روایت یک تجربه موسیقایی خاص در سینما/آلبوم «سرخ‌پوست»جهانی می‌شود


سازنده موسیقی متن فیلم «سرخ‌پوست» با اشاره به جزییات فرآیند ساخت موسیقی این اثر سینمایی پرمخاطب از تلاش خود برای انتشار بین‌المللی آلبومی از موسیقی متن فیلم در سراسر دنیا خبر داد.

6/15/2019 1:36:08 PM
کد خبر: 2020

به گزارش سارنا به نقل از مهر، رامین کوشا آهنگساز موسیقی متن فیلم «سرخ‌پوست» از هنرمندان جوان ایرانی فعال در هالیوود است. آهنگسازی که در زمینه ساخت موسیقی فیلم با کارگردانان معتبری همچون «دیوید لینچ» (در فیلم Victor Walk) همکاری داشته و در کنار آهنگسازان نامدار هالیوودی مانند هانس زیمر، کریستوفر یانگ و دیوید نیومن مشغول به کار بوده است.

کوشا که استودیوی موسیقی‌اش در لس‌آنجلس مستقر است تا کنون برای ۴۰ فیلم و سریال آمریکایی موسیقی ساخته و در سال‌های اخیر همکاری‌هایی را با فیلمسازان جوان داخل کشور آغاز کرده است.

«سرخ‌پوست» به کارگردانی نیما جاویدی تازه‌ترین اثر این آهنگساز در سینمای ایران محسوب می‌شود.

رامین کوشا در گفتگو با مهر درباره روند تولید موسیقی متن این اثر سینمایی توضیح داد: من و نیما جاویدی پیش از ساخت فیلم «سرخ‌پوست» با هم دوست بودیم و کارهای همدیگر را دنبال می‌کردیم به ویژه اینکه هم من بعد از تماشای فیلم «ملبورن» با فضای کارهای او شناخت پیدا کردم و هم او کارهای من را گوش داده بود تا اینکه او به من درباره پروژه جدید خود صحبت کرد و پس از اینکه فیلمنامه «سرخ‌پوست» را مطالعه کردم با او درباره چند و کار حرف زدم و کار ساخت موسیقی فیلم آغاز شد.

کوشا ادامه داد: حین حضور در پروژه «سرخ‌پوست» بود که نیما جاویدی بارها فیلمنامه را بازنویسی و من را در جریان جزییات کار قرار می‌داد. در این بین بود که من همزمان با بازنویسی فیلمنامه شروع به ساخت اتودهایی از موسیقی فیلم شدم تا فضاسازی اولیه که چندان هم با نسخه نهایی، منطبق نبود شکل بگیرد.

آغاز ساخت موسیقی در مرحله نگارش فیلمنامه

وی افزود: در این پروسه زمانی بود که به طور دائم این اتودها را برای نیما ارسال می‌کردم و او درباره جزییات اعم از سازبندی و نوع موسیقی به کار رفته بر اساس فضای فیلمنامه نظراتش را ارائه می‌داد. البته چون هنوز فیلم وارد مرحله ساخت نشده بود کار برای تصمیم‌گیری نهایی موسیقی متن فیلم سخت می‌شد اما از همان ابتدا فضای ذهنی در من شکل گرفته بود که می‌دانستم نیما به چه نوع موسیقی برای فیلم علاقه‌مند است.

این آهنگساز که هم اکنون در پروژه‌های مختلف بین‌المللی حوزه سینما از جمله آثار سینمایی «هالیوود» فعالیت‌های متعددی را انجام می‌دهد، افزود: به طور کلی می‌توان گفت ما در این چارچوب همکاری به جهت اینکه هنوز وارد مرحله تولید نشده بودیم کار دشواری داشتیم، تا اینکه من منتظر شدم فیلم به اتمام برسد تا بتوانم با تسلط بیشتری برای ساخت موسیقی اقدام کنم. البته نیما حین فیلمبرداری نیز بخش‌هایی را برای من ارسال می‌کرد تا من به فضای کار نگاه گسترده‌تری داشته باشم.

وی افزود: یکی دیگر از نکاتی که می‌توانم درباره موسیقی متن این فیلم بگویم لوکیشن‌های فیلم بود که تاثیر زیادی روی سازبندی‌ها داشت و در جریان کلی ساخت موسیقی به شکل‌های مختلف تغییر پیدا می‌کرد. این در حالی است که برای من ورودی فیلم بسیار مهم بود که به عنوان یک موزیسین کاری کنم تا مخاطب با فضای مرموز و معمایی زندان و استرس موجود در فیلمنامه همذات پنداری کرده و آن را کاملاً احساس کند. شما می‌بینید که ورودی فیلم تصویرها در شرایط آهسته‌تری کنار هم قرار گرفته اما موسیقی فیلم کاملاً در جهت عکس این موضوع حرکت می‌کند. نکته‌ای که هم مدنظر من به عنوان آهنگساز و هم نیما جاویدی در مقام کارگردان بود زیرا می‌خواستیم فضای ورودی به گونه‌ای طراحی شود که تماشاگران بدانند با چه فضایی قرار است رو به رو شوند.

کوشا بیان کرد: نکته دیگری برای ساخت موسیقی فیلم «سرخ‌پوست» روی آن تاکید داشتیم، داستان گویی فیلم بود. اینکه موسیقی فیلم بتواند در کنار سایر مولفه‌های سینمایی اثر داستان فیلم را نیز به شکل درست بیان کند. زیرا واقعاً فیلمنامه کار خوب نوشته شده و در کنار فیلمبرداری بسیار خوب هومن بهمنش و کارگردانی و بازیگری خوب شرایطی را به وجود آورده که موسیقی متن فیلم نیز باید هم طراز آن حرکت کند. از سویی دیگر من تصور می‌کردم قرار نیست موسیقی فیلم به صحنه، هنرپیشه و فیلمنامه کمک کند پس باید کاری کرد که موسیقی نیز در کنار سایر مولفه‌ها حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

وی افزود: در حوزه تم و ملودی فیلم هم باید بگویم که وقتی این نوع ملودی را انتخاب کرده و برای نیما جاویدی فرستادم این نکته مدنظرم بود که با اندکی تغییر ساز بتوانیم جور دیگری آن ملودی اصلی را روایت کنیم. شما اگر دقت کرده باشید ملودی اول فیلم بسیار معمایی است اما همان ملودی در وسط فیلم عاشقانه و کمی که به انتها می‌رسیم با داستان دیگری در قالب همان ملودی رو به رو می‌شویم. بنابراین خیلی برایم مهم بود که ملودی نوشته شود تا بتواند با این سه بخش فیلم با سازبندی و تکنیک‌های مختلف بیان کنیم.

آهنگساز فیلم «سرخ‌پوست» با بیان جزییاتی از نحوه سازبندی موسیقی متن در بخش‌های مختلف این اثر سینمایی گفت: شاید نیما جاویدی زبان موسیقی و تکنیک‌های آن را نتواند بیان کند، اما او خوب می‌داند از صحنه‌ای که در فیلمنامه خلق شده چه می‌خواهد. او همواره نتیجه این فرآیند را به من خوب توضیح می‌داد و کمک می‌کرد تا در انتخاب فضای موسیقایی و سازبندی ها انتخاب درستی داشته باشم.

کوشا در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: طبق صحبت‌هایی که با نیما جاویدی داشتم تصمیم داریم تا یک ماه دیگر آلبوم موسیقی متن فیلم «سرخ‌پوست» را منتشر کنیم. در این چارچوب مشغول مذاکره با چند شرکت معتبر بین‌المللی در حوزه موسیقی متن فیلم هستم که بتوانیم کار را به مرحله نهایی برسانیم. در این راه هم اکنون مشغول جداسازی قطعه‌های مختلف فیلم هستیم و امیدوارم هرچه زودتر شاهد انتشار این اثر باشیم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.