به گزارش سارنا به نقل از فارس، آیتالله احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در نشست علمی «مبانی فقه وحدت اسلامی» در جمع طلاب پاکستانی مقیم قم با اشاره به تفاوت ۲ رشته «کلام وحدت» و «فقه وحدت» گفت: کلام وحدت به اعتقادهای پایهای که به وضعیتهای جعل شده از سوی خداوند برای امت نظر دارد، می پردازد؛ مانند جعل وسطیت که از قرآن «جعلناکم امه وسطا» که در آن، صریحاً سخن از جعل به میان آمده، استفاده می شود و جعل «واحده بودن» برای امت که از آیه شریفه «ان هذه امتکم امة واحدة» استفاده میشود.
وی افزود: این در حالی است که فقه وحدت ناظر به رفتارها، فعالیتها و وظایفی است که افراد، مجموعهها و اتباع مذاهب باید در قبال وحدت در پیش بگیرند.
آیتالله مبلغی بیان داشت: نصوصی همچون «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» یا روایاتی که سخن از حرمت خون، آبرو و مال مسلمان به میان آورده است و یا آیه نهی کننده از سوء ظن یا غیبت، در ذیل عنوان منبع برای فقه وحدت جای میگیرند.
وی با اشاره به آیه «انما المؤمنون اخوة» ادامه داد: به نظر میآید این آیه شریفه در زمره کلام وحدت جای میگیرد و ناظر به جعل اخوت از سوی خداوند بین افراد و اعضای امت است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در اثبات مدعای خود مبنی بر جعل شدن اخوت خاطرنشان کرد: به این دلیل که آیه شریفه بعد از طرح اخوت بلافاصله سخن از اصلاح بین برادران در صورت اختلاف به میان آورده است و روشن است که بقاء اخوت حتی در شرایط اختلاف حاکی از این است که اخوت یک امر مجعول است که در هر دو حال اختلاف و عدم اختلاف به حال خود باقی می ماند.
وی افزود: این در حالی است که اگر اخوت یک وظیفه فقهی میبود، معنا نداشت در صورت اختلاف، از وجود و تحقق خارجی آن سخن به میان آورده شود.
آیتالله مبلغی با اشاره به اینکه کلامیات وحدت به مثابه زیرساختهایی برای فقه وحدت است تا بر روی آن بنا شود، گفت: اگر بگوییم که اخوت برای اعضای امت از سوی خداوند جعل شده است، باید بپذیریم. وظیفه فقهی مبتنی بر این عقیده، لزوم داشتن عمل برادرانه با یکدیگر (یعنی: تآخی) است.
وی با بیان اینکه وحدت اسلامی یکی از پروژههای بزرگ جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است، ادامه داد: ما باید بدانیم که وحدت و قواعد فقهی آن در کشورهای مختلف مثل پاکستان، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و ... به دلیل وجود شرایط بومی هر کشور و منطقه، نیازمند به تطبیقهای متناسب با شرایط ویژه آن کشور است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ابراز داشت: فضلا و فرهیختگان هر کشور باید شرایط ویژه آن کشور را از حیث مناسبات و روابط بررسی و بعد از آن با رجوع به اصول وحدت، نسخههای متناسب را برای کشور خود شناسایی و طراحی کنند.
نظر بدهید