در همایش «قفل بودجه» مطرح شد

توافق دولت و مجلس برای بازبینی درآمد و هزینه‌های لایحه بودجه


عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجلس توافق کردند که پس از رأی آوردن کلیات لایحه، طی جلساتی در کمیسیون تلفیق، هزینه‌ها و درآمدهای پیش‌بینی شده را بازبینی کنیم.

12/30/2019 9:27:51 AM
کد خبر: 3381

به گزارش خبرنگار مهر، محسن علیجانی عصر امروز در همایش «بررسی و تحلیل لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور» که در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در حال برگزاری است، با بیان اینکه با رویکردهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اشتغال، معیشت و اجتماعی می‌توان به بودجه نگاه کرد، اظهار داشت: مجلس هم با رویکرد ریل‌گذاری خود به بودجه نگاه می‌کند و هم چالش‌ها و دغدغه‌های دولت را مد نظر قرار می‌دهد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: شرایط کشور، شرایط خاصی است چرا که ما با تحریم‌های بی‌سابقه در حوزه‌های نفت، حمل و نقل، مالی و بانکی مواجه هستیم. بنابراین باید همدلی و انسجامی بین تمام قوای کشور بخصوص مجلس و دولت وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بودجه ابعاد مختلفی دارد اما در کنار ابعاد اجتماعی و سیاسی، وجه غالب آن، وجه کارشناسی و تخصصی است بنابراین نگاه سیاسی و جناحی، مسئله بودجه و تحلیل آن را قفل می‌کند.

علیجانی با بیان اینکه من موافق کلیات لایحه بودجه ۹۹ هستم، تصریح کرد: موافقت من به این معنا نیست که نقدی به بودجه ندارم بلکه تراز سود و زیان بودجه را گرفتم و در مجموع اعلام موافقت کردم.

توافق دولت و مجلس برای تنظیم و تعدیل بودجه

عضو کمیسیون تلفیق بودجه از توافق دولت و مجلس برای تنظیم و تعدیل بودجه خبر داد و افزود: امروز کمیته‌ای در کمیسیون تلفیق مجلس، درآمدها و هزینه‌های لایحه بودجه ۹۹ را بازبینی خواهد کرد. این مسئله در راستای توافقی بود که بین دولت و مجلس بسته شد مبنی بر اینکه «در صورت رأی آوردن کلیات لایحه، بررسی کنیم که کدام هزینه‌ها باید کم شوند و کدام درآمدها غیرواقعی است و باید بازبینی شود؟»

اعضای فراکسیون امید در رأی دادن به لایحه مختار بودند

وی در ادامه به برخی از دلایل مخالفت با لایحه بودجه اشاره کرد و اظهار داشت: قابل تحقق نبودن درآمد بودجه، عدم مدیریت هزینه‌ها، وابستگی بودجه به نفت، عدم لحاظ اصلاحات ساختاری در لایحه، عدم کارآمدسازی نظام مالیاتی از جمله گسترش پایه‌های جدید، وضعیت شرکت‌های دولتی، عدم اصلاح یارانه‌های پنهان و زیاد بودن انتشار اوراق، از جمله دلایل مخالفت با لایحه بودجه است.

علیجانی افزود: همچنین برخی از مخالفان بودجه می‌گویند دولت با تدوین چنین بودجه‌ای، به دنبال زمینه‌سازی برای مذاکره است تا بگوید راهی جز کنار آمدن ندارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: همچنین عده‌ای به دنبال استعفا و عده‌ای دیگر به دنبال رأی به عدم کفایت رئیس‌جمهور هستند که هر دو اشتباه است؛ به دلیل مسائل کشور و اجرای برنامه‌های دولت، باید تا سال ۱۴۰۰ به دولت دوازدهم اجازه دهیم که کار را جلو ببرد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به رأی اعضای فراکسیون امید به لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور گفت: این‌طور نبود که در فراکسیون امید بگوییم که همه باید به لایحه رأی مثبت بدهند بلکه اعضای فراکسیون درباره لایحه بودجه آتش به اختیار بودند.

مجلس و شورای هماهنگی، بودجه را تنظیم و تعدیل می‌کنند

وی با بیان اینکه دولت دغدغه‌های خود را در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور می‌بیند، اظهار داشت: آمریکا برای ایجاد فشار، کشورهای دیگر را از باب دوستی یا تهدید با خود همراه می‌کند بنابراین درست نیست که ما دولت را تنها بگذاریم.

علیجانی با اشاره به درآمدهای بودجه گفت: در کمیسیون تلفیق، لایحه را بررسی می‌کنیم و اگر مشخص شود که درآمدها قابل تحقق نیست، عدد آن را کم می‌کنیم؛ نباید در این رابطه نگرانی وجود داشته باشد چرا که مجلس هزینه و درآمد لایحه را تنظیم و تعدیل می‌کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: همچنین شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز درباره لایحه بودجه تصمیم‌گیری می‌کند. به طور مثال، سقف بودجه عمومی ۹۸ را از ۴۴۰ هزار میلیارد تومان به ۳۴۰ هزار میلیارد تومان تقلیل داد بنابراین مجلس و شورای هماهنگی دو ابزار مهم برای تنظیم بودجه هستند و نباید در این باره نگران بود.

برخی از اصلاحات ساختاری زمانبر است

وی با اشاره به اصلاحات ساختاری لایحه بودجه ۱۳۹۹ کل کشور گفت: نخبگان طی سنوات گذشته همواره تأکید می‌کردند که عوائد حاصل از نفت نباید صرف مسائل جاری شود که دولت برای سال ۹۹ تصمیم گرفته تمام عوائد حاصل از صادرات نفت را در هیچیک از هزینه‌های جاری کشور خرج نکند؛ این موضوع به معنای اصلاح ساختاری است.

علیجانی افزود: همچنین پیش‌بینی شده که شرکت‌های دولتی ۲۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ سرمایه‌گذاری کنند و ۱۳ هزار میلیارد تومان نیز مالیات بپردازند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از اصلاحات ساختاری این است که بودجه را به کل کشور تعمیم دهیم، گفت: حاکمیت و زیرمجموعه آن، دولت و شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات وابسته به دولت، بخش خصوصی و هزار بنگاه بزرگ اقتصادی، بخش‌های مختلف کشور هستند که باید در لایحه بودجه به عنوان سند حاکمیت مورد توجه قرار گیرند البته این مسائل زمانبر است اما به هر حال باید موضوعات مربوط به این بخش‌ها در سند بودجه ذکر شود.

وی گفت: به طور مثال، سازمان تأمین اجتماعی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پول در اختیار دارد اما نسبت به مجلس و دولت حسابرسی ندارد درحالی‌که باید این موضوع در بودجه ذکر شود یا اینکه شهرداری تهران ۱۸ هزار میلیارد تومان پول دارد اما مشخص نیست این مبالغ را با کدام نقشه هزینه می‌کند.

عوائد حاصل از افزایش نرخ بنزین ۵۸ هزار میلیارد تومان است

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اصلاح یارانه‌های پنهان افزود: ۱,۲۵۸ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان داریم که دولت با افزایش نرخ بنزین، ۵۸ هزار میلیارد تومان از این یارانه‌ها را حذف کرد.

به گفته علیجانی، مقرر شد از این ۵۸ هزار میلیارد تومان، ۳۱ هزار میلیارد تومان در طرح معیشتی هزینه شود.

وی بیان کرد: طرح معیشتی، طرح خوبی است اما همین که می‌گویند ۶۰ میلیون نفر در کشور نیاز به معیشت دارند، خود مسئله دیگری است.

عضو کمیسیون تلفیق یادآور شد: به هر حال افزایش قیمت بنزین در راستای اصلاح یارانه‌های پنهان بود اما حداقل می‌شد این سیاست را به نحوی اجرا کرد که اتفاقاتی که شاهد آن بودیم، رخ ندهد اما دولت با جسارت خود، این تصمیم را گرفت.

سمیه رسولی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.