پندار اکبری: «گاندو» ذائقه مخاطب را تغییر داد/ محدودیت‌های بازی در یک سریال امنیتی


بازیگر سریال «گاندو» گفت: سریال‌هایی از این دست می‌تواند ذائقه مخاطب را تغییر دهد، همین‌که مردم از تماشای این سبک سریال‌ها استقبال می‌کنند، یعنی اینکه این نوع سریال‌سازی را دوست دارند. پس چرا ما نباید به این سمت برویم؟

6/26/2019 8:47:29 AM
کد خبر: 2127

به گزارش سارنا، «پندار اکبری» بازیگر سریال «گاندو» به کارگردانی جواد افشار در گفت‌وگو با فارس، درباره نقش خود در این سریال گفت: به طور معمول در پرداخت شخصیت‌هایی اینچنینی وارد زندگی شخصی فرد نمی‌شوند و فقط بُعد کاری او را نشان می‌دهند و طبیعتا اطلاعاتی از زندگی شخصی مامور مربوطه را به مخاطب نمی‌دهند و اینها همان فاکتورهایی است که خود بازیگر باید به نقشش اضافه کند و من نیز طی مشورت با آقای افشار نکته‌های ریز شخصیتی سعید را پیدا کردم.  

وی درباره تحقیق‌هایی که لازم بود برای نزدیک شدن به شخصیت یک مامور امنیتی انجام دهد، گفت: مدتی قبل از تصویربرداری کلاس‌های آموزشی برای ما تدارک دیده بودند و در کنار آن از حضور مشاوران امنیتی و نظامی استفاده می‌کردیم و آنها ما را از نوع فعالیت‌هایشان و رفتن به عملیات آگاه می‌کردند. همچنین کلاس‌های ‌تیراندازی و امنیتی نیز برایمان برگزار می‌کردند که همگی در بازی این نقش‌ها کمک‌های بسیاری به گروه بازیگری کرد.

بازیگر سریال گاندو با اشاره به چالش‌هایی که با نقش یک مامور امنیتی داشته‌ است نیز گفت: بازی کردن در یکی دو سکانس برایم زیاد راحت نبود، یکی از آنها سکانسی بود که باید با یکی از بازیگران خارجی سریال به زبان انگلیسی مکالمه می‌کردم، با اینکه تا حدودی به زبان انگلیسی تسلط دارم و معلم زبان هم حین تصویربرداری ما را همراهی می‌کرد، اما برایم راحت نبود. موضوع دیگر که ذهنم را به خود مشغول کرده بود این بود که عموما در سریال‌های پر بازیگر ممکن است برخی بازیگران خوب دیده شوند و برخی هم نه و همه چیز بعد از پخش مشخص می‌شود و متوجه شدم وقتی چارچوب قصه‌ای درست تعریف شده باشد همه بازیگران به یک اندازه دیده می‌شوند و هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی با اشاره به مشکلاتی که حین تولید این سریال داشته‌اند، بیان داشت: همیشه یکسری اتفاق‌های غیر قابل پیش‌بینی برای هر کاری پیش می‌آید. اما در گاندو بخشی از سختی کار به هماهنگی هواپیما، اتوبان‌ها، اماکن عمومی که در آنها تصویربرداری ممنوع است و ... اختصاص پیدا می‌کرد که خب این اتفاق‌ها دست گروه سازنده نبود و با برنامه‌ریزی‌های از قبل صورت گرفته مرتفع می‌شد.

این بازیگر با اشاره به ارتباط دوستانه‌ای که بین خود و بازیگران جوانی که در گروه پنج نفره‌ ماموران امنیتی برقرار بود، بیان داشت: تا به حال با این دوستان همکاری نداشتم و این اولین بار بود که با هم کار می‌کردیم و آنقدر فضای دوستانه‌ای بین ما برقرار بود که همه سختی‌ها به چشم نمی‌آمد.

وی با بیان اینکه سریال‌های اکشن و معمایی در تمام دنیا مخاطبان خاص خود را دارند، افزود: بسیاری از مخاطبین طرفدار سبک‌هایی هستند که هیجان در آنها قالب است و خودم نیز طرفدار این هیجانم. اگر این سریال‌ها درست و روی اصول و قواعد خود ساخته شود نتیجه خوبی هم در پخش و ارتباط با مخاطب خواهد داشت. تا به حال شبیه به سریال گاندو را کمتر و به طور انگشت شمار در تلویزیون دیدیم و این خیلی بد است. اگر من جای بیننده‌های تلویزیونی بودم قطعا یکی از سریال‌های مورد علاقه‌‌ام ژانر اکشن و معمایی بود و این روزها فقدان این ژانر و خیلی از ژانرهای دیگر مثل کودک، در تلویزیون ما به شدت حس می‌شود.

بازیگر سریال «ایراندخت» ادامه داد: متاسفانه سریال‌های تلویزیونی ما در طنزها و ملودرام‌های خانوادگی خلاصه شده است که اتفاقا اغلب قصه‌هایشان نیز شبیه به هم است و تنها نام شخصیت‌ها تغییر کرده است، اما شروع و پایان همه سریال‌ها همگی شبیه به هم است. سریال‌هایی مثل «گاندو» می‌تواند ذائقه مخاطب را تغییر دهد، همین‌که مردم از تماشای این سبک سریال‌ها استقبال می‌کنند، یعنی اینکه این نوع سریال‌سازی را دوست دارند. پس چرا ما نباید به این سمت برویم؟

وی با اشاره به موانع ساخت سریال‌هایی در این ژانر ادامه داد: بخشی از مشکلاتی که باعث می‌شود کمتر کارگردانی به این سمت برود محدودیت‌هایی است که ایجاد می‌شود و بخش بعدی به حمایت مالی و سخت افزاری برمی‌گردد. برای مثال در سریال «گاندو» درخواست یکسری تجهیزات را داده بودیم و به ما گفتند که باید نامه‌نگاری‌هایی صورت بگیرد در صورتیکه من می‌گویم وقتی سریالی برای ارگانی ساخته می‌شود، باید پروسه رسیدن به تجهیزات سریعتر صورت بگیرد. درست است که تجهیزات نظامی است و سخت است اما از این طرف هم داریم در حمایت از ارگانی حرف می‌زنیم.  

این بازیگر درباره موانعی که در محتوای این سریال داشتند نیز گفت: برای مثال جاسوسی در ثبت احوال کار می‌کند و بعد از پخش سریال به ما اعتراض می‌کنند. در این میان همه می‌دانیم که ظرفیت انتقادپذیری وجود ندارد و در چنین سریال‌هایی تمامی ارگان‌ها به چالش کشیده می‌شوند و زمانیکه انتقاد پذیری وجود نداشته باشد به همان نسبت نیز حمایت نمی‌شود.

وی درباره ادامه دار بودن سریال گاندو نیز ادامه داد: صحبت‌هایی برای تولید ادامه گاندو در فصل بعدی نیز شده است که اصول سریال سازی در همه جای دنیا ادامه دادن سریال‌ها است، اما این جریان هنوز در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود و اگر هم اتفاقی افتاده موفق نبوده است.

اکبری همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به همزمانی کار در این سریال و یک اثر نمایشی نیز ادامه داد: اواسط تولید گاندو قرار بود من در نمایشی بازی کنم و بازیگران جایگزینی داشتیم که قرار بود شب‌هایی که من در گاندو بازی دارم او به جای من بیاید. درست شب قبل از اجرا یکی از بازیگرانمان گروه را ترک کرد و رفت و من مجبور شدم یک شبه آن نقش را حفظ کنم و جای او بازی کنم. حالا بماند که هماهنگی‌های سریال و اجرای تئاتر چقدر برنامه‌ریزی‌هایم را به هم ریخت.

این بازیگر ضمن بیان اینکه با توجه به چنین اتفاقی، نقشم را در گاندو کوتاه نکردند، بیان داشت: به هر حال گروه تصویربرداری دوست داشت که ما متعهد باشیم و سر کار دیگری نرویم و از طرفی هم کارگردانی تئاتر برای پدرم بود و دوست نداشتم که کارشان مختل شود و با آقای افشار با یک برنامه‌ریزی سخت هر دوی این کارها را با هم پیش بردیم.

به گزارش فارس، سریال «گاندو» به کارگردانی جواد افشار هر شب از شبکه سه سیما پخش می‌شود. 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.