رسانه انگلیسی فاش کرد؛

همدستی توییتر با رژیم سعودی در ماجرای بازداشت روزنامه‎نگار مقتول


یک رسانه انگلیسی با استناد به منابع آگاه اعلام کرد سعودی‎ها اطلاعات هویتی روزنامه‎نگاری که اخیراً زیر شکنجه جان باخته است را از دفتر توییتر گرفته‎اند.

11/11/2018 9:57:56 PM
کد خبر: 242

به گزارش سارنا به نقل از مهر، رسانه انگلیسی «مترو» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که اطلاعات مربوط به «ترکی بن عبدالعزیر الجاسر» روزنامه‌نگار سعودی که چندی‌ پیش زیر شکنجه عوامل ریاض جان باخت، از سوی توییتر در اختیار عربستان سعودی قرار گرفته است.

عبدالعزیر الجاسر که با نام مستعار (Kashkool) حساب کاربری را در توییتر ایجاد کرده و مطالبی را در انتقاد از سیاست‌های حقوق بشری ریاض منتشر می‌کرد، روز ۱۵ ماه میلادی مارس از سوی مقامات عربستان بازداشت شد حال آنکه کمتر از یک هفته پیش، خبر فوت وی در نتیجه شکنجه، به خشم جامعه بین‌الملل علیه سعودی‌ها شدت بیشتری بخشید.

این درحالی است که عربستان سعودی از بابت قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقدی که در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شد، در مقام اتهام است.

به گفته یک منبع آگاه، دفتر توییتر واقع در دوبی، اطلاعات عبدالعزیر الجاسر را در اختیار سعودی‌ها قرار داد و وی به این ترتیب بازداشت شد.

این منبع آگاه می‌افزاید: توییتر به مکانی ناامن برای منتقدین و مخالفین تبدیل شده و همه زیر بار فشار و تهدید به حرف می‌آیند. از حساب کاربرانی که مخالف سعودی‌ها هستند جاسوسی می‌شود. ما برای استفاده از توییتر احساس امنیت نمی‌کنیم.

به گفته این منبع، «سعود القحطانی» مشاور سابق دربار عربستان، رهبری یک حلقه جاسوسی را در اختیار داشته و رابط‌هایی در دفتر توییتر دوبی دارد.

القحطانی که بعد از افشای قتل خاشقجی از سمت خود برکنار شد، در توییتی که تاریخ آن به ۲۰۱۷ بازمی‌گردد، تهدید کرده بود که مخالفین نمی‌توانند با توسل به اسامی جعلی، از خود محافظت کنند.

وی در این باره گفته بود: آیا اسامی جعلی از ورود شما به لیست سیاه ممانعت می‌کند؟ ۱- دولت‌ها راه‌هایی برای شناسایی صاحبان این اسامی جعلی دارند. ۲- روش‌های فنی بسیاری برای تشخیص آی‌پی آنها وجود دارد. ۳- روش سری وجود دارد که آن را فاش نمی‌کنم.

این درحالی است که سخنگوی توییتر با رد این اتهامات، مدعی سختکوشی عوامل این شبکه اجتماعی برای حراست از آزادی بیان کاربران شد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.