اتصال اینترنت همراه چهارشنبه در جلسه شورای امنیت کشور بررسی می‌شود/ حمله به ۷۳۱ بانک و 70 پمپ بنزین در اغتشاشات اخیر


رحمانی فضلی گفت: با گسترش اغتشاش‌ها مجبور شدیم اینترنت را به‌صورت مقطعی قطع کنیم و بعد، نتیجه گرفتیم که باید مسدودسازی شود‌.

11/27/2019 9:09:13 AM
کد خبر: 3125

به گزارش سارنا به نقل از فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور شامگاه امروز سه‌شنبه پنجم آذر در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران در مورد اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین و مسائل پیرامون آن گفت: در این چند روز ابهامات و شبهات بسیاری مطرح شده است و ما باید به سوالات مردم جواب دهیم.

وی ادامه داد: همه دولت‌ها و حکومت‌هایی که تجلی اراده مردم هستند برای مردم امنیت آرامش رفاه توسعه و نیکبختی می‌خواهند. همه مردم عزیزمان می‌دانند ما دشمن داریم؛ ۴۰ سال است که دشمنان ما به طرق مختلف درگیر بودند و به نحوی می‌خواستند کارآمدی نظام یا ساختارهای نظام را دچار مشکل کنند. ما باید بدانیم و قبول کنیم که مشکلاتی در جامعه به خصوص در حوزه های اقتصادی و معیشتی داریم.

وزیر کشور بیان داشت: در این چهل سال با توجه به شرایط مختلف بخشی از مشکلات انباشته شده هرچند روند کلی مثبت است. بخشی از مشکلات نیز برمی‌گردد به دخالت‌های خارجی از جمله تحریم‌هایی که با آن مواجه است.

وی در مورد سابقه موضوع سهمیه‌بندی بنزین گفت: این طرح از زمان دولت‌های آقای هاشمی، آقای خاتمی و آقای احمدی‌نژاد مطرح بوده است و در دولت ما هم مطرح بوده است، چون خیلی اهمیت دارد.

وزیر کشور گفت: در مقطعی از دولت آقای احمدی‌نژاد آزادسازی انرژی انجام شد و ما در آن مقطع دو تا سه روز شاهد اغتشاش بودیم که حتی منجر به خسارت به اموال عمومی شد و دلیل آن این بود که سه ساعت قبل از اجرا، این طرح اعلام شد و صف‌های طولانی تشکیل شد که منجر به برخی از خسارت های در تهران و برخی نقاط کشور شد.

رئیس شورای امنیت کشور اظهار داشت: در دولت ما دو بار نرخ بنزین تغییر کرد؛ یکبار به ۷۰۰ تومان  و از ۷۰۰ تومان به هزار تومان تغییر کرد. در سال ۱۳۹۶ تصمیم بر این بود که قیمت‌گذاری مجدداً انجام شود و مبانی حقوقی و قانونی آن در مجلس انجام شد و اراده دولت و مردم بر این بود که این موضوع ساماندهی شود.

وی با اشاره به ساختار شورای امنیت کشور اظهار داشت: شورای امنیت از اعضای بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، ارتش، صدا و سیما و وزارت کشور تشکیل شده و در ساختار بالاتر شورای عالی امنیت ملی و رئیس آن رئیس جمهور است.

وقایع دی 96 و تحریم‌های آمریکا در سال 97 مانع تصمیم‌گیری درباره بنزین شد

وزیر کشور خاطر نشان کرد: در سال ۹۶ باوجود اینکه همه امکانات آماده شد، وقایع دی ماه ۹۶ اتفاق افتاد، لذا مجبور شدیم این طرح را اجرا نکنیم و به تعویق افتاد. در سال ۹۷ مجدد خواستیم این طرح را اجرا کنیم که مواجه شدیم با تحریم های سهمگین آمریکا.

چهار سناریو برای بنزین

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه در سال 97 کاملاً آماده اجرای این طرح بودیم، تصریح کرد: در خصوص نحوه انتخاب این طرح  ۴ سناریو مطرح بود؛ پیشنهادهای دیگری هم بود، اما چهار پیشنهادی که مطرح شد این بود که اولاً پیشنهاد پلکانی و اختصاص سهمیه بر حسب نوع ماشین مطرح بود که اجرای آن خیلی مشکل بود.

وی عنوان داشت: ثانیاً پیشنهاد مجلس این بود که به هر ایرانی در روز 0/7 لیتر بنزین بدهیم و آن را بفروشند و درآمد برای همه باشد این هم با بررسی‌هایی که انجام شد نهایتاً در جلسه سران مطرح شد که در اجرا مشکلاتی دارد و اجرایی نشد.

وزیر کشور در این باره اضافه کرد: پیشنهاد دیگر این بود که نرخ بنزین یکسان‌سازی شود. مثلاً از هزار تومان به هزار و ۷۰۰ تومان برسانیم و در هر سال مقداری آن را افزایش دهیم که در این سناریو سهمیه‌بندی منتفی می‌شد، اما با افزایش شدید مصرف بنزین و سوخت تا سال 1400 مواجه می‌شدیم.

وی ادامه داد: سناریوی دیگر این بود که بتوانیم بنزین را ذخیره سازی و آن را صادر کنیم و اضافه مازاد ذخیره را بتوانیم به مردم بدهیم؛ به مردمی که نیازمند کمک معیشتی هستند که الان بحث کمک معیشتی به ۱۸ میلیون خانوار برای تحقق همین ایده است، که در جلسه سران قوا طی فرآیندی تصویب شد و برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: همیشه جلسات شورای امنیت کشور به این شکل بوده که همه دستگاه‌های عضو که کار کارشناسی و تجربه زیادی دارند نظرات خود را در شورای امنیت مطرح می‌کنند و جمع‌بندی می‌شود؛ همه ملاحظات در شورای امنیت و همه تحلیل‌های دستگاه‌های مختلف حتی دستگاه‌هایی که بیرون شورای امنیت هستند، مانند مرکز پژوهشهای مجلس نیز بررسی می‌شود.

وزیر کشور گفت: در این زمینه، چهار کارگروه تشکیل شد؛ یک کارگروه، کارگروه رسانه و اطلاع رسانی بود که مسئولیت آن با طرحی که شورای امنیت تصویب شد با صدا و سیما بود. از زمان دولت قبل هم این موضوع (سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین) مرتب در صدا و سیما مطرح شده بود.

وی تصریح کرد: کارگروه دیگر، کارگروه امنیتی و انتظامی بود و قرارگاه امام علی(ع) تشکیل شد که همه نیروهای امنیتی انتظامی عضو این قرارگاه هستند و پیوست امنیتی و انتظامی را به شورای امنیت دادند و تصویب و ابلاغ شد.

رحمانی فضلی گفت: کار گروه سوم کارگروه فنی بود که ما در این حوزه مشکلات زیادی داشتیم؛ در انتهای سال 97 که قصد داشتیم این طرح را انجام دهیم با موضوع کارت های سوخت مواجه شدیم؛ ۸ الی 9 کارت میلیون نفر کارت سوخت نداشتند؛ بحث‌های دیگر، نرم افزاری و جایگاه‌های سوخت بود که مقرر شد وزارت نفت کارت تولید کند.

وی اضافه کرد: بالاخره کارت‌ها وارد شد و در مقطعی هم تولید داخل با ظرفیت ۵۰ هزار در روز صورت گرفت، اما از ما وقت خواستند؛ در این جلسه، وزارت نفت اعلام کرد به چهار تا پنج ماه وقت لازم داریم که کارت تولید کنیم.

وزیر کشور گفت: کمیته چهارم، عملیات روانی و پاسخگویی دولت بود و در تمام این سال‌ها صدا و سیما در این مورد صحبت کرده بود و کار تبلیغاتی انجام شده بود. قرار بود در چند ماه پیش این طرح را در یک شب جمعه اجرا کنیم که موضوع روز چهارشنبه لو رفت و توسط یک خبرگزاری به نقل از یکی از مسئولین این خبر در کشور پخش می‌شود و صفحه چند کیلومتری در جایگاه‌های سوخت ایجاد شد.

وی افزود: ما به عنوان شورای امنیت کشور مطرح کردیم که امکان اجرا نیست و یکی از نگرانی‌های ما این بود که برخی بنزین را در خانه‌های خود ذخیره‌سازی کنند، از این رو به مردم گفتیم این طرح اجرا نمی شود.     

وی تصریح کرد: مرحله بعد، این هفته بود که اجرا شد؛ تمام مباحث و جلسات و ملاحظات انجام شده بود. وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و سپاه در شورای امنیت حضور داشتند و یکی از موضوعاتی که برای همه موارد ابهام بود ساعت اجرا بود.

رحمانی فضلی تصریح کرد: ما دو تجربه در سال ۸۶ و ۴ ماه قبل را داشتیم که اگر ساعت اعلام شود مردم به پمپ بنزین می‌روند و صف‌های طولانی تشکیل می شود. ما همین چند شب قبل شاهد بودیم به ناگاه پمپ بنزینهای ما شلوغ شده است. از استان‌ها پرسیدیم، گفتند برای اینکه وانت‌بارها بنزینشان زیاد است و ذخیره‌سازی نمی‌شود؛ گفتم سریعا اعلام کنید ذخیره‌سازی می‌شود.

همه جایگاه‌ها از زمان اجرای طرح خبر داشتند ولی طرح لو نرفت

رحمانی فضلی اظهار داشت:  ۲۴ ساعت قبل، همه کارگران پمپ بنزین‌ها و جایگاه می‌دانستند که ساعت ۱۲ پنجشنبه شب این طرح اجرا می‌شود ولی طرح لو نرفت. نیروی انتظامی در کشور به خاطر مسائل امنیتی مامور به حفاظت شده بود، با این حال، طرح لو نرفت.

وی خاطرنشان کرد: همه نیروها توجیه شده بودند. وزارت اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی جلسه گذاشتند و همه نیروها توجیه شدند؛ تمام استان‌ها و شورای تامین همه استان ها اعلام آمادگی کردند.

وزیر کشور گفت: از ساعت 12:15 رسانه های خارجی نسبت به تهییج اقدام کردند و اگر این طرح لو رفته بود حتماً خسارت‌های ما بیشتر می‌شد. در مرحله اجرای اولیه بدون هیچ مشکلی ایجاد شد و تا عصر جمعه ساعت چهار هیچ مشکلی نداشتیم.

وی با اشاره به جلسه سران قوا درباره سهمیه‌بندی بنزین گفت: این موضوع در دو یا سه جلسه مطرح شد؛ مقام معظم رهبری در مورد این موضوع صحبت کردند؛ یک نکته لازم است بگویم وقتی تصمیم در کشور گرفته می‌شود آن هم تصمیم بسیار بزرگ حتماً ملاحظات در آن خواهد بود.

رحمانی فضلی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور تصریح کرد: تصویب شده بود که وزارت صمت و وزارت کشاورزی قیمت کالاها را کنترل کنند، بورس کنترل شود، رئیس بانک مرکزی موظف است قیمت ارز و طلا را مدیریت و کنترل کند و از آن طرف سازمان برنامه بودجه و وزارت امور اقتصاد دارایی آثار اقتصادی این طرح را در روند قیمت ها ببینند.

تصاویر اعتراضات عراق را به‌عنوان تصاویر خیابان‌های تهران نشان می‌دادند

وزیر کشور اظهار داشت: تا بعد از ظهر جمعه این طرح به خوبی اجرا شد و مشکلی نبود وقتی که رسانه‌های خارجی متوجه این مسئله شدند، تصاویر سال 96 را مرتب نشان می‌دادند که الان کشور به‌هم ریخته و آتش گرفته است و تصاویری از اعتراضات عراق را به‌عنوان تصاویر خیابان‌های تهران پس از سهمیه‌بندی بنزین نشان می‌دادند.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از اظهارات خود در برنامه نگاه یک با اشاره به اغتشاشات صورت گرفته در پی افزایش قیمت بنزین گفت: اشرار در یکی از شهرستان‌ها اقدام کردند تا بزرگترین مخزن بنزین شهرستان را منفجر کنند. اگر آن مخزن منفجر می‌شد، نصف شهرستان می‌سوخت.

وزیر کشور ادامه داد: دو سه ساعت بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین با بعضی از نیروهایی در صحنه‌ اعتراضات مواجه شدیم که در هسته‌های ۵ و ۴ نفره بودند؛ یک خانم معمولا با آنها بود و دعوت به اعتراض و تهییج مردم می‌کردند و با کوکتل مولوتوف، چوب، قمه و سلاح سرد اقدام به درگیری و آتش زدن به اموال عمومی و خصوصی مردم کردند.

مقابل لشکر قمه به‌دست و مسلح، همه از نیروهای انتظامی انتظار دارند وارد عمل شوند

وی افزود: مقابل لشکر قمه به‌دست و مسلح، همه از نیروهای انتظامی انتظار دارند تا وارد عمل شوند.

وزیر کشور گفت: در اغتشاش‌ها زنگ زدم به آقای علی عسگری رئیس صدا و سیما و گفتم ۵۰۰ نفر از اشرار در حال حرکت به‌سمت صداوسیما هستند، البته با ورود به موقع نیروهای انتظامی حتی نگذاشتیم آنها به سه کیلومتری صداوسیما برسند.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور بعضی شبها پنج بار حتی در صبح زود تماس می‌گرفت و تاکید می‌کرد که خویشتن‌داری شود.

رحمانی فضلی گفت: با گسترش اغتشاش‌ها مجبور شدیم اینترنت را به‌صورت مقطعی و موضعی قطع کنیم. دستور دادیم اول محدود سازی شد و بعد نتیجه گرفتیم که باید مسدود سازی شود‌.

وی افزود: در اغتشاشات نیروهای پلیس و بسیج ۲ برابر معارضان و اشرار مجروح و زخمی شدند که این نشان دهنده خویشتن داری ماست.

فردا در جلسه شورای امنیت کشور اتصال اینترنت موبایل صحبت می‌شود

وزیر کشور با اشاره به اینکه فردا در جلسه شورای امنیت برای اتصال اینترنت موبایل بحث خواهد شد، گفت: اینترنت ثابت در تمام کشور باز شده است و اینترنت موبایل 10 استان باز است.

وی تصریح کرد: به تناسب این که اطمینان حاصل شود اینترنت موبایل نیز در تمام کشور وصل خواهد شد.

وزیر کشور در ادامه گفت: اگر مسدودسازی اینترنت انجام می‌شود به این معنا نیست که همه مسئولینی که این دستور را می‌دهند شرایط مردم را نمی‌دانند، بلکه برای نجات جان مردم و امنیت کشور باید جلوی هزینه‌های بالاتر گرفته شود. 

رئیس شورای امنیت کشور ضمن اشاره به تصاویری از حمله اشرار به فرمانداری شهر قدس، گفت: یکی از جاهایی که آسیب زیادی دید، شهرستانهای ملارد، بهارستان، شهر قدس و اسلامشهر در غرب تهران بود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار و اطلاعاتی که نیروهای میدانی، فرمانداری‌ها و استانداری ها ۱۳۰ هزار الی ۲۰۰ هزار نفر در کل کشور در این صحنه اعتراضات بودند.

رحمانی فضلی گفت: این ۲۰۰ هزار نفر تکرار می‌شدند و در جاهای مختلف اقدامات خود را انجام می‌دادند و در شب شنبه در تهران مواجه با گروه‌های چند نفری بودیم. این تعدا نیم درصد جمعیت کشور هم نمی‌شوند، وقتی می‌گوییم «مردم» انگار همه مردم در خیابان بودند که این‌طور نیست.

وی با اشاره به اینکه از شنبه برخی افراد در اغتشاشات کاملا مسلح بودند، خاطرنشان کرد: فرماندار شهر قدس یک خانم بود؛ ملاحظاتی برای گذاشتن خانم ها برای این پست داشتیم. وزرات کشور در انتصاب فرمانداران خیلی دقت می‌کند و به‌ویژه اگر فرماندار، خانم باشد، این دقت بیشتر است؛ وقتی فرمانداری را اشغال می‌کنند، این خانم فرماندار می ماند؛ ایشان شهامت و مسئولیت‌پذیری داشت.

وزیر کشور با طرح این موضوع که در سه استان مشکلات زیاد بود و ادامه پیدا کرد، گفت: در سه یا چهار استان اصلا هیچ اتفاقی نیفتاد. از لحاظ جغرافیایی در بقیه استان‌ها؛ در کرمان در یک شهر (کرمان) در خراسان فقط در مشهد آن هم در نقطه کوچکی در وکیل آباد، چند ساعت اغتشاش رخ داد.

رحمانی فضلی گفت: در خراسان جنوبی در یک شب، آن هم در یک نقطه اغتشاش شد، اما در ۵ الی 6 استان، موضوع شدت داشت و بیش از ۵۰ درصد آن در مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ بود. در خوزستان وضعیت متفاوت بود و ۱۷ الی ۱۸ شهر مشکل داشتند؛ در شیراز و اصفهان و تهران نیز وضع متفاوت بود.

وی بیان داشت: در ۵ استان شرایط، ویژه بود، اما در بقیه استان‌ها خیلی سریع موضوع کنترل شد. در تهران از ساعت ۱۰ شنبه شروع شد؛ در آن روز هم برف آمده بود و شهرداری هم غافلگیر شده بود و این اشرار با چند ماشین اتوبان ها را می‌بستند و ما در روز شنبه در تهران در سی، چهل نقطه با این مشکلات روبرو بودیم.

رحمانی فضلی گفت: این‌هایی که بعداً دستگیر شدند نشان دادند که عقبه آنها افراد سابقه‌دار در حوزه جرم و قانون‌شکنی بودند.

وی خاطر نشان کرد: دخالت نیروهای خارجی به صورت مستقیم و آشکار در این چند روز توسط مقامات مسئول آمریکایی ها و اروپایی ها رژیم صهیونیستی بوده است و دستور العمل‌هایی در این باره منتشر کردند.

منافقین سلطنت‌طلبان وهابی تکفیری ها در پشت پرده اغتشاشات حضور داشتند 

وزیر کشور گفت: خودشان می‌گویند از یک سال و نیم قبل طراحی داشتند. عناصر منافقین سلطنت‌طلبان وهابی تکفیری ها در پشت پرده اغتشاشات حضور داشتند و کسانی که از این فرصت استفاده کردند وابسته به کانون‌های قاچاقچیان اسلحه بوده و پول در این راه خرج می‌کردند.

وی افزود: برخی از آنهایی که دستگیر شدند همدستان خود را معرفی کردند؛ ما در این مواقع با تاکتیک هایی مواجه بودیم که  مثلاً همه زیرساخت‌های اساسی کشور را نشانه رفته بودند، امکان خدمات‌رسانی مردم را محدود می‌کردند، بزرگراه‌های کشور را در جاهایی حساس مثل تهران ـ کرج را دو سه بار بستند یا مسیر تهران ـ مشهد را در مازندران بستند.

رحمانی فضلی بیان داشت: جاده ماهشهر به بندر امام خمینی را سه روز بستند، جاده جم به ماهشهر را بستند و سنگر بندی کردند و در برخی موارد با تیربار شلیک کردند.

وی عنوان داشت: با شورای امنیت کشور تماس گرفتند که در یکی از شهرها انبار استراتژیک‌ که هزاران تن شکر و برنج در آن است اگر تا نیم ساعت دیگر نیرو نفرستید، از بین می‌رود.

رئیس شورای امنیت با اشاره به اینکه اعتراض در چارچوب قانونی هم وجود دارد، اظهار داشت: ما سال قبل 331 مورد مجوز تجمع در کشور دادیم. در قضیه موسسات مالی در تهران روزی حداقل 10 تجمع داشتیم. یکسال و نیم این شرایط بود و این اعتراضات قانونی هم نبود، اما پلیس برخوردی با آن‌ها نکرد.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی برای خدمات انتظامی و امنیتی هستند. صیانت از مردم با نیروی انتظامی است.

وی بیان داشت: در این اغتشاشات به بیش از ۵۰ پایگاه و پاسگاه نظامی و انتظامی حمله شد و 34 آمبولانس، ۷۳۱ بانک، ۱۴۰، مکان عمومی، ۹ مرکز مذهبی، 70 پمپ بنزین، ۳۰۷ خودروی شخصی و غیر دولتی، ۱۸۳ خودرو انتظامی و ۱۰۷۶ موتور سیکلت شخصی مورد حمله قرار گرفتند.

رحمانی فضلی گفت: موردی داشتیم که آشوبگران نازل پمپ بنزین را به سمت کارگر جایگاه گرفته و او را آتش زدند. کارگر شهرداری را که به آنها آب داده شهید کردند.

اعترافات اغتشاشگران باید در تلویزیون پخش شود

وی با تأکید بر اینکه اعترافات اغتشاشگران باید در تلویزیون پخش شود، افزود: از روز یکشنبه دو روند اتفاق افتاد یکی پیام موثر نافذ و موثر رهبر انقلاب بود. پس از پیام رهبری وحدت در کشور ایجاد شد و نیروها انگیزه گرفتند، چرا که آن پیام روح بخش بود و همه باید شکر گذار ایشان باشیم.

وزیر کشور گفت: موضوع دوم تماس استانداران و ائمه جمعه با ما بود که می‌گفتند مردم می‌خواهند در مقابل اشرار بایستند؛ خود مردم می‌گفتند ما را مسلح کنید، یا ما با اینها درگیر می‌شویم.

رئیس شورای امنیت کشور در پایان از همه ائمه جمعه شهرهای کشور به‌خصوص سه امام جمعه شهرهای زنجان، تبریز و چهارمحال بختیاری تشکر کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.