محمدرضا کائینی تشریح کرد؛

خطرناک‌ترین جریان در تحریف اندیشه امام خمینی(ره) کدام است؟


پژوهشگر انقلاب اسلامی، در نشست هسته مکتب امام خمینی (ره) گفت: جریان معتقد به تاریخ‌مند بودن اندیشه امام (ره) خطرناک‌ترین جریان در جهت تحریف اندیشه ایشان است.

7/3/2019 8:11:08 AM
کد خبر: 2179

به گزارش سارنا به نقل از مهر، محمدرضا کائینی نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ و انقلاب اسلامی، در نشست تخصصی هسته مکتب امام خمینی (ره) مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) به «جریان‌شناسی تحریف اندیشه امام خمینی (رحمه‌الله)» پرداخت.

نشست تخصصی هسته مکتب امام خمینی (‌رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) با عنوان «جریان‌شناسی تحریف اندیشه امام خمینی (رحمه‌الله)» با حضور محمدرضا کائینی نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ و انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این جلسه، کائینی با اشاره به این‌که تبیین صحیح اندیشه امام (‌ره) و تحریف اندیشه ایشان دو روی یک سکه هستند، افزود: «برای فهم بهتر تحریف اندیشه امام (رحمه‌الله) باید جریان‌هایی که درصدد تبیین امام هستند را فهم کنیم». وی با بیان این‌که در حال حاضر سه جریان عمده درصدد تبیین اندیشه حضرت امام هستند به بررسی هرکدام از آن‌ها پرداخت.

به بیان کائینی، جریان اول با هدف تخطئه و تخریب شخصیت و کارکرد حضرت امام (ره)، با استفاده از جریان‌های رسانه‌ای در داخل و خارج از کشور، اندیشه ایشان را از نگاه خویش بررسی و تبیین می‌کند. علی‌رغم اینکه از همان ابتدای انقلاب تخریب شخصیت امام خمینی (‌رحمه‌الله) توسط سازمان مجاهدین خلق شروع شده بود، در سال‌های اخیر به‌خصوص از سال ۱۳۹۷ به این سو، این تخریب‌ها شدت بیشتری پیدا کرده است. ساخت مستندهایی همچون «انقلاب ۵۷» و «بهتان برای حفظ نظام» از جمله پروژه‌های این جریان است که با هدف ایجاد شبهه در خصوص اندیشه و عملکرد حضرت امام (رحمه‌الله) انجام شده است و به احتمال فراوان این خطّ سیر در آینده نیز تداوم خواهد داشت. به اعتقاد این پژوهشگر، هرچند اتاق فکر و رأس این جریان در خارج از کشور قرار دارد، اما یک جریان خودباخته داخلی، دنباله‌های آن در داخل کشور محسوب می‌شوند و حمایت‌های مالی ویژه‌ای از این جریان صورت می‌گیرد. از نگاه ایشان، برخی شبکه‌های خارجی از جمله «بی‌بی‌سی فارسی» و «من و تو» و گروه‌هایی که ذیل «سازمان مجاهدین خلق» در حال فعالیت گسترده رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه نظام اسلامی هستند، در پازل این جریان قابل تبیین می‌باشند.

کائینی جریان دومی که عهده‌دار تبیین امام (‌ره) است را جریانی داخلی و رسمی دانست و عنوان کرد: «این جریان، جریانی است که به تاریخ‌مند بودن اندیشه امام (رحمه‌الله) اعتقاد دارد و بر این عقیده است که بیانات و احکام صادرشده از سوی حضرت امام (ره) مختص زمان خودشان بوده و برای استفاده از آن در شرایط امروز، باید به اجتهاد در اندیشه امام (رحمه‌الله) پرداخت. البته این اجتهاد، اگر به معنای فهم متشابهات اندیشه ایشان بر اساس محکمات آن باشد، حرف درستی است، اما با رویکرد مدنظر این جریان، تمام اجزای اندیشه امام (رحمه‌الله) –اعم از محکمات و مشابهات- می‌تواند مبتنی بر شرایط زمانه، مورد بازخوانی و بازاندیشی قرار گیرد. به‌زعم ایشان، این جریان به دنبال ارائه یک تصویر خاص از امام (‌رحمه‌الله) هستند که در آن صرفاً به جنبه‌های رحمانی حضرت امام (رحمه‌الله) توجه می‌شود و از این طریق به دنبال جذب حداکثری می‌باشند».

این پژوهشگر در خصوص خطری که از سوی این جریان متوجه اندیشه امام (ره) است، افزود: «این جریان به‌مراتب خطرناک‌تر از جریان اول است، چراکه به صورت کاملاً رسمی و به عنوان تبیین اندیشه امام (‌رحمه‌الله) در داخل کشور به تحریف خط حقیقی ایشان پرداخته و اصول و احکام قطعی امام (‌رحمه‌الله) را کاملاً زمان‌مند می‌دانند و از آنجایی که برخی از اصول اندیشه امام (رحمه‌الله) مانعی در مقابل اهداف و عملکرد این گروه محسوب می‌شود، آن‌ها تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از این مبنا، به نوعی این مانع را از میان بردارند. توسعه این تفکر موجب خواهد شد که امام (رحمه‌الله) صرفاً شخصیتی تاریخی محسوب شده و تمامی اصول و مبانی فکری ایشان قابل تجدیدنظر باشد؛ چنانکه برخی از یاران ایشان در سال‌های اخیر نظریه ولایت‌فقیه ایشان را نیز مورد خدشه قرار داده و به دنبال یافتن جایگزین برای آن بودند».

کائینی در قسمت پایانی ارائه خود، سومین جریان فعال در تبیین اندیشه امام خمینی (ره) را جریان مذهبی و ریشه‌دار داخلی عنوان کرد که قائل به شناخت نظام فکری امام راحل (رحمه‌الله) برای پاسخگویی به مسائل جدید هستند. این جریان که حقیقتاً معتقد به لزوم شناخت مبانی و اصول اندیشه امام راحل هستند و عمل بر اساس آن را، تنها راه پیش‌روی سریع انقلاب اسلامی در مسیر اهداف و آرمان‌های خود می‌دانند، در دهه‌های اخیر اقدامات مؤثری همچون ساخت مستندهایی مناسب و جذاب در تبیین اندیشه امام (‌ره) انجام داده‌اند، اما متأسفانه به دلایل مختلفی از جمله عدم انسجام و ضعف رسانه‌ای، همچنان ضعیف‌ترین جریان مبیّن امام محسوب می‌شوند. رشد و تقویت این جریان جوان، مردمی و انقلابی در یک فرایند طبیعی می‌تواند مؤثرترین عامل در مقابله با تحریف اندیشه حضرت امام محسوب شود.

 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.