ادعای سازمان مالیاتی؛ مالیات بر خانه‌های خالی دشوارترین نوع مالیات ستانی است


رئیس مرکز آموزش سازمان امور مالیاتی با بیان این که مالیات بر خانه های خالی دشوارترین نوع مالیات ستانی است گفت: این سیستم در خیلی از کشورهای اروپایی مطرح و اجرا شده اما نهایتاً به دلیل عدم موفقیت، آن را حذف کردند.

12/28/2019 12:47:30 PM
کد خبر: 3362

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: مالیات بر خانه های خالی سخت ترین فرآیند اجرایی را در بین مالیات ها دارد.

 احمد زمانی اظهار کرد: اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی و شناسایی واحدهای خالی از سکنه وابسته به راه اندازی سامانه املاک و اسکان است.

وی افزود: ما در جلسات با وزارت راه و شهرسازی همکاری لازم برای راه اندازی سامانه املاک و اسکان را داشتیم گرچه معتقدم حتی اگر این سامانه هم تکمیل شود برای مقابله با احتکار مسکن باید به روشهای دیگری متوسل شد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی عنوان کرد: سیستم مالیات بر خانه های خالی در خیلی از کشورهای اروپایی مطرح و اجرا شده اما نهایتاً به دلیل عدم موفقیت، آن را حذف کردند.

این مقام مسئول یادآور شد: طبق تبصره هفت ماده 169 و ماده 54 مکرر، شناسایی املاک خالی از سکنه باید بر اساس سامانه ملی املاک و اسکان کشور انجام گیرد.

زمانی ضمن تأکید بر لزوم حمایت از مسکن، مشکل احتکار در این حوزه را ناشی از کمبود مسکن یعنی عرضه محدود و تقاضای کم دانست و گفت: حمایت از مسکن و عرضه زیاد، مشکل احتکار را حل خواهد کرد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: از آنجایی که ما کشوری در حال توسعه هستیم لذا نباید انتظار داشت که همه فرآیندها و قوانین و مقررات ما همچون کشورهای پیشرفته باشد اما در عین حال در مسیر اصلاح قرار گرفته ایم.

وی با تأکید بر اینکه تمام ملاحظات باید در بخش املاک و مسکن دیده شود افزود: گرچه رسیدگی به خانه های خالی بر اساس سامانه انجام می شود اما ملاحظات تولیدکنندگان، اقشار آسیب پذیر، مسکن شخصی و سود سپرده بانکی اشخاص ضعیف نیز لحاظ خواهد شد و اینطور نیست که ما فارغ از این مسائل مالیات بگیریم.

زمانی راه اندازی سامانه را تا حدودی بر کنترل وضعیت مسکن موثر خواند و گفت: تشخیص دقیق انگیزه افراد برای خالی ماندن مسکن آنها در کوتاه مدت کار دشواری است اما اگر اطلاعات دقیقی داشته باشیم قطعاً می توان کارهای موثری انجام داد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه مالیات بر خانه های خالی سخت ترین فرآیند اجرایی را دارد عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی در حال تکمیل این سامانه است.

زمانی در پایان مطلب، اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی را منوط به دو روش تکمیل سامانه املاک و اسکان و یا ورود مستقل سازمان امور مالیاتی به این حوزه دانست.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.