جزییات نمایشنامه زندگی امام(ره)/ «در مجلس تشرف تهران» نهایی شد


مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از نگاشته شدن نمایشنامه «در مجلس تشرف تهران» با موضوع زندگی امام خمینی(ره) خبر داد.

12/4/2019 9:37:06 AM
کد خبر: 3187

به گزارش سارنا به نقل از مهر، ایوب آقاخانی کارگردان و نمایشنامه‌نویس تئاتر که مدیریت دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری را بر عهده دارد، درباره تلاش گروهی از نمایشنامه‌نویسان برای نگارش نمایشنامه‌ای درباره امام خمینی(ره) که پیش از این کوروش زارعی به آن اشاره کرده بود، به مهر گفت: سال ۹۷، ستاد بزرگداشت ارتحال امام(ره) و آقای سیدحسن خمینی عزم آن کردند که با نگاه به زندگی امام خمینی(ره)، نمایشنامه‌ای جدّی و قابل بحث در ابعاد مناسب تولید شود. این عزم و نگاه، به طرف مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری آمد و با چند جلسه، نشست و گفت‌وگو مسئولیت کیفی آن به دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری واگذار شد.

وی یادآور شد: گروه نمایش‌نامه‌نویسان «فردا» با وعده‌ تحقق آزادی عمل برای رسیدن به درامی درست، وارد عمل شدند و پژوهش‌ و بررسی روی آثارِ پیش از آن، که به نحوی به ماجراهای درام ارتباط داشتند، آغاز شد.

آقاخانی درباره نوع نگاهی که در نمایشنامه مدنظر نسبت به زندگی و شخصیت امام خمینی(ره) وجود دارد، توضیح داد: این گروه به راهنمایی و مشاوره‌ مدیریت دفتر مطالعات و پژوهش‌ها، ذره‌بین زاویه‌ نگاهشان را از روی شخص امام خمینی(ره) به بانوی ایشان، سرکار خانم خدیجه ثقفی، برگرداندند تا بتوانند از امکانات دراماتیکِ متفاوتی برای نوشتن نمایش‌نامه‌ متفاوتشان بهره ببرند.

این مدرس و پژوهشگر تئاتر اظهار کرد: نمایش‌نامه‌ «در مجلس تشرف تهران» که نگارش آن توسط نویسندگانش، یک سال به طول انجامید، با تمام بگذار و بردارها و رفت و آمدها و ۲ بار نگارش آن، نمایش‌نامه‌ای متفاوت، جذاب و واقع‌نگر با بو و برنگی شاعرانه درباره‌ زوایای زندگی این خانواده و تأثیر فراگیر آن‌ها در تاریخ معاصر ایران از کار درآمده است بی‌آنکه در هیچ زمینه‌ای به شعار، مستقیم‌گویی یا ابتذال آثار متشابه غلطیده باشد.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان سخنان خود تأکید کرد: «در مجلس تشرف تهران» که به مشاوره و سرپرستی دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به رشته‌ تحریر درآمده و تولید شده است، یک نمایشنامه است؛ با تعاریف کیفی و عملی آن و شخصیت‌هایی با رنگ و تعریف و هویت دراماتیک که توسط گروه نمایش‌نامه‌نویسان «فردا» مشتمل بر فرهاد احمدی، علی مست‌علی (پژوهش و گردآوری)، و ویدا دانشور، به فرجام نهایی خود رسیده است.

 فریبرز دارایی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.