روحانی: دعوا و تهمت در کشور کنار گذاشته شود/ پرونده درست کردن هنر نیست


سیرجان - رئیس‌جمهور با بیان اینکه اختلاف، دعوا و تهمت در کشور کنار گذاشته شود، گفت: پرونده درست کردن هنر نیست به پرونده رسیدگی کردن کار صحیح و درست است.

11/12/2019 8:55:35 AM
کد خبر: 3025

به گزارش سارنا به نقل از مهر، حسن روحانی دوشنبه‌شب در آیین افتتاح چندین طرح بزرگ صنعتی، معدنی در سیرجان با اشاره به سفرهای استانی خود به یزد و کرمان اظهار کرد: دیروز و امروز برای من روزهای بسیار خوشی بود و آنچه که در دو استان مشاهده کردیم بیانگر سخت‌کوشی، تلاش، ایمان و فداکاری برای آرمان‌ها، ملت ایران و کشورمان بود.

وی ادامه داد: همه ما باید در این مسیر گام‌ها را بلندتر برداریم ضمن اینکه کار عظیم و بزرگی توسط کارگران، مهندسان، کارمندان، مدیران، سرمایه‌گذاران، طراحان و سیاست‌گذاران ما انجام‌شده و در حال انجام است.

روحانی عنوان کرد: از آغاز انقلاب تا امروز و در طول این ۴۱ سال، به‌غیراز مسائل دفاع مقدس و ایستادگی در برابر فشارهای خارجی و موفقیت‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی که در جای خود بسیار مهم است؛ در بخش فناوری، اقتصاد و علم و دانش کار بسیار بزرگی در کشور انجام‌شده است که به چند نمونه می‌توان اشاره کرد.

وی با اشاره به ساخت انواع سدها در کشور گفت: ما کشوری بودیم که بحث سدسازی را به معنای اینکه خودمان طراحی و اجرا کنیم، نداشتیم اما امروز کشوری هستیم که نه‌تنها نیاز خودمان را می‌توانیم رفع کنیم بلکه در سطح منطقه و جهان در این فناوری و کار بزرگ صاحب قدرت اجرا هستیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در فروردین امسال ۲۵ استان با سیل دست‌به‌گریبان بودند، گفت: در فروردین امسال اگر این سدها نبود جان مردم ما در خوزستان، لرستان، گلستان و... به خطر می‌افتاد و ما دیدیم که این صنعت و هنر برای جان مردم چه میزان مفید بود؛ ضمن اینکه سدهای کشور حجم زیادی آب ذخیره کردند.

ایران در بسیاری زمینه‌ها صاحب سبک و قدرت است

روحانی عنوان کرد: ما در سایر زمینه‌ها هم صاحب سبک و قدرت شده‌ایم؛ زمانی در زمینه برق کاملاً واردکننده تجهیزات نیروگاهی بودیم و خودمان توان ساخت نیروگاه را نداشتیم اما امروز در سطح منطقه ضمن ساخت نیروگاه برای خودمان برای سایر کشورها هم این کار را انجام می‌دهیم.

وی گفت: ازجمله خواسته‌های یکی از کشورهای مهم این منطقه در مذاکره سیاسی رسمی که باهم داشتیم این بود که در آن کشور چند نیروگاه احداث و ایجاد کنیم و به این معناست که در این زمینه پیشرفت و تحول بسیار بزرگی در طول ۴۰ سال رخ‌داده که این‌گونه موفقیت‌ها در اثر کار و تلاش همگان مسیر شده است.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: امروز می‌توانیم بگوییم درزمینهٔ صنعت فولاد ما توانمند و قدرتمندیم هستیم و می‌توانیم که یک کارخانه را بسازیم و تأسیس کنیم که ممکن در این زمینه حدود ۱۰ یا ۲۰ درصد هنوز نیاز به خارج داشته باشیم که البته این نیازها هم قابل‌رفع است و ما می‌توانیم تولیدکننده و صاحب این صنعت باشیم.

وی گفت: در زمینه‌های دیگر هم ما پیشرفت‌های بسیار خوبی کردیم؛ زمانی بود که باید ریل را حتماً از خارج وارد می‌کردیم اما اکنون کم‌کم به صنعت داخلی خودمان تکیه می‌کنیم. درحالی‌که باید واگن را از خارج خریداری می‌کردیم امروز در داخل واگن را تولید می‌کنیم. در بخش‌های دیگر ریلی هم ما پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم. این‌که ما در عرض سال‌های اخیر موفق شدیم استان‌های مختلف را به ریل متصل کنیم کار پیچیده و سختی بود.

برخی فکر می‌کنند اگر بگویند ما در زمینه برق پیشرفت نکرده‌ایم ضربه به دولت است

روحانی ادامه داد: یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید از اول مسئله حمایت از صنعت ریلی بود و این کار را انجام دادیم استان‌های همدان، کرمانشاه، ارومیه و گیلان به شبکه ریلی متصل شدند و به‌زودی از طریق میانه تبریز این مسیر به ریل سراسری وصل می‌شود. در سال آینده امیدواریم بتوانیم ریل یزد را به شیراز متصل شود و امروز صاحب این قدرت هستیم و این جزو افتخارات ملی ماست.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در بقیه صنایع هم ما پیشرفت‌های بسیار خوبی کردیم، افزود: امروز ایران توان ساخت موشک ضد زره را دارد و در پدافند هوایی در یک جایگاه خوبی هستیم؛ یکی از کشورهای مهم آسیایی در سفر اخیر به من گفت که ما افتخار می‌کنیم که شما مسلمانان در ایران توانستید با دست خودتان موشکی را بسازید که پهپاد آمریکایی را سرنگون کند.

وی با اشاره به اینکه حرکت بسیار عظیم و بزرگی در زمینه‌ها و بخش‌های مختلف در کشور در حال انجام است، گفت: در بحث صنعت نفت و گاز حرکت عظیم و بزرگی انجام‌شده است؛ هر روز مشاهده می‌کنید که در زمینه‌های پتروشیمی، اکتشاف و پالایشگاهی یک پیشرفت و خودکفایی جدید داریم.

کار بسیار عظیم و بزرگی است که ما امروز می‌توانیم یک فاز پارس جنوبی را خودمان طراحی و چاه‌ها را حفر کنیم؛ گاز را استخراج و تصفیه کنیم و این گاز در سراسر کشور مورداستفاده مردم قرار گیردروحانی گفت: کار بسیار عظیم و بزرگی است که ما امروز می‌توانیم یک فاز پارس جنوبی را خودمان طراحی و چاه‌ها را حفر کنیم؛ گاز را استخراج و تصفیه کنیم و این گاز در سراسر کشور مورداستفاده مردم قرار گیرد.

وی عنوان کرد: در ابتدای دولت در زمینه گاز خودکفا نبودیم و در زمستان سال ۹۲ دچار مشکل شدیم و در سرما در برخی شهرهای شمالی کشور قطعی گاز داشتیم؛ یک کشور همسایه که در سال ۹۰-۹۱ به ما گاز می‌فروخت قیمت گاز را ۹ برابر کرد و دولت قبلی ناچار به پرداخت شد. امروز درزمینهٔ گاز در طول سال و حتی زمستان‌ها صادرکننده به کشورهایی نظیر ترکیه و عراق هستیم.

رئیس‌جمهور گفت: یک‌زمانی درزمینهٔ برق روی پای خودمان نمی‌توانستیم بایستیم اما امروز برق ما به برق‌های منطقه متصل می‌شود که کاری عظیم و بزرگ است. این‌همه برقی که به عراق و سایر کشورها صادر می‌کنیم و تبادلی که با کشورهای مختلف داریم یک تحول بسیار عظیم و بزرگی است و نباید در پیشگاه خداوند ناشکری کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید شکر نعمت خداوند را به‌جای آورده و از جوانان، کارگران، مهندسان فعالان و نیروهای مسلح کشور تشکر کنیم، افزود: همگان باید تلاش کنیم، یک کسی ممکن است با یک دولت خوب یا بد باشد نباید این موارد باعث کفران نعمت خداوند شود. برخی فکر می‌کنند اگر بگویند ما در زمینه برق پیشرفت نکرده‌ایم ضربه به دولت است درصورتی‌که نعمت برق متعلق به ملت است و همه فعالان در حوزه صنعت برق فرزندان شما هستند.

اکتشاف قطعی ۵۳ میلیارد بشکه نفت در میدان بسیار عظیم نفتی کشور

روحانی با اشاره به اینکه اکتشاف نفت در عمق‌های زیاد با استفاده از توان داخلی انجام می‌شود، گفت: این کار بزرگ و عظیمی که درزمینهٔ اکتشاف نفت مشاهده می‌کنید و کشف میدان بسیار عظیم نفتی با تلاش چندساله انجام‌شده است. کار در این خصوص از سال ۹۵ شروع شد و چند هفته پیش به ثمر نشست که البته یک مقدار آن را قبلاً کشف کرده بودیم اما مقدار عمده آن مربوط به بعد از سال ۹۵ است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ۵۳ میلیارد بشکه نفت در این مخزن اکتشاف قطعی شده است و عمق چاه‌های این مخزن سه هزار و ۱۰۰ متر است و ما از آن‌ها نفت استخراج می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در همه زمینه‌ها کارهای بسیار بزرگ و عظیمی انجام‌شده است، عنوان کرد: ضمن تشکر از تلاش‌های بخش خصوصی باید گفت که استان کرمان منطقه بهشت معدنی شده است. معادن کشورمان معادن استخراج آسان است درصورتی‌که این کار در دنیا در عمق هزار و ۵۰۰ و حتی سه هزار متر انجام می‌شود و معدن یکی از سرمایه‌های بسیار عظیم و بزرگی است که خداوند به ما داده است.

روحانی با اشاره به تنوع معدنی در کشور افزود: یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم اکتشاف وسیع است اما درعین‌حال باید کارهای زیادی انجام دهیم. در عملیات کشفیات اورانیوم به معادن بسیار بزرگ دیگری دست‌یافتیم و ایران و کرمان دارای معادن بسیار غنی و بزرگی است که می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: با همه تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم اگر با فناوری روز آشنا نشویم و در این وادی قرار نگیریم عقب می‌مانیم. امروز در دنیا هوش مصنوعی سرآمد کارهاست و اینترنت به‌عنوان وسیله بسیار بزرگ برای تحولات اجتماعی و اقتصادی است. اساساً جهان به سمت دیگری در حال حرکت است و ما اگر در این زمینه عقب بمانیم نمی‌توانیم شاهد رقابت خودمان با دنیای پرپیچ‌وخم امروز باشیم.

وی گفت: یکی از نعمت‌هایی که خداوند به این دولت عنایت کرد تحول در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان بود و از سال ۹۲ تاکنون تحول بسیار بزرگی در این خصوص رخ‌داده است؛ ما هرروز به‌طور متوسط ۱.۵ تا دو نفر دانشمند متخصص ایرانی که در دانشگاه‌های برتر دنیا درس‌خوانده‌اند به ایران می‌آوریم و مشغول کار می‌شوند که تحول بسیار عظیمی را ایجاد کرده‌اند.

تمام موبایل‌ها صداوسیما شده‌اند

روحانی با تأکید بر اینکه نباید از تحولات فناوری دنیای امروز عقب بمانیم، بیان کرد: در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ ها و آن‌هایی که فناوری روز را برای ما می‌آورند درواقع زندگی را آسان می‌کنند و باید توجه داشت که زندگی به‌صورت امروز باقی نمی‌ماند و تغییر می‌کند.

دیگر گذشت آن زمانی که بگوییم بر اساس اصل ۴۴ صداوسیما صرفاً باید دولتی باشد؛ امروز صداوسیما همراه همه است و تمام موبایل‌ها صداوسیما است و همه باهم ارتباط دارندرئیس‌جمهور عنوان کرد: دیگر گذشت آن زمانی که بگوییم بر اساس اصل ۴۴ صداوسیما صرفاً باید دولتی باشد؛ امروز صداوسیما همراه همه است و تمام موبایل‌ها صداوسیما است و همه باهم ارتباط دارند.

وی گفت: فضای مجازی امروز در حال ایجاد یک تحول بسیار عظیمی در جامعه است؛ اگر بنا باشد روی افکار گذشته بمانیم ضرر می‌کنیم و به نفع مردم ما نیست؛ نباید کند حرکت کنیم و از دنیای امروز عقب بمانیم. الحمدالله در این زمینه دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در کشور حرکت بسیار خوبی را آغاز کرده‌اند و پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند.

روحانی با اشاره به اینکه کارخانه نوآوری که در تهران هفته پیش افتتاح شد جزو افتخارات این کشور و دولت است، گفت: یک تحول عظیم و بزرگ در کشور ما آغازشده و در این زمینه همه استان‌ها و استانداران و بخش‌های برنامه‌ریز در استان و تمام افرادی که دنبال اشتغال‌زایی هستند باید یک‌بخشی از وقتشان را برای دانش‌های روز باید بگذارند.

رئیس‌جمهور  بابیان اینکه دنیای امروز دنیایی است که ما نمی‌توانیم از علم، دانش و فناوری عقب بمانیم، تأکید کرد: دنیای امروز دنیای تحولات جدید است که در این زمینه همه باید کوشش کنند و امروز بار سنگینی بر دوش دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما است و استعدادهای بسیار خوبی در این زمینه در ایران وجود دارد.

وی با اشاره به ایجاد شبکه ملی اطلاعاتی در کشور افزود: حتی روستاهای ما به شبکه اینترنت، فضای مجازی وصل شده‌اند و بر اساس آمار وزیر ارتباطات هرروز ۱۰ روستا به این سیستم متصل می‌شوند.

پرونده درست کردن هنر نیست

روحانی در ادامه گفت: باید از پیامبر اسلام (ص) درس‌هایی را بیاموزیم که یکی از آن‌ها اخلاق است؛ اگر همه‌چیز در این کشور وجود داشته باشد اما اخلاق نباشد ما به‌جایی نخواهیم رسید. ما یکدیگر را خرد و قدرتمان را علیه هم استفاده می‌کنیم. حزب، جناح، رقابت سر جای خودش خوب است اما یک دوره‌ای دارد. ما فکر می کنیم احزاب ما باید هر روز با یکدیگر دعوا کنند و هر روز اختلاف، دعوا و تهمت باشد اما باید این مسائل کنار گذاشته شود.

وی گفت: اگر ما در دنیای سیاست به تعبیر برخی قواعد بازی را یاد نگرفته باشیم و بلد نباشیم و استفاده نکنیم آبروی همدیگر، قدرت، پیشرفت و عظمت کشور و رفاه خودمان را از بین می بریم.

مدام به دنبال پیدا کردن نقطه ضعف از یک نفر هستیم تا آن را بزرگ و بزک کنیم و همه خوبی های آن فرد را فراموش کنیمروحانی با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند که «من برای اخلاق آمده ام»، گفت: خواسته پیامبر از ما این است که با یکدیگر هم زیستی انسانی و مسالمت آمیز داشته باشیم و با یکدیگر دوست و بردار باشیم و به همدیگر کمک کنیم. مدام به دنبال پیدا کردن نقطه ضعف از یک نفر هستیم تا آن را بزرگ و بزک کنیم و همه خوبی های آن فرد را فراموش کنیم. باید توجه داشت که همه انسان ها نقطه ضعف دارند خدواند می فرماید «اگر خدا می خواست شما را بخاطر گناه و ظلمتان مواخده کند یک جنبنده باقی نمی ماند».

رئیس جمهور ادامه داد: اگر امروز اراده خداوند بر این تعلق گیرد که هر کس هر ظلمی کرد همان زمان مجازات شود هیچ کس باقی نمی ماند چرا که هر کسی یک نقص و عیبی دارد. اگر در زندگی کسی دو سال شنود بگذاریم مشخص است که خطا و اشتباه در زندگی او پیدا می شود.

با هم دوست و برادر شویم

وی گفت: خداوند ستارالعیوب است راه این نیست که پول مردم را برداریم دستگاه خریداری کرده و در خانه و محل کار مردم بگذاریم؛ الان همه مردم با موبایل و در فضای مجازی هستند و آزاد حرف می زنند.

روحانی عنوان کرد: مردم را آزار ندهیم و اذیت نکنیم باید بر مبنای اخلاق اسلامی با یکدیگر رفتار کنیم و عیب ها را بپوشانیم البته این به آن معنا نیست که اگر کسی جنایت یا فساد کرد با او برخورد نکنیم بلکه باید طبق قانون عمل کنیم.

وی گفت: گاهی پرونده وجود دارد و ما می خواهیم رسیدگی کنیم که خوب است؛ اما گاهی می خواهیم پرونده بسازیم و رسیدگی کنیم که بد است. به عنوان مثال من اگر تصمیم بگیریم برای کسی پرونده درست کنم و صاحب قدرت و تکنولوژی هم باشم سخت نیست. پرونده درست کردن هنر نیست به پرونده رسیدگی کردن کار صحیح و درست است.

روحانی با تاکید بر لزوم رعایت اصول اخلاقی گفت: با هم دوست و برادر شویم؛ ما اهل یک کشور و یک ملتیم و ما همه بنده خداییم و خداوند می فرماید خلق اعضای خانواده من هستند. تمام بنی بشر با هر دین و عقیده اعضای خانواده خداوند هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: به نظر من آن چیزی که در کشور باید همگان به دنبال آن باشیم اقتدا به پیغمبر اسلام است و پیامبر باید امام و مقتدا و الگوی ما باشد و پشت سر او حرکت کرده و  اخلاق او را اجرا کنیم.

 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.