امسال در حج کمبود دارو نداشتیم


رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از مقدار کافی دارو و همکاری مناسب کشور میزبان در حج سال جاری خبر داد.

9/8/2019 8:17:44 AM
کد خبر: 2574

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از مقدار کافی دارو و همکاری مناسب کشور میزبان در حج سال جاری خبر داد.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، دکتر محمدتقی حلی‌ساز در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در ساختمان صلح هلال احمر برگزار شد، اظهار کرد: حج امسال تقریبا به اتمام رسیده است و بیش از ٩۵ درصد زائران بازگشته‌اند البته نیروهایی که باید تا آخرین لحظه خدمات را ارائه کنند همچنان در محل آماده هستند.

وی با بیان اینکه حج امسال چند ویژگی داشت، گفت: امسال زائران زمان بیشتری را در حج گذراندند. ترکیب سنی هم یکی از تفاوت‌ها بود و ۴٠ درصد زائران بالای ۶٠ سال بودند. افراد بالای ٧٠ و ٨٠ سال بسیاری نیز در حج حضور داشتند و حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ زائر ما مستعد بیماری‌ها بودند اما ما سفر برخی افراد را ممنوع می‌کردیم چون واقعا امکان نداشت همراه ما باشند. در مجموع حج آرامی را داشتیم.

حلی‌ساز ادامه داد: آسیب‌هایی را که سال‌های قبل داشتیم، رفع کردیم و هماهنگی های بسیار خوبی انجام شد. همچنین باران هم بارید و اصلا مورد جدی گرمازدگی نداشتیم.

وی افزود: جزو معدود سال‌هایی بود که در ایام «تشریق» که بسیار روزهای سختی است، فوتی نداشتیم. امسال به جز یک مورد که در عصر روز عرفات اتفاق افتاد، موردی نبود. در واقع آمارهای ما بر اساس نرم جمعیتی بسیار قابل قبول بود.

حلی‌ساز تاکید کرد: همه برنامه‌ریزی‌هایی که پیش از سفر تا کنون داشته‌ایم، اتفاق افتاد و درمانگاه‌های مستقر در مکه، عرفه، مدینه و منا بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده عمل کردند و شاید نتیجه آن نیز رضایتمندی نسبت به هلال احمر است.

وی با بیان اینکه در همکاری‌هایی که با کشور میزبان داشتیم، به مشکلی برنخوردیم، گفت: سیاست ما این است که از امکانات استفاده کنیم و با وجود اینکه عمل جراحی قلب، لگن و.. .نیز داشتیم اما شاهد همکاری‌های بسیار مناسبی بودیم. در بازدیدهای میدانی هم به هیچ وجه گزارشی درباره کمبود دارو نداشتیم.

حلی‌ساز با اشاره به طرح دیده بانی هلال که امسال به صورت پایلوت اجرا شد،اظهارکرد: امسال همه پزشکان و آمبولانس‌ها را در کل سرزمین عربستان رویت می‌کردیم. طرح را ارزشیابی کردیم که نقاط ضعف و قوت آن نیز شناسایی شد. حداقل چهار مورد از زائران با استفاده از این نرم‌افزار نجات پیدا کردند.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه خدمت‌رسانی هنگام اربعین گسترده است و پایگاه های در سید محمد، سامرا، نجف، کربلا و.. خواهیم داشت،گفت: همه این امور حدود ٢٠ روز زمان می‌برد و به سختی عملیات حج است. هماهنگی‌هایی آن ماه‌های قبل انجام شده است. به خاطر قوانین عراق هیچ سازمانی نمی تواند این فعالیت‌ها را خارج از پوشش هلال احمر انجام دهد و این موضوع نظارت دقیق‌تری را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه از اول صفر که داروها ارسال خواهد شد، گفت: حدود ١۶٠ تن دارو ارسال خواهد شد و پیش‌بینی می‌کنیم حدود سه میلیون زائر نیز امسال حضور داشته باشند.

 در ادامه دکتر علی حیدری -معاون عتبات عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر- اظهار کرد: اربعین جزو تجمعات انبوه است که اولین مشکل برای زائران مشکلات تنفسی است.

وی ادامه داد: سال گذشته ماسک توزیع کردیم که خود این موضوع نیز مشکلاتی را در پی داشت. بیشتر ایرانیان نیز مسیر ٨٠ کیلومتری و بسیار طولانی را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنند که بروز مشکلات تنفسی بی تاثیر نیست. در این زمینه توصیه ما مدیریت زمان راهپیمایی‌ها است.

حیدری با بیان اینکه هلال احمر در مجموع ۴۵ پایگاه برای پیاده‌روی اربعین مستقر می‌کند،گفت: بسیار از دستگاه‌ها و نیروهای مردمی نیز قصد دارند تا با پوشش هلال احمر فعالیت کنند اما باید بدانیم که توزیع آب و غذا با حوزه بهداشت و درمان متفاوت است یعنی باید اصولی برای این مسائل وجود داشته باشد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.