ذهن و رویای نوجوان در اقیانوس آرام»موج می‌زند/ ساخت دکور بر اساس روحیه سازندگی


طراح دکور برنامه «اقیانوس آرام» گفت: فضای دکور برنامه ما برگرفته از دکور نقاشی و تصویرسازی است، به خاطر اینکه سعی کردیم فضای ذهنی و رویایی و درونی مخاطب را نشان دهیم و به همین خاطر باید به این سمت می‌رفتیم.

7/22/2019 8:40:21 AM
کد خبر: 2353

به گزارش سارنا به نقل از فارس:

ساحلی امن همراه با اسکله و فانوسی که در چند قدمی آن طرف‌تر دیده می‌شود تمام آن چیزهایی است که دکور برنامه نوجوان محور این شب‌های تلویزیون را تشکیل می‌دهد. در شرایطی که تلویزیون پر شده از برنامه‌هایی برای گروه سنی بزرگسال، برنامه‌هایی مثل «اقیانوس آرام» که مخاطب نوجوان را به چالش می‌کشند، یکی از برگ‌ برنده‌های این روزهای سیما است. با سپیده شریفی فارغ التحصیل طراحی صحنه که از سال ۷۹ طراحی دکور تلویزیونی را آغاز کرده است، درباره طراحی دکور این برنامه گفت‌وگویی داشتیم. هتل دریایی، بچه‌های ایران، سنجد و گروه امداد، مسابقه تلاش، مجموعه کوچه مروارید، به خانه برمی‌گردیم سال ۸۸، برنامه خانواده، برنامه خانواده در شبکه جام جم، خانواده کردی، عصر خانواده، خندوانه ۲ فصل پایانی، سلام صبح بخیر و  طراحی شهربازی کودک سرزمین رویایی لیلیپوت از کارهایی هستند که در کارنامه کاری این طراح صحنه به چشم می‌آید. 

** با توجه به فرمت برنامه و ساختاری که برای نوجوان‌ها تعریف شده است، این دکور به چه دلیل و با چه هدفگذاری انتخاب شد؟

- همانطور که شما هم اشاره کردید، برنامه اقیانوس آرام برنامه‌ای است برای نوجوانان، پس همه چیز از جمله دکور هم در همین راستا قرار دارد. در تمام جلسه‌های برگزار شده و اتاق فکر برنامه چند نکته برایم بسیار مهم بود. این که دکور واقعاً برای نوجوانان، جذاب، دوست داشتنی، جدید و خلاقانه باشد و بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. راه‌های زیادی رفتیم تا به این فضا رسیدیم که بتواند دنیای درونی و رویایی مخاطب نوجوان را به تصویر بکشد و در پایان نیز به دکوری سفید و ساده اما پر از نشانه رسیدیم. 

** اینطور که به نظر می‌آید، دکور اقیانوس آرام بیشتر شبیه به انیمیشن، نقاشی و تصویرسازی شده است، چرا از نقاشی در دکورسازی استفاده کردید؟

-درست متوجه شدید، فضای دکور برنامه ما برگرفته از دکور نقاشی و تصویرسازی است، به خاطر اینکه سعی کردیم فضای ذهنی و رویایی و درونی مخاطب را نشان دهیم و به همین خاطر باید به این سمت می‌رفتیم و در ادامه درگیر قید و بند رئالیتی نبودیم و تخیل در طراحی این دکور نقش به سزایی داشت. در نهایت دلمان می‌خواست تجربه متفاوتی برای بچه‌ها بوجود بیاوریم که رها و آزاد بودن این گروه سنی را نشان دهد. 

** قطعا هر کدام از اجزای این دکور بر طبق هدفگذاری خاصی انتخاب شده است. هر کدام از اجزای این دکور المان چه چیزی در فرم و محتوای برنامه است؟

- دکور ما فضای سه بعدی با المان‌های دو بعدی است. شما صفحه‌های سفیدی می‌بینید که گاه چند لایه هستند و روی آنها تصویر سازی ۳۶۰ درجه شده است. با نشانه‌هایی از دریا، ساحل، اسکله، کافه و المان‌هایی مثل نقشه گنج، فانوس دریایی و قایق که فضای کلی ما را تشکیل می‌دهند. اگر بخواهم درباره ارتباط معنایی اجزای دکور صحبت کنم باید بگویم فضای دریا و اقیانوس برگرفته از اسم برنامه است و خواستیم ارتباطی با یکدیگر داشته باشند. شاید بی‌کرانگی دریا نیز بی ارتباط به دنیای پر از سوال و خیال انگیز نوجوان‌ها نباشد.

** برای مخاطبان «اقیانوس آرام» جالب است بدانند جنس دکورها از چیست؟ چراکه به نظر می‌آید برای ساخت این دکور از فوم استفاده شده است؟

- مواد به کار رفته برای این صفحه‌ها ورق MDF است که رنگ شده و تصویرسازی روی آن انجام شده است. به غیر از نورهای رنگی که در نورپردازی کلی صحنه وجود دارد، نورهای خطی رنگی هم بین لایه‌های دکور کار شده که با تغییر رنگ نورها حس و حال فضا تغییر می‌کند.

** دلیل استفاده از نورهای رنگی در کنار نور سفید چیست؟ چونکه می‌توانستید به راحتی از رنگ به جای نورهای رنگی استفاده کنید؟ 

- نور رنگی قابل تغییر است و شما هر لحظه می‌توانید با تغییر رنگ نور، یک حس جدید خلق کنید، اما اگر دکور رنگ می‌شد این قابلیت را نداشت و تابش‌های رنگی نور می‌تواند به حس و حال فضا کمک کند. از طرفی استفاده از نورهای رنگی در این دکور پویاتر و جذاب‌تر هم هست و متناسب با گروه سنی نوجوان‌ها است.

** چرا به جای دکور و اشیای واقعی از ورق‌های MDF برای دکور این برنامه استفاده کردید؟

- قطعا به روحیه سازندگی و خلق و نوآوری ارتباط مستقیمی دارد و به این دلیل که نوجوانی دوران سازندگی و خلاقیت است، ما نیز در طراحی دکور ترجیح دادیم خودمان ساخت و سازی را به عهده داشته باشیم. 

 

** دکور این برنامه متفاوت از دکورهای تاریک و تکراری است که این روزها در تلویزیون دیده می‌شود. چرا از رنگ سفید در دکور استفاده کردید؟

- از آنجایی که دنیای نوجوانی اصلا سیاه و تاریک نیست و دنیایی پر از امید و پویایی است، به همین خاطر انتخاب رنگ قالب ما نیز سفید بود. دنیای درونی مخاطب نوجوان پاک و سفید است و حسی که نوجوان شرکت کننده در هر لحظه از برنامه دارد، خوشحالی، هیجان، داغی بحث و یا شاید برعکس کسالت آور بودن آن است.

** به نظر شما که طراحی دکور اقیانوس آرام را به عهده داشتید،‌ دکور یک برنامه چقدر روی تاثیرگذاری هدف برنامه و ارتباط مخاطب با برنامه تاثیرگذار است؟

- به نظر من صحنه و دکور چیزی جدای از یک برنامه نیست و قرار است عنصری باشد که در کنار همه عناصر سازنده یک برنامه بهتر دیده شدن و مهمتر از آن فهمیده شدن آن کمک کند. صرف نظر از اصول اولیه طراحی و زیبایی شناسی که بسیار هم مهم است چیزی که در یک برنامه را متمایز می‌کند تفکر است که در طراحی از فرم رنگ گرفته تا انتخاب متریال و اجرای آن وجود دارد با همین دیدگاه همه تلاش ما بر این بود که صحنه اقیانوس آرام متفاوت جذاب پویا و کاربردی برای مخاطب باشد.

در همین رابطه «مینو غزنوی» نیز در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: در حال حاضر مشغول دوبله یک فیلم هندی با نام پی کی هستم و یک سریال ژاپنی هم با نام آسا برای شبکه جام جم دوبله می‌کنیم.

وی که به تازگی مهمان برنامه «اقیانوس آرام» شده بود، در این باره گفت: این برنامه برای من یک تجربه بسیار جدید، جالب توجه و دوست داشتی بود.اینکه نوجوان‌هایی ببینی که تا این درجه به دوبله علاقه‌مند هستند و در کنار آن بلد هستند و می‌فهمند خیلی جذاب است البته در کنار آن فکر کردم که شاید اگر یک دوبلور جوان‌تر با نوجوان‌ها ارتباط می‌گرفت شاید بهتر و صمیمانه‌تر اتفاق می‌افتاد.

این پیشکسوت دوبله در پاسخ به این سوال که آیا دوبله‌های دم دستی که در فضای مجازی رخ می‌دهد را دیده و نظرش در این باره چیست؟ اظهارداشت: دوبله‌های فضای مجازی خیلی کار قشنگی نیست و در حقیقت استعداد این طور کشف نمی‌شود. علاقه‌مندان باید بیایند و تست بدهند و بدانند که اصلا چقدر موفق هستند. در این صورت است که می‌توانند متوجه بشوند که می‌توانند به این عرصه ورود کنند یا نه.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که ما باید بدانیم در گام نخست اول باید صدا تاثیرگذار و ماندگار باشد. چون هیچ کلاسی نمی‌تواند اثرگذاری صدا را بالا ببرد. دوم اینکه علاقه‌مندان به این حرفه در گام نخست باید حرفه گویندگی را یاد بگیرند چون اهمیت بسیار بالایی دارد و وقتی شما بتوانید خوب صحبت کنید در خلال آن می‌توانید صدا را تحت تاثیر قرار صدا باید از اول تاثیرگذار باشد و شرکت در هیچ کلاسی نمی‌تواند صدا را ماندگار و تاثیرگذار کند.

وی با بیان اینکه دوبله مثل همه آموزش‌های دیگر سلسله مراتبی برای خود دارد، عنوان داشت: علاقه‌مندان باید در کنار بزرگترهای این حرفه آموزش ببینند و بعد از آن کسب تجربه کنند. در این مسیر هم هرکسی برای خود می‌تواند یک راه پیدا کند. کسی نمی‌تواند جای کس دیگری را بگیرد ولی باید حتما استعداد و علاقه و پشتکار وجود داشته باشد. اینکه فکر کنند یک ماهه و دو ماهه می‌توانند دوبلور بشوند اصلا چنین چیزی امکان ندارد، حتما باید استعداد و پشتکار توامان با هم باشند.

غزنوی در پایان در پاسخ به این پرسش که در طول مدت فعالیت خود چگونه از صدای خود مراقبت و محافظت کرده‌اید؟‌گفت: در این مدت من هیچ کاری در این زمینه نکرده‌ام و صدایم همان چیزی است که می‌بینید و می‌شنوید.

به گزارش فارس، برنامه «اقیانوس آرام» در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هر هفته از شبکه دو سیما بروی آنتن می‌رود.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.