ادبیات پایداری فرصت مطالعه علمی آثار جنگ تحمیلی را فراهم کرده است


معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمز گان گفت: ادبیات پایداری حلقه واسطه جامعه علمی و عموم مردم برای انتقال مفاهیم ارزشی و معنوی حوزه مقاومت و پایداری است.

11/9/2019 11:32:25 AM
کد خبر: 2982

معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمز گان گفت: ادبیات پایداری حلقه واسطه جامعه علمی و عموم مردم برای انتقال مفاهیم ارزشی و معنوی حوزه مقاومت و پایداری است.

به گزارش سارنا، سمیه باستین معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمز گان در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با جایگاه ادبیات پایداری در بین آحاد مختلف مردم بیان کرد: با توجه به جایگاهی که مضمون مقاومت و پایداری در فرهنگ و جامعه ما دارد، این گونه از ادبیات شاخه و زیر شاخ‌های متعددی را به خود اختصاص داده است. ادبیات پایداری حلقه واسطه جامعه علمی و عموم مردم برای انتقال مفاهیم ارزشی و معنوی حوزه مقاومت و پایداری است.

وی افزود: مؤلفه‌های پایداری در قالب شعر، نثر، داستان، تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری موجود است و ویژگی مهم این گونه از ادبیات آن است که نظر تمام جامعه را دربر  می‌گیرد و فقط محصور در یک نسل نیست. به عنوان مثال هنگامی‌ که جشواره خاطره نویسی یا داستان نویسی دفاع مقدس برگزار می‌شود ما شاهدیم که مطالب مرتبط با این رزمندگان را نسل‌های پس از جنگ هم به نگارش در می‌آورند.

باستین با اشاره به این که مفهوم ادبیات پایداری مقوله‌ای علمی و تخصصی است توضیح داد: چند سالی است که در این زمینه دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی اقدام به تولید محتوای علمی و مقالات دانشگاهی کرده‌اند که ممکن است برای عموم جامعه قابل درک نباشد. پرداخت علمی به ادبیات پایداری فرصت بسیار خوبی برای بررسی چالش‌ها، فرصت‌ها، آسیب‌های و بازنمایی آن در اختیار ما قرار می‌دهد.

این نویسنده گفت: ادبیات پایداری وجوه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و حتی دینی جواع را پوشش می‌دهد و موجب می‌شود تا به نویسندگان با بیان ساده با ارائه الگوها  و شرایط زیستی از میراث معنوی جوامع پاسداری کنند. به عنوان مثال در گذشته نه چندان دور کتابی با عنوان «عروس‌های جنگ» و «دامادی خوبان» در استان هرمزگان به چاپ رسید که به سیره عملی نوعروسان و سبک ازدواج رزمندگان پرداخته بود.

وی ادامه داد: این دو اثر به بیان مصداقی به اصول و ارزش‌هایی در خواستگاری، مهریه در ازدواج اشاره کرده بود که اکنون مورد توجه  در راستای سبک زندگی ایرانی اسلامی نیستند.

باستین گفت: شاید پذیرش برخی از وقایع جنگ تحمیلی از سوی قشر تحصیل کرده مشکل  باشد اما پرداختن علمی و مصداقی در قالب ادبیات پایداری این زمینه را هم فراهم می‌کند تا به طور منطقی و باورپذیر رویدادهایی که در تاریخ شکل گرفته‌اند مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.