اولین رساله دکترا با موضوع «خبر خوب» دفاع شد


دانشجوی دکترای علوم ارتباطات گفت: تولید اخبار خوب ارزش‌های انسانی و اسلامی را در جامعه عمق می‌بخشد و نسبت به آگاه‌سازی و دست گذاشتن بر روی گرایش‌های فطری و ادراک زیباشناختی تأثیرگذار است.

9/15/2019 8:59:10 AM
کد خبر: 2607

به گزارش سارنا به نقل از فارس، ابراهیم رضایی دانشجوی دکترای علوم ارتباطات در  جلسه دفاع رساله دکترای تخصصی با موضوع طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش‌های ملی و اسلامی در رسانه‌ها که بعدازظهر امروز در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال برگزار شد، گفت: اخبار منفی که در رسانه‌ها تهیه و تولید می‌شود باعث افسردگی می‌شود که کشور ما از تولید اینگونه اخبار دچار مشکلات مختلف اجتماعی و فرهنگی شده است به طوری اخبار منفی در کشور ایران نسبت به کشورهای انگلیس و استرالیا رشد زیادی داشته است.

* رسانه باید نقاط منفی را در قالب خبر خوب منعکس کند

وی افزود: رسانه یک آئینه است که فقط رخدادها را پوشش می‌دهد اما باید طوری مدیریت شود که نقاط منفی مسئله‌دار را با طراحی جدید و در قالب یک خبر خوب منعکس کند. این در حالی است که در موضوع تهیه و تولید خبرهای خوب پژوهش‌های خاص و مشخصی تا کنون انجام نشده است. در واقع می‌توان گفت که هیچ چارچوب نظری و مفهومی در تولید خبر خوب وجود ندارد. این در حالی است که باید به مقوله بنیان‌های نظری مانند ادبیات و مراحل تولید خبر و مدل جریان خبر توجه ویژه‌ای شود.

* تحقیق خبر خوب در نظرسنجی ۲۳ نفر از خبرگان علوم دینی انجام شده است

رضایی با بیان اینکه تحقیق ارائه شده در تهیه و توزیع خبر خوب با نظرسنجی از ۲۳ نفر از خبرگان علوم دینی انجام شده است که در قالب کدگذاری باز، کدگذاری ثانویه و نتیجه‌گیری جمع‌آوری شده است، ادامه داد: به طوریکه در کدگذاری باز از یک هزار و ۱۲۷ نفر نظرسنجی شده که در مرحله بعد در کدگذاری ثانویه ۴۱۲ نفر از نظرسنجی در راستای تهیه و تولید اخبار خوب تأیید شدند و در نهایت با ۲۰۷  نفر از افراد در قالب ۳۱ مقوله و ۹ بعد مختلف درباره تهیه و تولید خبر خوب نتیجه‌گیری انجام شده است.

*در تهیه خبر خوب مقوله یکپارچه‌سازی اهمیت دارد

رضایی تصریح کرد: در تهیه خبر خوب مقوله یکپارچه‌سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به طوریکه خبر خوب باید دارای سازه و عناصر مختلفی باشد. در واقع عناصر شش‌گانه و سبک‌های تنظیم خبر که همراه با ارزش‌های خبری همراه است باید بر اساس ملاک‌هایی مانند صداقت، درستی، واقعی، صریح، دقیق و کامل باشد. از طرفی بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است سازه خبر خوب باید دارای ساخت مفهومی، شکلی، محتوایی و معنایی خوب و حرفه‌ای بوده که بتوان در چارچوب منافع و مصالح عمومی همراه با عینی‌گرایی و توازن در خبرها استفاده شود.

* خبر خوب دارای ارزش های انسانی و اسلامی است

وی با اشاره به هنجارهای مختلف حاکم بر خبر خوب، افزود: خبر خوب دارای هنجارهای مختلفی است که می‌توان به اخلاقیات و ارزش‌های انسانی و اسلامی و همچنین باورهای جامعه اشاره کرد که این موارد می‌تواند در راستای آگاه‌‌سازی مردم در عمق جامعه وارد شود و تأثیرات مطلوبی بگذارد.

رضایی ادامه داد: از دیدگاه دین به خبر خوب  سفارشات زیادی شده است به طوریکه قرآن بر نفی عیب‌جویی، دروغ، شایعه، بهتان و پنهان‌کاری تأکید کرده است و توصیه می‌کند خبر خوب باید بر اساس واقع‌گرایی تهیه شود. این در حالی است که عناصر خبر خوب همان عناصر کلاسیک هستند و محتوای خبر بر اساس چرایی و چگونگی تنظیم می‌شود. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که در خبر خوب ارزش زیبایی، امید و امیدواری در قالب عناصر هفت‌گانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است و بر اساس تحقیق و بررسی وقایع و رویدادها بدنه اصلی خبر تهیه می‌شود.

* نگاه مثبت اندیشی در خبر خوب وجود دارد

وی ادامه داد: خبر خوب به معنای واقعی بر اساس منافع ارزش‌های ملی و اسلامی با رعایت منطق تولید شده و در آن فکر و نگاه مثبت‌اندیشی مؤمنانه و دلسوزانه وجود دارد.

* فرهنگ سازی باید حول محور خبر خوب انجام شود

رضایی با اشاره به فرهنگ‌سازی با محوریت خبر خوب گفت: بر اساس مطالعات و تحقیقاتی که انجام شده است باید فرهنگ‌سازی حول محور خبر خوب انجام شده و سپس خبر خوب به گفتمان مسلط جامعه تبدیل شود که با این اتفاق می‌توان با تولید یک خبر خوب با جبهه عظیم فرهنگی دشمان مقابله کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.