الگوی جدید ترویج علم منتشر می‌شود/وعده کاشت "نهال مروجان علم" محقق نشد!


رئیس انجمن ترویج علم ایران از افزایش علاقه سازمان‌ها به مشارکت در ترویج علم نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها نیز فعالیت‌های ترویجی خود را انجام می‌دهند، اما به این موضوع نیز باید از سمت نهادهای بالادستی پرداخته شود و امیدواریم سال دیگر برنامه مشخصی برای دانشگاه‌ها در حوزه ترویج علم تدوین کنیم.

11/12/2019 9:11:19 AM
کد خبر: 3030

رئیس انجمن ترویج علم ایران از افزایش علاقه سازمان‌ها به مشارکت در ترویج علم نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها نیز فعالیت‌های ترویجی خود را انجام می‌دهند، اما به این موضوع نیز باید از سمت نهادهای بالادستی پرداخته شود و امیدواریم سال دیگر برنامه مشخصی برای دانشگاه‌ها در حوزه ترویج علم تدوین کنیم.

به گزارش سارنا، اکرم قدیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه موضوع هفته ترویج علم امسال را به موضوع "شناخت ایران زمین با رویکرد ترویجی" و محورهای آب و هوا و فرهنگ اختصاص داده‌ایم، گفت: علت این انتخاب از آن جهت بود که یکی از ابزارها و لوازم موفقیت در ترویج علم، این است که افراد شناختی از محیط اطراف خود به دست آورند.

وی در همین زمینه با اشاره به اینکه یکی از شیوه‌های ساده روش تحقیق نیز "مشاهده" است، اظهار کرد: بسیاری از افراد از محیط اطراف خود آگاهی چندانی ندارند و بنابراین سعی داریم هفته ترویج علم امسال فرصتی باشد که به افراد درباره محیط اطراف‌شان اطلاعات دهیم؛ به عنوان مثال یکی از موضوعاتی که درصد کمی از افراد کشور از آن آگاهی دارند، این است که تنوع اقلیم آب و هوایی در کشور ما در کمتر جایی از جهان یافت می‌شود. چنین موضوعاتی و موضوعی همچون "تنوع فرهنگی" در کشور می‌تواند با یک رویکرد ترویجی به افراد آموزش داده شود.

رئیس انجمن ترویج علم ایران تصریح کرد: زمانی که از اطراف خود آگاهی چندانی نداریم، امکان اظهار نظرهای تخصصی را هم نداریم و در صورت ابراز آن‌ها، این اظهارنظرها از پشتوانه علمی برخوردار نیستند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست‌ علمی کشور تشریح کرد: به عنوان مثال زمانی فردی می‌خواهد منصبی را به دست بیاورد و در این راه به مردم وعده‌هایی می‌دهد. این وعده‌ها ممکن است به ظاهر خوب به نظر برسند، اما ۱۰ سال دیگر برای آن منطقه مشکل به وجود آورند و اکوسیستم منطقه را به هم بزنند. در صورتی که افراد از محیط اطراف خود شناخت لازم را داشته باشند، نسبت به چنین مسائلی آگاهانه برخورد کرده و مشارکت در مسائل علمی را به صورت پایه‌ای آغاز می‌کنند.

قدیمی با بیان اینکه اقدامات ترویجی در حوزه افزایش آگاهی از محیط ادامه‌دار بوده و به یک هفته محدود نخواهد شد، اضافه کرد: موضوع دیگری که مورد توجه قرار دادیم، جغرافیای سیاسی است که در طی سال با کمک اُرگان‌ها و سازمان‌های مختلف به آن خواهیم پرداخت.

نهالی به نام مروّجان علم کاشته نشد!

وی در پاسخ به اینکه آیا به وعده کاشت نهال به نام "مروّجان علم" سال گذشته که در روز اهدای جایزه ترویج علم سال ۹۷ داده شده بود، عمل شده است یا خیر، اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم پیگیری ما از سازمان زیباسازی شهر تهران، این وعده محقق نشد و به ما گفتند امکان کاشت نهال وجود ندارد؛ این در حالی است که پیگیری ما از شورای شهر نیز به نتیجه نرسیده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به اینکه هنوز ردیف بودجه مستقلی به موضوع ترویج علم اختصاص نیافته است، افزود: با افتتاح کرسی ترویج علم یونسکو نیز موافقت نهایی صورت گرفته و ان‌شاءالله بعد از هفته ترویج علم زمان افتتاحیه را اعلام خواهیم کرد.

ایجاد هم‌افزایی در ترویج علم در گروی ایفای نقش دولت به عنوان بازیگر اصلی

قدیمی درباره نقش دولت در نظام ترویج علم توضیح داد: یکی از بازیگران اصلی نظام ترویج علم، دولت بوده و نقش‌هایی که ایفا می‌کند از جهات مختلف قابل بررسی است و ترویج علم در کشورهای دیگر زمانی پیشرفت کرده که دولت‌ها به این عرصه وارد شده‌اند.

وی ادامه داد: در ایران نیز بیشتر سازمان‌های غیردولتی به ترویج علم پرداخته‌اند، اما چند سال است در تلاش هستیم دولت را نیز به عنوان یک بازیگر اصلی وارد این عرصه کنیم. در صورتی که دولت وارد این عرصه نشود، هماهنگی بین سایر کارها انجام نشده و هم‌افزایی ایجاد نخواهد شد.

افزایش علاقه سازمان‌ها به مشارکت در حوزه ترویج علم

رئیس انجمن علم ایران نقش دانشگاه‌ها را نیز در ترویج علم مهم دانست و افزود: نقش دانشگاه‌ها نیز به عنوان یک نیروی پیشران در حوزه‌های علمی و آموزشی غیر قابل انکار است که در این حوزه نیز دانشگاه‌ها در حال انجام فعالیت‌های ترویجی هستند؛ اما این موضوع باید از سوی نهادهای بالادستی دیده شود.

قدیمی ادامه داد: موضوع ترویج علم نسبت به سال‌های ابتدایی پیشرفت کرده و سازمان‌های مختلف ابراز علاقه کرده‌اند که به این حوزه وارد شوند و مشارکت سازمان‌ها نسبت به یک سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.

وی در پایان با بیان اینکه برای ترویج علم الگوی جدیدی تعیین شده و نتایج آن را منتشر خواهیم کرد، گفت: اجرای این الگو نیاز به زمان و برنامه دارد و دانشگاه‌ها نیز لازم است که پا را فراتر بگذارند و وارد حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شوند. تاکنون برنامه خاصی برای دانشگاه‌ها در حوزه ترویج علم مشخص نکرده‌ایم، اما امیدواریم سال آینده به این موضوع پرداخته شود.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.