بزرگی نانوی کوچک در بازارهای جهانی


محصولات حوزه نانوفناوری محققان ایرانی این روزها به 45 کشور دنیا صادر می‌شود و حجم اقتصاد نانوفناوری به بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

10/13/2019 12:11:39 PM
کد خبر: 2829

به گزارش سارنا به نقل از فارس، دوازدهمین نمایشگاه نانو فناوری از روز پنج شنبه ۱۸ مهرماه آغاز شده و در حالی تا فردا یکشنبه 21 مهرماه ادامه دارد که در این نمایشگاه حدود ۲۰۰ شرکت داخلی در زمینه نانو حضور دارند، ۶ کشور خارجی شامل ترکیه، اندونزی، اتیوپی، عراق، افغانستان و آفریقا  نیز برای جذب سرمایه گذار و عقد قرار داد، دعوت به همکاری شده‌اند.

شنیدن آمار حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در نمایشگاه نانوفناوری شاید در نظر نخست فقط یک خبر از نمایشگاه باشد اما نمی‌توان این آمار را فقط شنید و از کنار آن ساده گذشت چرا که تبدیل علم به ثروت از سالیان دور مورد توجه بوده و حالا اینکه یک دانش توانسته باشد در اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بخصوص اینکه امسال فضای نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته 52 درصد رشد داشته و در 2 سالن خلیج‌فارس و سالن ملل در 160 غرفه در نمایشگاه دایر است.

 

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سخنرانی خود در سال 95 گفته بود: حوزه فناوری نانو با رشد میانگین سالانه بیش از ۱۲۰ درصد فروش در 4 سال مواجه بوده به طوری که حجم فروش محصولات نانوی تولید شده توسط شرکت‌های ایرانی از ۱۶۶ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۳۱۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۴ رسیده است

با توجه به اهمیت توسعه فناوری نانو، سازمان پیشگامی فناوری‌نانو آمریکا برای سال ۲۰۲۰ درخواست ۱٫۴ میلیارد دلار بودجه کرده است، درصورت تحقق این درخواست، از سال ۲۰۰۱ (شروع فعالیت این پیشگامی) تاکنون ۲۹ میلیارد دلار بودجه به این پیشگامی برای توسعه فناوری نانو اختصاص داده شده‌است.

درباره اینکه نانوفناوری و برگزاری یک نمایشگاه سالانه چقدر در تولید ثروت و توسعه اقتصاد کشور ما مؤثر بوده و چطور این مسأله رخ داده است، با چند نفر از مسؤولان حوزه علم و دانشگاه کشور به گفت‌وگو نشستیم.

* رشد 80 درصدی حجم اقتصاد نانو

سعید سرکار پیش از برگزاری نمایشگاه دوازدهم از حرکت این نمایشگاه به سمت صنعتی شدن خبر داده بود.

سرکار گفته بود:  ما از سال قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم که نمایشگاه نانو به سمت صنعتی شدن حرکت کند که با افزایش ۵۰ درصدی شرکت‌های حاضر در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو، این رویکرد محقق شده است. 

از سرکار درباره حجم اقتصاد نانوفناوری نیز سؤال کردیم، وی از رشد 80 درصدی در این حوزه خبر داد و گفت: حجم اقتصاد فناوری نانو در ایران در سال 96 حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان بوده اما در سال 97 به بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی از برنامه‌ریزی‌ها برای رشد صد در درصدی حجم اقتصاد نانو نیز خبر داد و گفت: ظرفیت انجام این کار را داریم و می‌توانیم حجم اقتصاد فناوری نانو را به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسانیم و برنامه‌ریزی داریم تا پایان سال ۱۴۰۰ حجم اقتصادی فناوری نانو از ۷ هزار میلیارد تومان فراتر رود و حتی حجم صادرات ایران در این حوزه به حدود یک میلیارد دلار برسد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز فناوری‌های جدید مانند نانوفناوری را یک میانبر برای پیشرفت در حوزه‌های علمی و اقتصادی می‌داند و می‌گوید: نانوفناوری هزینه‌ها را کاهش داده و سبب تحولات جدی می‌شود.

محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور نیز با بیان اینکه در بازار جهانی، نانوفناوری پرچمدار نوآوری بوده است، گفت: تا  ۲۵سال آینده از یک سهم چند صد میلیارد دلاری برخوردار خواهد شد.

وی عنوان کرد: پیشرفت در حوزه نانوفناوری سبب شده تا در واقع اقتصاد کلان ملی از تولید تک‌محصولی به اقتصاد دانش‌محوری تغیر یافته و شرایط گذار کشور به جرگه کشورهای پیشرفته را مهیا کند.

اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ایران را جزء برترین‌های حوزه نانوفناوری می‌داند و می‌گوید: در حوزه نانو جزء کشورهای برتر دنیا هستیم بخصوص در بخش تولید داروهای نانویی به پیشرفت بسیاری دست یافتیم و حتی توانستیم محصولات دارویی شامل فناوری نانو را به کشورهای دیگر هم صادر کنیم.

به گزارش فارس، با توجه به پیشرفت حجم اقتصاد محصولات نانویی در بازار داخلی و خارجی، حوزه نانوفناوری و الگوی توسعه این حوزه می‌تواند به عنوان یک الگو برای پیشرفت در تمام حوزه‌های علم و فناوری مطرح شود تا با یک الگوی منسجم در تمام حوزه‌ها بتوانیم پیشرفت علمی را به توسعه اقتصادی نزدیک کنیم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.