افزایش تعرفه پست کتاب و نگرانی ناشران/ خانه کتاب: ناچار به اعمال نرخ جدید هستیم


تعرفه‌های پستی از 23 آذرماه افزایش داشته از این رو تغییر نرخ در حوزه پست کتاب هم به سایر دغدغه‌های اهالی نشر افزوده شده است اما خانه کتاب در حال رایزنی برای ثبات قیمت‌های گذشته است.

12/23/2019 9:23:54 AM
کد خبر: 3329

به گزارش سارنا به نقل از فارس، یک سال است که سامانه پست کتاب رونمایی و آغاز به کار کرده است، بر این اساس ناشران، کتابفروشان و فعالان حوزه نشر بعد از ورود به این سامانه از طریق سایت خانه کتاب باید مدارک لازم را ارسال و قرارداد بین خانه کتاب و استفاده کننده را امضا کنند.

* آغاز دور جدید افزایش قیمت‌های پست کتاب!

این تفاهم‌نامه و نرخ‌های متفاوت آن تلاش داشت حال خوب را برای حوزه نشر و کتابخوانان ایجاد کند،‌ اما از ۲۳ آذرماه تعرفه پست کتاب با افزایش حدود ۱۵ درصد روبرو شد و البته این افزایش در راستای افزایش نرخ تعرفه‌های شرکت پست اعمال می‌شود.

در این تفاهم‌نامه بین ۱۵ تا ۳۰ درصد پایین‌تر از نرخ مصوب تخفیف در نظر گرفته شده بود که از ۲ تا ۴۰ کیلوگرم را شامل می‌شد. اما این نرخ‌ها که افزایش ۱۵ درصدی را حالا تجربه می‌‌کند در شرایط کنونی نشر نگرانی‌هایی را موجب شده است.

یکی از مسئولان شرکت پست کتاب در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مبنا نرخ نامه شرکت پست است که با قرارداد با خانه کتاب آن را پوشش می‌دهد و ما در شرکت هم پوشش دهنده خدمات هستیم. البته درصدی هم بنا به وزن مرسولات و ترافیک تخفیف ارائه می‌شود، در این طرح مرسولات از ۵۰۰ گرم به بالا شامل تخفیف خواهند شد.

وی در پاسخ به این سؤال که از ۲۳ آذر نرخ‌ها تغییر و افزایشی بوده عنوان کرد: بله؛ نرخ محاسبه در این سامانه نرخ نامه پستی است این جای اطمینان را برای مخاطبان افزایش می‌دهد که ما دخل و تصرفی در قیمت‌ها نداریم و ملاک همین نرخ‌نامه است.

البته این فرد اعلام کرد: تعرفه‌ها باید هرساله ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد، اما به دلیل رفاه حال ناشران و کتابفروشان و عموم مردم ۴ سالی بود که شاهد تغییر در نرخ‌ها نبودیم، اما امسال این روند افزایشی انجام شد.

* نگرانیم؛ مسئولان فکری کنند

در ادامه خبرنگار فارس با «مجید اقبال» مدیر انتشارات امین نگار گفت‌وگو کرد، این ناشر با ابراز نگرانی از این افزایش نرخ‌های پست کتاب آن را دغدغه‌مندی امروز دانست و گفت: ما تا پیش از این ارسال کتاب در شهر تهران را رایگان انجام می‌دادیم چون راننده استخدام کرده بودیم و خدمات می‌دادیم اما پس از مدتی با افزایش هزینه‌ها ناچار شدیم با پیک قرارداد ببندیم. 

اقبال هم افزایش نرخ‌ها را از ۲۳ آذر ماه سال جاری تائید کرد و ابراز داشت: باید مسئولان فکری کنند تا نرخ‌ها کمی کاهش داشته باشد. 

* ناچار به اعمال قیمت‌های جدید هستیم چراکه مصوبه شرکت پست است

«نیکنام حسینی پور» مدیر عامل خانه کتاب هم در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس در این رابطه به نامه ارسال شده از شرکت پست طی هفته گذشته در راستای افزایش تعرفه اشاره و اعلام کرد: این نامه هفته گذشته به خانه کتاب آمد و ما در حال رایزنی هستیم، مکاتبات آغاز شده و تلاش داریم دغدغه ناشران و کتابفروشان را کاهش دهیم.

وی ابراز داشت: قرارداد ۵۰۰ ناشر منعقد شده و امورشان در حال انجام است و به سامانه پیوسته‌اند، فکر می‌کنم از یک تا ۲۵ کیلو با تخفیف متفاوت خدمات ارائه می‌شود،‌ اما طی هفته گذشته در راستای تغییرات تعرفه‌ها نامه‌ای واصل شد، ولی افزایش محدود بود، در حال رایزنی هستیم تا این افزایش‌ها در حوزه فرهنگ و هنر اجرایی نشود اگرچه این مسئله مصوبه هیأت مدیره شرکت پست است و احتمالاً ناچار به اعمال باشیم. نامه‌ای آماده شده که بزودی به شرکت پست ارسال خواهد شد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.