به گزارش سارنا به نقل از مهر، سایت رسمی دانشگاه واسدا یکی از مهمترین دانشگاه های خصوصی در توکیو، مطلبی را به قلم پروفسور تانادا با عنوان «جامعه مسلمان در حال رشد جهان و ژاپن» درج نموده است که به دلیل دارا بودن برخی از اطلاعات مرتبط با مسلمانان، می تواند اهمیت داشته باشد. تانادا در سال ۱۹۴۹ در فوکوکا متولد شده است و در زبان عربی از دانشکده زبان خارجی دانشگاه توکیو فارغ التحصیل شد. پس از آن، دکترا را در دانشگاه واسدا تکمیل کرد و متخصص در مطالعات آسیایی و مصر است.
در پایان این قرن، مسلمانان از مسیحیان برای رسیدن به بزرگترین دین در جهان در افزایش پیروان پیشی خواهند گرفت. در واقع، جامعه مسلمان در محیط اطراف ما کم نیستند.
استاد تانادا از دانشکده علوم انسانی دانشگاه واسدا در توکیو می گوید: مهم است که ما برای اولین بار گوش فرا بدهیم تا آنها را بهتر درک کنیم و در هماهنگی با جامعه مسلمانان زندگی کنیم.
اسلام، سریع ترین دین در حال رشد جهان
در سال ۲۰۱۶، بیش از ۲۰ میلیون گردشگر از ژاپن بازدید کرده اند و در میان آنها، گردشگران مسلمان امروزه بیشتر مورد توجه بوده اند. از ابتدای قرن بیستم، به ویژه در آسیای جنوب شرقی، گردشگران مسلمان از خاورمیانه به شدت افزایش یافته است.
بیش از ۲ میلیون مسلمان همه ساله برای مناسک حج سفر می کنند و تعداد زیادی از آنان برای بازدید از کشورهای مختلف جهان سفر می کنند که در واقع توجه زیادی را در خصوص بازار بین المللی گردشگری به خود اختصاص می دهند.
جمعیت مسلمانان جهان از دهه گذشته به طور فزاینده ای افزایش یافته است. جمعیت جهان در سال ۲۰۱۳ تقریباً ۱.۶ میلیارد دلار بود و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ به ۲.۹ میلیارد (۲۶ درصد) برسد.
در حال حاضر ۲۱ کشور مسلمان که بیشتر در آسیا و آفریقا قرار دارند تحت تأثیر اسلام هستند و در میان آنها، انتظار می رود که کشورهایی مانند بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، پاکستان و ترکیه به عنوان بازار مصرف، ۱،۲ میلیارد نفر از نظر جمعیت مصرف کننده رشد داشته باشند.
تولید ناخالص داخلی در هر سرمایه (اندازه گیری برای تعیین قدرت خرید افراد) در بیشتر کشورهای مسلمان مانند قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی بالاتر از ژاپن است و به همین دلیل، افزایش رشد جمعیت مسلمانان در آینده، احتمالاً تأثیر قوی بر جامعه و اقتصاد جهانی، به ویژه در آسیا دارد که ۷۰ درصد از مسلمانان جهان را تشکیل می دهند
کشورهای با اقلیت مسلمان
مسلمانانی که در بیش از ۲۰۰ کشور جهان زندگی می کنند، دارای یک حضور جهانی بسیار قوی هستند. حتی در کشورهای با اقلیت مسلمان، جمعیت مسلمانان روند رو به رشد را مشاهده می کنند و اهمیت اساسی حضور و فعالیت های اسلامی در این کشورها فراگیر تر شده است.
با توجه به دلایلی مانند مهاجرت سنگین مسلمانان به اروپای غربی پس از جنگ جهانی دوم زمانی که اروپا در حال رشد اقتصادی با توجه به کمبود نیروی انسانی بود، جمعیت مسلمان در آنان رشد کرد و در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون مسلمان در غرب اروپا زندگی می کنند.
علاوه بر این، میلیون ها مسلمان در حال حاضر در فرانسه، آلمان و بریتانیا حضور دارند و در این سه کشور نیز بسیاری از مغازه های حلال و بیش از ۲۰۰۰ مسجد اسلامی وجود دارد و رشد و توسعه مسلمانان از هر زمان دیگری بیشتر شده است.
ژاپن، که در آن اقلیت مسلمان زندگی می کنند نیز در دوران رشد حبابی اقتصاد، حضور و جمعیت مسلمانان را تجربه کرد.
بر اساس اطلاعات سال ۲۰۱۶، در حال حاضر حدود ۱۲۰۰۰۰ مسلمان خارجی و ۱۰ هزار مسلمان ژاپنی در این کشور زندگی می کنند. اکثر مسلمانان در ژاپن در سه منطقه بزرگ شهری (منطقه توکیو بزرگ، منطقه Chukyo و منطقه Kinki) ) زندگی می کنند اما شبکه اسلامی هرگز متوقف نشد و در سراسر ژاپن گسترش یافت.
از آغاز دهه ۱۹۹۰، تعداد زیادی مسجد در سراسر مجمع الجزایر ژاپن، از اوکیناوا تا هوکایدو ساخته شده است. با وجود اینکه در سراسر ژاپن بیش از ۹۰ مسجد وجود دارد، اکثر ژاپنی ها از آن اطلاع ندارند. با این وجود، در حالی که تعداد زیادی از جنبش ها و ابتکاراتی که در سال های اخیر به منظور ارتقاء درک اسلام و مسلمانان صورت گرفته است، بیشتر و بیشتر مساجد پذیرای تورهای مساجد و برگزاری مسابقات برای حضور ژاپنی هستند
کوچه ای که در آن فروشگاه های حلال زیادی متعلق به پاکستانی ها در شین اوکووبوی توکیو قرار دارد.
تنوع در جامعه مسلمان
مسلمانانی که در ژاپن زندگی می کنند، از زمینه های متنوعی از قبیل ملیت، قومیت، فرهنگ، شیوه زندگی، لباس و غیره استفاده می کنند. برخی مسلمانان به شدت از آداب و رسوم مانند نماز و روزه داری پیروی می کنند، در حالی که دیگران از آزادی بیشتری برخوردار می شوند. به این ترتیب، افرادی که هرگز با یک مسلمان ملاقات یا تعامل نداشته اند، ممکن است تصورات غلط و کلیشه ای در مورد آنها داشته باشند.
برای درک بهتر اسلام و مسلمانان لازم است که با آنها شخصاً ارتباط برقرار کنید. با این حال، آنها به عنوان یک اقلیت در جامعه ژاپن مطرح هستند که فرصت زندگی در جامعه ما را دارند.در حالی که آسان نیست تصورات غلط و کلیشه های ترسیم شده برای ما درباره جامعه مسلمانان نقاشی شده توسط رسانه ها را تغییر دهیم، امیدواریم مردم بتوانند از طریق علاقه به آنها و بازدید از مساجد که برای عموم مردم باز هستند، به تغییر این دیدگاه ها کمک کنند.
برآورد می شود که جمعیت مسلمانان همچنان در اروپا و ژاپن رشد خواهند کرد، اما رشد نه تنها در تعداد مهاجران مسلمان نهفته است بلکه نیمی از جمعیت جامعه مسلمان در کشورهایی مانند انگلستان، متولد شده و رشد می کنند.
در ژاپن، حدود نیمی از اقامت دائم مسلمانان، محل سکونت و ایجاد یک خانواده را نشان می دهد که به معنای ان است که در ژاپن تعداد نسل های دوم و سوم مسلمانان در آینده افزایش خواهد یافت که این مسلمانان "مسلمانان دو رگه" خواهند بود که با زمینه های مختلف فرهنگی مواجه می شوند.
آنها افرادی کلیدی هستند که برای کمک به همکاری با جامعه مسلمانان در سطح محلی کمک می کنند. امیدوارم وقتی که در آینده نزدیک آنها را ملاقات می کنیم، قادر باشیم که هماهنگی را یاد بگیریم و با هم همکاری کنیم.
ملاحظات:
۱- علیرغم اینکه در گذشته آمار جامعه مسلمانان را ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر اعلام می کردنداما با بازگشت بسیاری از مهاجرین بر اساس امارهای جدید این رقم حدود ۶۵۸۵۳ می باشد و که بین ۶ تا ۷ هزار نفر عمدتاً ایرانی، افغانی، پاکستانی شیعه هستند.
۲- با عنایت به اینکه به دلیل کمبود جدی نیروی کار در ژاپن، در حال حاضر وانین پذیرش بیش از ۳۵۰ هزار نفر نیروی خارجی از مالزی، تایلند، اندونزی و … مورد پذیرش قرار گیرند که طبیعتاً امارها را افزایش خواهد داد.
۳- تعداد مساجد در حال حاضر حدود ۸۰ مورد می باشد که بیشتر متعلق به اهل سنت است و باب العلم پاکستانی ها و حسینیه الزهرا در اطراف توکیو هم متعلق به شیعیان می باشد.
۴- در حال حاضر فروشگاه های مواد غذایی و رستوران های حلال در توکیو و بسیاری از شهرها افزایش داشته و حتی فروشگاه های غیر اسلامی نیز بعضاً محصولات حلال ارائه می نمایند و این روند به دلیل برگزاری المپیک ۲۰۲۰ و ورود تعداد زیادی گردشگر مسلمان، از سوی دولت به طور خاص مورد توجه قرار گرفته و در حال افزایش است.
۵- در بسیاری از فروشگاه ها، ترمینال ها، فرودگاه ها نمازخانه برای مسلمانان با امکانات بهداشتی، سجاده و منظم وجود دارد.
۶- شناخت و مطالعه در مورد مسلمانان از سوی ژاپنی ها را باید به صورت کلی از حدود ۱۹۳۰ دانست که در قالب مطالعه مناطق مسلمان نشین چین و برخی دیگر از کشورهای جنوب شرقی آسیا آغاز شد و در مورد ایران هم می توان نقش مطالعات در مورد بودیسم را که نهایتاً به بررسی اوستا و ایران منجر شد و دوره های مطالعاتی ایران شناسی را می توان به باستانی، میانه، پهلوی اول، پهلوی دوم، پیروزی انقلاب و بعد از آن دانست و مطالعاتی که برای یافتن ارتباط میان ایلخانان، ساسانیان، مغول ها و خاندان هایی مانند اسوکا در ژاپن انجام شده است.
۷- در حال حاضر مسجد بسیار بزرگی در توکیو با نام مسجد جامی قرار دارد که سابقه آن به بیش از جنگ جهانی دوم باز می گردد که در جن تخریب شد و بعد از ان بازسازی گردید اما علیرغم آن که توسط همه مسلمانان سرمایه گذاری شد اما در اختیار ترکیه قرار گرفته است و در حال حاضر مسجد و مرکز فرهنگی جدید التاسیس در کنار آن با اعزام روحانی از سوی سازمان دیانت ترکیه اداره می شود و برنامه های مختلفی هم دارند .این موضوع البته از سوی جامعه مسلمانان مورد انتقاد قرار دارد .
۸- بر اساس نظر سنجی موسسه ایپسوس موری از شهروندان ۲۵ کشور جهان درباره تعلق مسلمانان به جوامع خود که مرکز مطالعات راهبردی و روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اختیار قرار داده است، ژاپن با ۸ درصد کمترین احساس تعلق مسلمانان به جوامع خود را داشته اند.
نظر بدهید