برگزاری ۳۰ نمایشگاه استانی کتاب تا پایان سال


مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از برگزاری سی نمایشگاه استانی کتاب در سال جاری و آغاز اصلاح آئین‌نامه نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

7/27/2019 10:56:07 AM
کد خبر: 2390

به گزارش سارنا، قادر آشنا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در گفتگو با مهر درباره وضعیت اصلاح آئین نامه نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران عنوان کرد: اصلاح آئین نامه نمایشگاه کتاب تهران یک خواست جمعی بود و ما هم بعد از نمایشگاه کتاب این را شروع کرده‌ایم. الان این نظرات جمع بندی شده است. این گله را هم دارم که دوستان بیشتر به صورت شفاهی و نه مکتوب نظراتشان را اعلام کردند اما به هر تقدیر ما کار اصلاح را شروع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در آئین‌نامه تازه یک بازنگری علمی در ساختار نمایشگاه صورت خواهد پذیرفت و امیدواریم در یک تا دو ماه آینده این آئین‌نامه اصلاحی تقدیم وزیر محترم خواهد شد تا تصویب بفرمایند. هدف ما این است که با این اصلاح جلوی تغییر سالانه آئین‌نامه‌ نمایشگاه کتاب گرفته شود. در هیچ جای جهان و در هیچ نمایشگاهی هم اینگونه نیست که آئین‌نامه دائم تغییر کند. ما هم به تبع دنبال همین مساله هستیم.

آشنا در ادامه درباره احکام شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب آینده نیز گفت: وقتی زمان لازم برای تصمیم‌گیری درباره نمایشگاه کتاب داشته باشیم در اجرا صرفه‌جویی خوبی می‌شود. نگاه ما برای نمایشگاه کتاب تهران نیز این بود. رایزنی‌ها برای انتخاب اعضا شروع شده است و امیدواریم در آینده بسیار نزدیک این اتفاق رخ داده واحکام صادر شود. الان مشورت‌ها و گفتگوها برای اعضا انجام شده است.

آشنا در ادامه درباره برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی  در سال جاری نیز گفت: من از بهمن سال قبل با مدیران کل ارشاد استان‌ها درباره این نمایشگاه‌ها مکاتبه کردم و نیز با معاونین فرهنگی آنها و همچنین برخی از کتاب‌فروشان معتبر در کشور. خواستن درباره ضرورت وشکل برگزاری این نمایشگاه‌ها با ما صحبت کنند. امسال این آمادگی را داریم که در ۳۰ استان کشور نمایشگاه را برگزار کنیم و البته این موضوع در دستور کار قرار گرفته و برایش برنامه‌ریزی شده است.

وی تاکید کرد: بودجه‌ای که برای نمایشگاه‌های استانی امسال به موسسه تحویل شده برای برگزاری ۱۵ نمایشگاه است اما من عظم را جزم کرده‌ام که ۳۰ نمایشگاه استانی امسال برگزار کنم. ما در حال حاضر در حال تنظیم تاریخ و زمان آغاز این رویداد در استان‌ها هستیم.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره برنامه‌خود برای برگزاری این ۳۰ نمایشگاه نیز گفت: من بودجه برگزاری این نمایشگاه‌ها را ۵۰ درصد کاهش دادم. ما به این نتیجه رسیدیم که  با صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و حمل ونقل و برپایی غرفه می‌شود به این مهم رسید. وقتی یک استان می‌تواند خود نمایشگاه را سرپا کند چرا من باید از تهران وسیله برای برپایی نمایشگاه حمل کنم و نیروی انسانی با خود ببرم. اگر در هر استان توان برگزاری نمایشگاه و اجرای آن هست باید خود آن استان این کار را بکند. موضوعاتی دیگر مانند ویژه نامه نمایشگاه و یا بن رایگان خرید از نمایشگاه را حذف کردم. با این صرفه‌جویی‌ها می‌خواهیم ۳۰ نمایشگاه برگزار کنیم. البته برای من راحت‌تر است که ۱۵ نمایشگاه برگزار کنم اما از نظر انسانی این انصاف نیست که وقتی می‌شود با تدبیری کار بیشتر و بهتری کرد از این کار چشم پوشید.

وی درباره انتقادات اصناف نشر درباره این نمایشگاه‌های کتاب نیز گفت: من بیش از ۲۲ سال سابقه مدیریت فرهنگی دارم و برای همین مساله که عنوان کردید نظرخواهی کردم. نمایشگاه‌های استانی کتاب مطالبه جدی استاندار و نیروهای اجرایی و فرهنگی استان‌هاست و حاضر نیستند آن را حذف کنند. اما در شیوه برگزاری این رویدادها اشکالاتی هست که بعضا درست است. مثلا اینکه چرا به جای استفاده از ظرفیت کتابفروشی‌های استان‌ها در حال بردن ناشران به استان‌ها و کسادکردن بازار آن کتابفروشی‌ها هستیم. در این موضوع چند نکته هست. اول اینکه اصل حرف درست است اما برای همه استان‌ها مصداق ندارد. آیا تعداد کتابفروشی‌های محدود استان‌ها می‌توانند همه ناشران کشور را نمایندگی کنند وآیا ناشران حاضر به این کار هستند؟ این یک نگرانی است و باید برایش فکری کرد. ناشر می‌گوید من برای فروش صرف نمی‌روم و می‌خواهم خودم را در ایران معرفی کنم. وقتی به استان‌ها می‌روم حضورم چند وجهی است.

آشنا افزود: در وزارت ارشاد برای حل این مساله چند گام برداشته شده است و ما هم امسال گفته‌ایم کتابفروشی‌های استان‌ها هم می‌توانند در نمایشگاه استانی غرفه داشته باشند به شرط اینکه از کتاب‌های ناشران حاضر در نمایشگاه اثری عرضه نکنند. این کمک می‌کند که آنها هم سرپا بمانند. امسال دنبال این هم هستیم که امتحان کنیم آیا می‌شود در برخی استان‌ها که کتابفروشی‌ها قابلیت خوبی دارند، برگزاری نمایشگاه‌های استانی را به آنها واسپاری کرد و آنها آثار ناشران بزرگ تهرانی را هم عرضه کنند؟ اگر این تست ما نتیجه بخش بود سال آینده می‌شود توسعه‌اش داد.

وی تاکید کرد: از شهریور ماه امسال نمایشگاه کتاب‌های استانی آغاز خواهد شد. البته استان‌ها همه دوست دارند بعد از مهر میزبان شوند اما اعلام کردیم استان‌هایی که در شهریور میزبان شوند از تسهیلات بهتری برخوردار خواهند شد.

 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.