«رسول» یادآور رحمت امام حسین(ع) است/ امکان ایجاد تغییرات در نمایش


کارگردان نمایش میدانی «رسول» که این شب‌ها در بوستان نوروز اجرا می‌شود، گفت: مردم باید قصه «رسول تُرک» را بشنوند و ببینند که رحمت امام حسین(ع) شامل حال همه می‌شود.

10/31/2018 8:36:59 AM
کد خبر: 189

به گزارش سارنا به نقل از فارس، نمایش میدانی «رسول» تا ۱۸  آبان هر شب از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در بوستان نوروز و به همت منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد روی صحنه می‌رود. سعید اسماعیلی کارگردانی این نمایش را بر عهده دارد و حمیدرضا نعیمی، حبیب دهقان‌نسب و کاظم هژیرآزاد بازیگران اصلی نمایش را تشکیل می‌دهند.

 

 

اسماعیلی کارگردان نمایش «رسول» در گفت‌وگو  با خبرنگار فارس درباره گرایشش به اجرای نمایش‌های میدانی گفت: برای خودم تجربه ارزنده‌ای بود که از سالن‌های نمایشی بیرون بیاییم و برای مردم در استان‌های مختلف کشور اجرا داشته باشیم که «فصل شیدایی» از جمله آن‌هاست. 

وی درباره پذیرش سمت کارگردانی در نمایش «رسول» اظهار داشت: به دعوت دوستانم در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد، تصمیم گرفته شد برای اربعین یک نمایش میدانی داشته باشیم که به شیوه «فصل شیدایی» نباشد. فرصت ما برای نمایش «رسول» کم بود و تمام تلاش دوستان بر این بود که یک کار جدید خلق کنند. شاید نگارش و اجرای این پروژه در کمتر از ۳ ماه انجام شد، اما استاندارد چنین کاری با این بزرگی، دوبرابر زمانی است که برای آن صرف شد.

این کارگردان درباره قصه «رسول» نیز گفت: قصه‌ای که سال‌ها در ذهن داشتم و فکر می‌کردم برای اجرا قصه خوبی است، «رسول ترک» بود. این قصه ظرفیت خوبی دارد و همیشه فکر می‌کردم مردم باید این قصه را بشنوند و ببینند که رحمت امام حسین(ع) شامل حال همه می‌شود. چنین داستانی برای همه مردم در شرایط فعلی که دایره امیدواری کمتر شده، امیدبخش است. به عنوان هنرمند این وظیفه بر عهده ماست که دوباره مردم را برای نفس کشیدن امیدوار کنیم و به نظرم این قصه چنین کاری را انجام می‌دهد.

او ادامه داد: با حمیدرضا نعیمی که از درام‌نویسان برجسته است، گفت‌وگویی کردم و او قصه را خیلی پسندید و مشغول به کار شد و فرصت اجرا نیز بسیار کم بود. حدود ۲۵ روز زمان برای نوشتن صرف شد و البته وقتی که حمیدرضا نعیمی مشغول نگارش بود، به این اشاره می‌کرد که تا به حال در چنین نمایشی کار نکرده‌ام و باید به همراه یکدیگر پیش برویم. خلق «رسول» با سرعت پیش رفت و برای چنین کاری عوامل باید دو ماه تمرین کنند.

 

 

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که چطور صدای بازیگران را با بازی که روی صحنه انجام می دهند، هماهنگ می‌کند، گفت: صدا یکی از مهمترین بخش‌های این مدل نمایشی است. اکثر این بازیگران با صدا و حس سرصحنه صحبت کردند و ضبط صدای بازیگران بسیار کار دشواری بود.

وی با تأکید بر اینکه نزدیک کردن هنرمندان به فضای اجرا و ضبط صدای آن‌‌ها، راحت نیست، افزود: در دو نوبت مجبور شدیم اجرای تمام دیالوگ‌ها را ضبط کنیم و در نوبت اول وقتی صدا را شنیدیم، به تدریج متوجه شدیم این صداها برای روی صحنه مناسب نیست. با فاصله یک هفته به صداهایی رسیدیم که اکنون در صحنه می‌شنوید. این مسأله با تمرین و ممارست اتفاق افتاد. به بازیگران می‌گفتیم تصور کنید روی صحنه هستید و می‌خواهید اجرا کنید و این خیلی سخت بود.

این کارگردان با اشاره به مراحل دشوار نمایش «رسول» بیان کرد: مرحله سخت‌تر این پروژه، بخش طراحی صدا، موسیقی، افکت، میکس و مسترینگ است که حمید حسین‌خانی در ۱۵ شبانه‌روز تمام این موسیقی‌ها را انتخاب می‌کرد و بسیار کار دشواری داشتیم تا به این مرحله رسیدیم.

 

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای نمایش بازیگران روی صفحه نمایش بزرگ طراحی خاصی دارید که تمام صحنه‌ها را نمایش نمی‌دهید، گفت: قرار است صفحه نمایش لحظاتی را به ما نشان بدهد که ممکن است تماشاگر آن را از دست بدهد. به جز این اگر قرار باشد که تداعی بیشتری از زندان قصر داشته باشیم، پس‌زمینه آن را روی صفحه نمایش خواهیم داشت.

این کارگردان با اشاره به زحمات بخش دکور و نور گفت: از بارزترین بخش‌های این پروژه دکور است که کار آن را آنه محمد ایری در فرصت کوتاهی انجام داد. حدود ۴۰ روز وقت داشتیم تا فضای موجود تبدیل به صحنه نمایش شود. بخش بعدی مربوط به نور است که رضا حیدری آن را انجام داد و البته مشکلات ما نیز در روند اجرای نمایش برطرف خواهد شد.

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که آیا نمایش در شب‌های آینده با تغییراتی رو به رو می‌شود یا خیر، عنوان کرد: ریتم این کار به شدت تند است و امیدوارم تدبیر بیشتری برای گرمای محیط بیندیشند، اما معمولا یک اثر نمایشی از روز اول تا پایان اجرا تغییراتی دارد و ما نیز همین‌گونه خواهیم بود و پویاتر و فعال‌تر می‌شویم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.