با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی صورت گرفت

ایجاد ۴ گروه پیشران برای بومی‌سازی فناوری‌های شناختی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی


به منظور بهره‌گیری از دانش، تخصص و مهارت نخبگان و محققان برای دستیابی به فناوری و خدمات در حوزه‌های علوم شناختی، با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی تاکنون چهار گروه "پیشران" در مراکز تحقیقاتی -دانشگاهی تشکیل شده است که فعالیت این گروه‌ها منجر به تولید فناوری‌های بومی و خدمات شناختی می‌شود.

6/9/2019 8:21:21 AM
کد خبر: 1966

به منظور بهره‌گیری از دانش، تخصص و مهارت نخبگان و محققان برای دستیابی به فناوری و خدمات در حوزه‌های علوم شناختی، با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی تاکنون چهار گروه "پیشران" در مراکز تحقیقاتی -دانشگاهی تشکیل شده است که فعالیت این گروه‌ها منجر به تولید فناوری‌های بومی و خدمات شناختی می‌شود.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، دکتر حسین عزیزی، کارشناس ارشد گروه پژوهش، فناوری و زیر ساخت ستاد توسعه علوم شناختی اظهار کرد: تعامل حوزه‌های مختلف با یکدیگر، ابزارسازی و ایجاد فناوری در حوزه‌های علوم شناختی را ممکن کرده و ستاد توسعه علوم شناختی در این زمینه حمایت از شکل‌گیری گروه‌های "پیشران" را به منظور بهره‌برداری از ظرفیت و پتانسیل‌های موجود درکشور در اهداف و برنامه‌های خود قرار داده است.

وی افزود: شکل‌گیری و فعالیت گروه‌های "پیشران" برای تسریع در اجرای طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم شناختی و زمینه‌سازی برای بومی‌سازی تولید، ساخت و تامین تجهیزات و فناوری‌های شناختی از راهبردهای اصلی ستاد توسعه علوم شناختی محسوب می‌شود. در این راستا گروه‌های متعددی از جمله در حوزه‌های نورواپتیک، اختلالات عصب-تحولی و تحریک عمقی مغز شکل گرفته است.

کارشناس ارشد ستاد علوم شناختی با بیان اینکه گروه پیشران "نورواپتیک" یکی از گروه‌های پیشران تشکیل شده در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی است، گفت: محققان عضو این گروه در یک تلاش علمی موفق شدند با حمایت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، دستگاه‌های پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز با روش سیگنال ذاتی، تصویربرداری نوری از مغز به روش استفاده از رنگدانه‌های حساس به ولتاژ، تصویربرداری نوری به روش اسپکل لیزری و تجهیزات مربوط به اپتوژنتیک را برای استفاده در زمینه علوم اعصاب شناختی در کشور طراحی و تولید کنند.

به گفته وی، دستیابی به تکنیک "اپتوژنتیک" برای تحریک و کنترل سیستم‌های عصبی از طریق دستکاری سیستم‌های عصبی و حساس کردن سلول‌های عصبی به نور، یکی از موفقیت‌های محققان عضو گروه پیشران در پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

دکتر عزیزی اضافه کرد: با بهره‌برداری از این دستگاه‌ها و تجهیزات طراحی و ساخته شده توسط گروه پیشران نورواپتیک، متخصصان قادرند به روش‌های پیشرفته و روزآمد، ساختار و عملکرد مغز را مورد مطالعه قرار دهند.

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی همچنین یادآور شد: ساخت انواع دستگاه‌های ثبت سیگنال‌های مغزی و تحریک مغزی از جمله دستاوردهای اجرای طرح‌های تحقیقاتی در امر تولید و ساخت فناوری‌های شناختی در داخل کشور است.

وی تصریح کرد: تلاش‌ها برای دستیابی به تامین نیازهای داخلی و کاهش وابستگی‌ها با اجرای دقیق طرح‌های تحقیقاتی همراه با ارزیابی و نظارت مستمر بر اجرای این طرح‌ها به عنوان یک اولویت و راهبرد از سوی ستاد توسعه علوم شناختی با جدیت ادامه دارد.

بر اساس اعلام ستاد علوم شناختی، این کارشناس، ترغیب مطالعات بین رشته‌ای و گروهی در میان محققان و نخبگان برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی و حمایت‌های گسترده از فعالیت‌های آنان را از برنامه‌های عملی ستاد توسعه علوم شناختی یاد کرد و گفت: تبادل دیدگاه‌ها میان مجریان و ناظران طرح‌های تحقیقاتی برای پیشرفت طرح‌ها بطور جدی در دستور کار قرار دارد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.