تولید شیشه‌های نانویی با قابلیت کنترل انرژی در سرما و گرما


یکی از شرکت‌های صنعتی با استفاده از فناوری نانو اقدام به تولید کننده شیشه‌های کنترل کننده انرژی کرده که علاوه بر آنکه از هدر رفت انرژی در فصول سرد سال جلوگیری می‌کند، بهترین میزان تعادل را میان عبور نور مرئی و کنترل انرژی خورشید برقرار می‌سازد.

11/2/2019 11:10:53 AM
کد خبر: 2943

یکی از شرکت‌های صنعتی با استفاده از فناوری نانو اقدام به تولید کننده شیشه‌های کنترل کننده انرژی کرده که علاوه بر آنکه از هدر رفت انرژی در فصول سرد سال جلوگیری می‌کند، بهترین میزان تعادل را میان عبور نور مرئی و کنترل انرژی خورشید برقرار می‌سازد.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، یکی از شرکت‌های صنعتی تولید کننده شیشه، شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی خود را با نام "اکواستار" و "اکواستار پلاس" را با استفاده از فناوری نانو تولید می‌کند. شیشه کنترل‌کننده انرژی یا کم‌گسیل از جمله فناوری‌هایی است که به کنترل انرژی کمک زیادی کرده است؛ چراکه این شیشه‌ها انتقال حرارت بسیار کمتری نسبت به شیشه معمولی دارند و مانند یک عایق حرارتی شفاف عمل می‌کنند.

این شیشه‌های دوجداره تا 3 برابر بیشتر از دوجداره‌های معمولی عایق حرارت هستند و این ویژگی باعث مزیت‌های فراوانی همچون جلوگیری از هدر رفت انرژی گرمایی، محافظت زیست‌محیطی به دلیل کاهش در مصرف انرژی برای تأمین گرما و جلوگیری از بخار کردن شیشه در فصول سرد سال می‌شود.

شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی با کنترل همزمان انتقال انرژی از طریق رسانش و تابش، شیشه را به عنصری فوق‌العاده مؤثر جهت کاهش مصرف انرژی، افزایش روشنایی و دید ساختمان و زیبایی نما تبدیل می‌کند. این نوع شیشه‌ها ایده ساختمانی با پنجره‌هایی بزرگ را عملی می‌کنند که نور و زیبایی اطراف را به داخل ساختمان می‌آورند.

شیشه اکو استار یک شیشه کنترل‌کننده انرژی بی‌رنگ است که با روش پوشش‌دهی نرم تولید می‌شود. پوشش اکسید فلزی در شرایط خلأ روی سطح شیشه به روش کندوپاش لایه‌نشانی شده و این پوشش امواج مادون قرمزکوتاه و بلند را بازتاب می‌کند. ظاهر شیشه اکواستار مانند شیشه دوجداره استاندارد معمولی در هر دو حالت عبور و انعکاس نور، عملکرد مشابهی دارد. اکواستار می‌تواند با به کار بردن آن با انواع دیگر شیشه‌ها جهت ایجاد عایق صوتی، امنیتی، دکوراسیون و حریم خصوصی ارتقا یابد.

اکواستار دوجداره تا 3 برابر بیشتر از دوجداره معمولی عایق حرارت است و این ویژگی باعث مزیت‌های فراوانی همچون جلوگیری از هدر رفت انرژی گرمایی، محافظت زیست‌محیطی به دلیل کاهش در مصرف انرژی برای تأمین گرما و جلوگیری از بخار کردن شیشه در فصول سرد سال می‌شود.

همچنین با درنظر گرفتن اینکه این نوع شیشه تا دو برابر از گرمای مستقیم خورشید جلوگیری می‌کند دارای مزیت‌هایی همچون آسایش حرارتی در تابستان و کاهش هزینه‌ها برای تأسیسات سرمایشی است. علاوه بر این این نوع شیشه‌ها از ورود اشعه فرابفنش نیز جلوگیری می‌کنند.

شیشه اکواستار پلاس نیز از طریق لایه‌نشانی یک یا دو لایه نقره بر روی سطح شیشه به روش وکیوم و با فناوری‌نانو تولید می‌شود. شیشه شفاف معمولی دارای ضریب انتشار سطحی ۸۴ است و این به معنای تابش ۹۰ درصدی گرمای جذب شده از طریق سطح شیشه است؛ اما هنگامی که پوشش‌های LOW-E بر روی شیشه اعمال می‌شود میزان ضریب انتشار سطح به کمتر از یک کاهش می‌یابد.

این محصول عبور مادون‌قرمز و جذب گرمای حاصل از نور خورشید را به شدت کاهش داده و در عین حال امکان عبور بیشترین میزان نور مرئی را می‌دهد. همچنین از ورود اشعه فرابنفش جلوگیری می‌کند. پوشش‌های موجود بر روی شیشه اکواستار پلاس با انعکاس انرژی مادون قرمز، گرمای جذب شده یا تلف شده در ساختمان را از طریق تغییر جهت تابش گرما کاهش می‌دهند. محصولات اکواستار پلاس بهترین میزان تعادل را میان عبور نور مریی و کنترل انرژی خورشید برقرار می‌سازند و در مقایسه با پوشش‌های رفلکس معمولی از بیشترین میزان عبور نور مریی برخوردارند.

برای این دو محصول شیشه کنترل‌کننده انرژی "اکواستار" و "اکواستار پلاس" نانویی گواهینامه نانومقیاس از سوی واحد ارزیابی محصولات ستاد توسعه فناوری نانو صادر شده است.

این محصول در ساختمان‌های تجاری، فضاهای نورگیر مانند گلخانه‌ها که عبور نور یا انعکاس پایین موردنیاز است و همچنین ساختمان‌های مسکونی و کلیه ساختمان‌هایی که در آن نیاز به استفاده از شیشه‌های سکوریت است، کاربرد دارد. شیشه اکو استار پلاس با حفظ ثبات مصرف انرژی تضمین‌کننده گرما در زمستان و سرما در تابستان و یک انتخاب عالی برای آب‌وهوای گرم و سرد محسوب می‌شود. با توجه به اینکه پوشش‌های LOW-E با عملکرد بالا در صرفه‌جویی انرژی باعث افزایش بازدهی ساختمان از طریق کاهش مصرف انرژی می‌شود سرمایه‌گذاری در این صنعت بازگشت سرمایه در آینده را به دنبال خواهد داشت.

این شرکت صنعتی در قالب سه شرکت اقدام به طراحی و تولید محصولات متنوعی از شیشه کرده است. این گروه با سه خط پیشرفته تولید شیشه‌های پوشش‌دار با فناوری نانو موفق به ایجاد اشتغال مستقیم برای بیش از ۱۲۰۰ نفر شده است و به دلیل داشتن سبد کامل این محصولات، توان رقابتی بالایی در بازار این محصول دارد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.