روایت واشنگتن پست از زندگی تندروترین فرقه های یهودی در سرزمین‌های اشغالی


روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارشی از «حریدی‌ها» یکی از تندروترین فرقه‌های مذهبی یهودی را منتشر کرده است.

12/9/2019 11:56:04 AM
کد خبر: 3225

به گزارش سارنا به نقل از سایت الف، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست به گزارشی درباره یک فرقه مذهبی اسرائيلي معروف به «حریدی‌ها» پرداخت که به طور کل از جهان کناره‌گیری کرده است؛ تاجایی که طرفداران این فرقه در زندگی خود تا به ‌حال نه رادیو گوش کرده اند٬ نه یک تلفن هوشمن دیده‌اند و نه از وجود اینترنت خبر دارند.

این گزارش با پرداختن به زندگی دختری به نام روث بوروفسکی که قبلا عضو فرقه حریدی‌ها بوده و اکنون از آن جداشده آغاز می‌شود. واشنگتن پست نوشت که روث بوروفسکی در یک کتابخانه عمومی نشسته بود و با گوشی هوشمند خود کلمه فسفات را جستجو می کرد.

بر اساس گزارش مذکور٬ فردی به نام روث بروفسکی ۱۹ ماه قبل  و درحالی‌که ۲۷ سال از عمر خود را در یکی از فرقه های یهودی افراط‌گرا بود٬ نه چیزی درباره فسفات شنیده و نه گوشی هوشمند دیده بود.او می‌گوید که تا به حال یک کتابخانه ندیده بود؛ اما اکنون نمی‌توان او را از کتابخانه خارج کرد.

طبق اطلاعات این روزنامه آمریکایی وی که فرقه افراط‌گرای «حریدیم» را رها کرده٬ می‌گوید که تا قبل از خروج از نزد حریدی‌ها هیچ گاه اقدام به بازکردن یک حساب بانکی نکرده یا سوار اتوبوس نشده و یا با یک شخص غریبه صحبت نکرده بود. اما بوروفسکی اکنون همه این کارها را انجام می‌دهد تا به قول خودش عقده‌هایی که در یک پیله فرهنگی برای او شکل گرفته بود را جبران کند. طبق گفته‌های بوروفسکی٬ او و یا هیچ ‌یک از خواهر و برادرانش چیزی از علوم و ریاضیات نمی‌دانستند و اطلاعات تاریخی آنها هم محدود به متون مذهبی مربوط به حریدی‌هاست.

به نوشته این گزارش حریدی‌ها که حدود ۱۰ درصد از جمعیت صهیونیست‌ها را تشکیل می‌دهند٬ کاملا در انزوا بوده و از جهان امروز فاصله گرفته‌اند. آنها از خدمت سربازی معاف اند و اوقات خود رادر مدارس موسوم به "يشيفاس" می‌گذرانند که البته آموزش‌های این مدرسه نیز محدود به آموزش‌های ابتدایی و معمول دروس مذهبی است.

حریدی‌ها یکی از ساختارهای حامی کابینه نتانیاهو در اسرائیل هستند، بر اساس این گزارش فرقه‌های ارتودکسی افراط‌گرا بخش اصلی ائتلاف حاکمیت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده و واکنش‌ها نسبت به نفوذ حریدی‌ها در حاکمیت رژیم اسرائيل ٬ یکی از دلایل اصلی بن‌بست سیاسی رژیم صهیونیستی که بسیار ادامه‌دار شده٬ به شمار می‌رود.

این گزارش می افزاید که که روث در زمان کودکی٬ به همراه ۸ خواهرش و مادرشان در خانه می ماندند و پدرشان ۱۲ ساعت از روز را در مدرسه مذهبی حریدی‌ها می گذراند. او درحال حاضر به طور کامل از این فرقه جدا شده و برادرانش هم پس از رسیدن به سن بلوغ از وی پیروی کردند. روث هنگامی که ۲۳ ساله بود به اجبار ازدواج کرد و می گوید هیچ کس از من نپرسید که آیا این شخص را برای ازدواج دوست دارد یا نه و او همسرش را دوست نداشت. بوروفسکی نمی‌خواهند از ۴ سال زندگی مشترک خود حرفی بزند. این یک زندگی اجباری بود و جامعه حریدی‌ها اجازه طلاق به او نمی‌داد که با کناره گیری از این فرقه٬ از این زندگی رها شد.

بر اساس این گزارش او به کمک یکی از دوستانش تصمیم گرفت از فرقه حریدی‌ها جدا شود٬ وارد جمعیت شد و برای اولین بار بود که خیابان و بازار خرید را می‌دید. روث همچنین از تماشای مسابقه فوتبال که از تلویزیون پخش می‌شد بسیار تعجب کرده و تا به حال چنین چیزی ندیده بود. بوروفسکی می‌گوید که انگار وارد یک سیاره دیگر شده‌ام. روث هیچ علاقه‌ای برای ارتباط با پدر و مادرش که او را وادار به بازگشت به زندگی مشترکش می‌کنند٬ ندارد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.