رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب تازه با موضوع ایثار و شهادت


بنیاد شهید و امورایثارگران از ۲۰ عنوان کتاب با موضوع ایثار و شهادت رونمایی کرد.

12/2/2019 9:59:10 AM
کد خبر: 3165

به گزارش سارنا به نقل از مهر، آئین رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب با موضوع ایثار و شهادت که از سوی انتشارات شاهد منتشر شده بود، صبح روز ۱۰ آذرماه در موزه شهدا برگزار شد.

حجت الاسلام محمد حسین کاویانی راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این برنامه اظهار داشت: داشته های بشر امروز در پرتو تلاش گذشتگان در نگارش تجربیات خودشان است و آنچه امروز داریم مرهون تلاش های گذشتگان و تولید دانش آنهاست. آیندگان نیز به همین میزان از وجود ما بهره مند می شوند.

وی افزود: در هر جایی که ارتباط انسان با نگارش قطع شد، بشر نسل بعد با ابهامات و معماهایی مواجه شد که باید سالها بگذرد تا بتواند به حل آن معماها نایل بیاید. خدا را شکر که در عصری زندگی می کنیم که کار انتشار کتاب، آسان است و همین بر مسئولیت ما نسبت به آینده می افزاید.

حجت الاسلام کاویانی راد با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری منتشر شد، تصریح کرد: این بیانیه مبتنی بر سه فراز خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است که در هر سه زمینه نیازمند تولید دانش هستیم تا آن را با آیندگان به اشتراک بگذاریم.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به محدودیت هایی که عرصه فرهنگ را تهدید می کند، گفت: با جمع آوری خاطرات، وصایا و خاطرات نسلی که تجربیات عینی را پشت سر گذارده اند، مجموعه ای از یافته ها در اختیار ماست که می تواند ما را از این تهدیدات برهاند.

به گفته وی تاکنون ۱۷۶۰ عنوان کتاب در دو بخش مرجع و آثار داستانی از سوی نشر شاهد منتشر شده است و همچنین ۵ هزار عنوان کتاب نیز در قالب مشارکت و حمایت با کمک بنیاد شهید منتشر شده است. بنیاد شهید همچنین از ترجمه ۵۰ عنوان کتاب با موضوع ایثار و شهامت حمایت کرده است.

فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی سخنران دیگر بود  که طی سخنانی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: در این برنامه سعی کردیم همه نهادها و سازمان ها را برای داشتن برنامه هایی با موضوع ایثار و شهادت ترغیب کنیم. به قول رهبر معظم انقلاب هم اکنون در جنگ نرم فرهنگی به سر می بریم و قلم نویسندگان می تواند به ما در برابر این تهاجم کمک کند.

اولاد قباد افزود: ساخت یادمان شهدا در مدارس یکی از راه های ترویج فرهنگ شهدا است. از نویسندگان حوزه ایثار و شهادت تشکر می کنم که با وجود کم بودن امکانات باز هم در این زمینه فعال هستند و از بنیاد شهید درخواست دارم که محتوای مناسب با این موضوع را طی همکاری با آموزش و پرورش در کتاب های درسی قرار دهد تا بچه های ما که با خاطرات شهدا و وصایا آشنایی چندانی ندارند بتوانند با این فرهنگ آشنا شوند.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیوند نسل جدید با نسل شهدا بسیار مهم است و ما باید با ترجمه آثار حوزه ایثار و شهادت بتوانیم این فرهنگ را نه فقط به کشورهای همسایه بلکه به سراسر دنیا نشر دهیم.

دکتر محسن پرویز رئیس انجمن قلم نیز در این برنامه با اشاره به یکی از کتاب ها با عنوان شهدای دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: من عضو هیئت علمی این دانشگاه هستم و توانستم با کمک همکاران این کتاب را تدوین کنم. روزی که این شهدا به شهادت رسیدند، مراسم زیادی برای پاسداشت یاد آنها برگزار شد اما الان با گذشت سالهای زیاد حتی به دست آوردن یک عکس کوچک از آنها آسان نیست.

وی افزود: ما در کنار اینکه آثار محتوایی تولید می کنیم و برای مخاطب داستان هایی می نویسیم باید مانع از نابودی اسناد شهدا شویم. بنیاد شهید در این زمینه مسئولیت ویژه ای دارد.

پرویز با اشاره به اهمیت بازگویی دلیل فداکاری شهدا برای جوانان توضیح داد: اگر وصیت نامه شهدا ثبت شود و جوانان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند دیگر سخن گفتن از شهدا را کاری شعاری نمی دانند و متوجه عرفان شهدا و اهداف آنها خواهند شد.

رئیس انجمن قلم ادامه داد: تعداد زیادی در حوزه های فرهنگی ادارات، کارمند داریم که سوق دادن آنها به سمت جمع آوری اسناد شهدا، کار دشواری نیست و فقط نیازمند برنامه ریزی است. همچنین در حوزه آثاری که برای شهدا و انقلاب فراهم می شود باید اهداف خاص را مدنظر داشته باشیم. مثلا برای انتشار داستان باید جذابیت و تکنیک و برای ثبت اسناد و مدارک باید باورپذیر بودن آنها را مهم بدانیم.

دکتر اشرف بروجردی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این برنامه اظهار داشت: نگاشتن تراوشات فکری و باورها و اندیشه های راستین، سرمایه ای برای آینده هر سرزمین است و به همین دلیل گفته اند ارزش قلم علما برتر از خون شهیدان است. در بنیاد شهید این قلم پاس داشته می شود. این قدم مبارکی است که آقای نریمانی خبر از دیجیتال شدن اسناد بنیاد شهید داده اند و این سرمایه عظیمی است که به آسانی به دست نمی آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: امیدوارم زحمات نویسندگان در تمام قالب های نوشتاری حفظ شود و آن چه مغفول مانده است، مقوله شنیداری و دیداری اسناد به جا مانده از شهدا است. معتقدم که خیلی از خانواده ها، نوارهای کاستی از شهدا در اختیار دارند که این آثار باید به روز شود. من در طی انجام این کار در کتابخانه ملی بودم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی با یونسکو برای بازخوانی و بازیابی اسناد شنیداری و دیداری، خاطرنشان کرد: مذاکراتی با صدا و سیما برای این کار انجام دادیم.

بروجردی گفت: باید به بحث تاریخ شفاهی توجه ویژه ای شود و هرچند این موضوع مورد توجه بسیاری از افراد و سازمان ها قرار گرفته است اما باید توجه داشت که این کار با استانداردهای ویژه انجام شود. ما تاریخ شفاهی ۷۰۰ شخصیت را در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ثبت کردیم و این مسیر برای چهره های دیگر ادامه دارد. اگر بنیاد شهید بتواند تاریخ شهدا را از زبان بازماندگان آنان ثبت کند، می تواند خدمت بسیار بزرگی به اصحاب فرهنگ نماید. زیرا امر فرهنگی علیرغم اینکه سخت به دست می آید ماندگار است.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور  خارجه آخرین سخنران این آئین بود که طی سخنانی با اشاره به اینکه از نسلی بوده که با دست بردن به شناسنامه خود توانست به جبهه برود، گفت: من در سه عملیات بزرگ شرکت داشتم و سعی کردم همان روحیه را در خودم حفظ کنم. هنگامی که از مواضع کشورم دفاع می کنم، این روحیه را در نظر دارم.

وی افزود: اگر می خواهید خاطره ای محو شود شفاهی بیان کنید و اگر می خواهید ماندگار شود، حتما آن را ثبت کنید. فرهنگ شهادت به عنوان قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران باید حفظ شود و بنیاد شهید در حال ثبت آن است. ما در خارج از کشور از همین قدرت نرم که ایثار و شهادت است، سخن می گوییم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: وقایع تاریخ ساز، فرازمانی و فرامکانی هستند و فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس از جمله این وقایع است. قطعا فراتر از زمان و مکان خواهد رفت و باید برود. همچون وقایع کربلا که تا ابد ادامه خواهد داشت.

در پایان این مراسم از ۲۰ عنوان کتاب بنیاد شهید و امور ایثارگران رونمایی شد که ۸ عنوان از این آثار با موضوع وصیت نامه کامل شهدا، ۹ عنوان آثار داستانی، یک عنوان اثر هنری و دو عنوان با موضوع پژوهشی بودند.

 شیما دنیادار رستمی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.