قاضی‌عسگر: عاشورا تمام آزادی‌خواهان جهان را علیه ظلم متحد کرد


نماینده ولی فقیه در مراسم اختتامیه چهارمین جایزه جهانی اربعین با اشاره به خاصیت ظلم‌ستیزی قیام عاشورا، این جنبش را مایه اتحاد تمامی آزادی‌خواهان جهان دانست.

10/28/2018 9:57:09 AM
کد خبر: 167

به گزارش سارنا به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، مراسم اختتامیه چهارمین جایزه جهانی اربعین در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

سیدمحمد هاشمی معاون علمی و همکاریهای فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مراسم گفت: گردهمایی باشکوه اربعین بزرگترین اجتماع عالم اسلام و افتخار جهان اسلام و تشیع است. راز و نیاز جمع عظیمی از دلباختگان حسینی از رویدادهای بزرگ اربعین است.

وی با اشاره به برگزاری جایزه جهانی اربعین در رشته‌های عکس، فیلم و سفرنامه، خاطرنشان کرد: دریافت تصاویر و سفرنامه‌ها از رهپویان راهپیمایی اربعین دستاورد عظیمی است جایزه جهانی اربعین از نخستین دوره‌ها با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد و این دوره در مقایسه با دوره‌های قبل از رشد دو برابری شرکت کنندگان برخوردار شد. امیدواریم با رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای پاسداشت قیام امام حسین(ع) و ثبت دلدادگی میلیونها انسان به امام حسین(ع) گامی ارزنده برداشته باشیم.

ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: امام حسین(ع) شخصیت بی‌بدیلی در تاریخ اسلام و تشیع است. اربعین مقوله عجیبی است، چرا که هم علت محدثه عاشورا خداوند است و هم علت مبقیه آن. بسیاری از حوادثی که در طول تاریخ اتفاق می‌افتد بشر تنها در حدوث آن مؤثر است اما در ابقای آن تأثیری ندارد مثل یک کتابی که نویسنده خلق می‌کند، اما در بقای آن تاثیری ندارد.

ابراهیمی ترکمان با بیان اینکه خداوند از طریق عشق به امام حسین(ع) حادثه کربلا و اربعین را ماندگار کرد، افزود: تمام شخصیت‌های آزاده جهان حتی گاندی به قیام امام حسین(ع) توجه داشتند. امام برای احقاق حق تلاش کرد تا بندگان خدا را از جهالت و حیرت ضلالت نجات دهد.

وی جایزه جهانی اربعین را "نگاه با دوربین" نامید و تأکید کرد: این رویداد دربرگیرنده شکار صحنه‌هایی است که با احساسات انسان سروکار دارد. هنر عکاسی، فیلم و خاطره‌نویسی از اربعین به این جهت است که ما هم سهم کوچکی در بزرگداشت امام حسین(ع) داشته باشیم. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای آنکه سهمی را در اتفاق بزرگ اربعین داشته باشد این جایزه را برگزار کرد و امروز شاهد دریافت آثار ارزشمندی در این رویداد هستیم.

*عاشورا تمام آزادی‌خواهان جهان را علیه ظلم متحد کرد

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در این مراسم گفت: از زمانی که رغبت مردم به راهپیمایی اربعین اوج گرفت نکته حائز اهمیت ثبت لحظات حضور مردم در این رویداد است و البته هنوز بسیاری از صحنه‌های این حرکت عظیم ثبت نشده است.

قاضی‌عسکر با اشاره به تأثیر حماسه حسینی در اتحاد مسلمین عنوان کرد: مسئله قیام امام حسین(ع) به گونه‌ای است که می‌تواند تمام آزادی‌خواهان جهان را طی یک مبارزه ضدظلم با یکدیگر متحد کند و در برابر ستمگران قرار دهد. امروز کسانی در رویداد اربعین شرکت می‌کنند که مسلمان نیستند و پیرو ادیان دیگر هستند و یا اصلا تعلق به دین خاصی ندارند. دلیل این امر مطرح شدن شعارهای همه‌پسند در راهپیمایی اربعین است.

وی درباره دلایل مخالفت با زیارت امام حسین(ع) در طول تاریخ بیان کرد: کربلا پایگاهی برای مقابله با ظلم و ستم است منصور دوانیقی پس از رسیدن به خلافت مقبره امام حسین(ع) را تخریب کرد. همچنین هارون و متوکل عباسی نیز همین اقدام را انجام دادند. حتی در روزگار ما نیز صدام ملعون مقبره امام حسین(ع) در تخریب کرد، اما با وجود اقدامات این ظالمان برعلیه امام حسین امروز می‌بینیم که میلیونها زائر عاشق به کربلا می‌آیند تا مقابل ظلم و استکبار جهانی بایستند و این وحدت برای ما حائز اهمیت بسیاری است.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به مهمان‌نوازی مردم عراق در مراسم اربعین اضافه کرد: مردم عراق خانه‌هایشان را محل ضیافت و پذیرایی از زوار امام حسین(ع) قرار داده‌اند و زائران را با اصرار به خانه خود می‌برند. همه مردم از طفل شیرخواره تا جوان و میانسال و پیر در این جلوه ایثار و فداکاری سهیم هستند و رویدادهایی همچون جایزه اربعین تنها بخشی از این جلوه‌ها را به تصویر می‌کشد.

در پایان این مراسم پس از اجرای نقالی، بیانیه چهارمین جایزه جهانی اربعین توسط امیرعلی جوادیان دبیر این رویداد قرائت و از پوستر پنجمین جایزه جهانی اربعین رونمایی شد. همچنین از داوران و شرکت‌کنندگان این رویداد با اهدای تندیس و لوح سپاس تقدیر به عمل آمد.

منبع: تسنیم

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.