ثمرات "صله رحم" در فرصت "شب یلدا"


حضرات معصومین (ع) در روایات متعددی به فوائد صله‌رحم اشاره کرده‌اند.

12/21/2019 12:13:36 PM
کد خبر: 3304

به گزارش سارنا به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، دید و بازدید با اقوام، آشنایان و دوستان از جمله رفتارهای زیبای ما ایرانیان است که در تعابیر دینی از آن با عنوان "صله رحم" یاد شده است. در آیات قرآن کریم و روایات حضرات معصومین (ع)، تأکید بسیاری به اهتمام این امر شده است. امروز 30 آذرماه مصادف با آخرین شب از پاییز سال 98 و شب یلدا است. این شب، بهانه‌ای است تا بار دیگر به توصیه‌های اهل‌بیت ‌(ع) جامه عمل بپوشانیم؛ اهتمام به صله‌رحم، خوشرویی، پرهیز از اسراف و ... از جمله آنهاست.

امیرالمؤمنین (ع) این عمل را محبت‌آور و از بین برنده دشمنی‌ها معرفی کرده‌اند؛ «صِلَةُ الرَّحِمِ توجِبُ الْمَحَبَّةَ وَتَکْبِتُ العَدُوَّ» (غررالحکم، ح 5852). افزایش طول عمر یکی دیگر از ثمرات این ارزش اخلاقی است، پیامبر اکرم (ص) فرمود:

«إنّ المرءَ لَیَصِلُ رَحِمَهُ و ما بَقِیَ مِن عُمُرِهِ إلاّ ثلاثةُ أیّامٍ فَیُنسِئُهُ اللّه ُ ثَلاثینَ سنةً، و إنّ الرجُلَ لَیَقطَعُ الرَّحِمَ و قد بَقِیَ مِن عُمرِهِ ثَلاثونَ سَنَةً فَیُصَیِّرُهُ اللّه ُ إلی ثَلاثةِ أیّامٍ؛‌ گاهی می‌شود از عمر کسی 3 روز باقی مانده است، اما صله رحم به جای می‌آورد، پس خداوند آن را تا 30 سال به تأخیر می‌اندازد و گاه می‌شود که از عمر کسی 30 سال باقی مانده است، اما قطع رحم می‌کند، پس خداوند آن را به سه روز تبدیل می‌کند.» (کنزالعمّال: 6920)

امام صادق (ع) به مجموعه‌ای دیگر از ثمرات صله‌رحم چنین اشاره فرموده است: «صِلَهُ الارحام تُحسِّنُ الخُلقَ و تُسَمِّحُ الکَفَّ و تُطَیِّبُ النَّفسَ و تَزیدُ فی الرّزقِ و تُنسئُ فی الأجلِ؛ صله ارحام، اخلاق را نیکو، دست را با سخاوت، دل و جان را پاک و روزی را زیاد می‌کند و مرگ را به تأخیر می‌اندازد.» (الکافی، ج 2، ص 158)

با این حال هرگز نباید فراموش کنیم که صله‌رحم آدابی هم دارد که اگر به آنها توجه شود و با رعایت آن آداب، صله‌رحم صورت گیرد، قطعاً ثمره فراوان‌تری خواهد داشت؛ امام‌صادق (ع) در این باره فرمود: «برترین چیزی که با آن صله ارحام می‌شود، خودداری کردن از آزار و اذیّت آنان است؛‌ أفضَلُ ما توصَلُ بِهِ الرَّحِم کفُّ الأذی عَنْها. (الکافی، ج 2، ص 151)

منبع: تسنیم

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.