روحانی: تحریم ۲۰۰ میلیارد دلار از درآمد کشور را کاهش داد/مشکل آلودگی هوا فقط مخصوص ایران نیست


رئیس جمهور با اشاره به این که اگر در سال ۹۷ و ۹۸ تحریم نبودیم ۲۰۰ میلیارد دلار در اختیار کشور قرار می‌گرفت، گفت: در این شرایط عده‌ای می‌گویند تحریم چه کرده است و باید مدیریت آن را قوی کنیم.

12/31/2019 12:37:54 PM
کد خبر: 3393

رئیس جمهور با اشاره به این که اگر در سال ۹۷ و ۹۸ تحریم نبودیم ۲۰۰ میلیارد دلار در اختیار کشور قرار می‌گرفت، گفت: در این شرایط عده‌ای می‌گویند تحریم چه کرده است و باید مدیریت آن را قوی کنیم.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز(سه شنبه) در مراسم افتتاح قطار برقی گلشهر اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ تولید پتروشیمی کشور به دو برابر نسبت به سال ۹۲ یعنی به صد میلیون تن رسیده و درآمد کشور  از  این صنعت به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

وی ادامه داد: در ۹۰ سال گذشته تا ابتدای دولت یازدهم ۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر ریل درست شده است اما دولت یازدهم و دوازدهم ریل کشور را به ۱۴ هزار کیلومتر رسانده است و بیش از هزار کیلومتر دیگر تا پایان دولت دوازدهم ایجاد می‌شود یعنی در طول ۸ سال ۵۰ درصد کل ریل کشور ایجاد می‌شود.

روحانی با بیان این که این دستاوردها در شرایط تحریم به دست آمده است خاطر نشان کرد: اگر جنگ اقتصادی نداشتیم از سال ۹۵ تا امروز ۲۰۰ میلیارد دلار منبع اضافه وارد کشور می‌شد  اگر سال ۹۷ و ۹۸ تحریم نبودیم ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد اضافه داشتیم در حالی که عده‌ای می‌گویند تحریم چه کرده است؟ آنها می‌گویند که باید مدیریت تحریم را قوی کنیم اما آیا ما باید بازوهای خود را قوی کنیم؟ وقتی آب و غذا نیست فرد هر چه قوی هم باشد در خطر می‌افتد ما اگر تحریم نبودیم حدود ۱۰۰ میلیارد دلار اعتبار خارجی به کشور وارد می‌شد. با این حال کشور بدون ۲۰۰ میلیارد دلار اداره می‌شود اما به سختی شرایط مردم مشکل است اما ما هم در حد توان خود تلاش می کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اقداماتی که برای افتتاح قطار برقی هشتگرد انجام شد، اظهار کرد: کارگران در طول سال فقط ۴ روز سرکار نبودند و شبانه روز تلاش کردند خستگی آنها هم امروز مرتفع شد. این خدمت در سایه تلاش کارگران ما حاصل شد.

روحانی در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از فناوری‌های روز برای تامین رفاه مردم، خاطر نشان کرد: در مجلس اول دعواهای حسابی  انجام شد که آیا کشور به مترو نیاز دارد یا نه. که تا آخر مجلس اول هم نتیجه‌ای به دست نیامد در مجلس دوم نمایندگان با مدیریت مرحوم آیت الله هاشمی به این نتیجه رسیدند که  تهران به مترو نیاز دارد. من از طرف نمایندگان تهران به همراه دوست عزیزم دری نجفی آبادی مسئول این کار شدیم از آن روز تا امروز بیش از  ۹ میلیارد سفر با مترو انجام شده است. و اگر مترو نبود همه این سفرها باید با اتوبوس و خودروی شخصی انجام می‌شد و چقدر سوخت نیاز بود.

وی ادامه داد: این روزها تهران و کلان‌شهرها هوای بدی داشت که این آلودگی یک روزه ایجاد نشده است بلکه آلاینده‌ها در طول یک قرن کنار هم قرار گرفتند بنابراین یک روزه رفع نخواهد شد و دولت‌ها و مردم باید تلاش کنند تا آلاینده‌ها رفع شود البته آلودگی هوا فقط مال کشور ما نیست و ایران در زمینه آلودگی هوا رتبه ۱۶ یا ۱۷ دنیا را داشت. ما با شاخص‌آلودگی هوای ۲۰۰ مدارس را تعطیل می‌کنیم اما هند با شاخص ۳۰۰ و چین با شاخص ۳۶۰ مدارس خود را تعطیل نمی‌کنند، زیرا اگر قرار باشد این کار را بکنند مجبورند ۶ ماه در سال مدارس را تعطیل کنند. بنابراین مشکل آلودگی هوا فقط مخصوص ما نیست. البته مردم باید از دولت توقع داشته باشند که برای رفع آلودگی هوا برنامه ریزی داشته و تلاش کنند و اگر این اقدام را نکنند باید نقد شوند.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم آلایندگی گازوئیل را از چند هزار به ۵۰ و ۱۰ رسانده است. آلودگی پالایشگاه تبریز زیر ۱۰ PPM است ۷۵ درصد بنزین مصرفی یورو ۴ و یورو ۵ است در حالی که در دولت قبل آلوده ترین بنزین یعنی بنزین پتروشیمی در اختیار مردم بود.

وی همچنین با اشاره به اقدامات دولت برای حفظ محیط زیست گفت: اگر تصمیم دولت برای احیای دریاچه ارومیه نبود در سال ۹۵ این دریاچه کاملا خشک شده بود و گرد وخاک نمکین آن تمام شمال غرب کشور را فرا می‌گرفت و ۱۵ میلیون نفر مجبور به مهاجرت بودند احیای دریاچه ارومیه و تامین بنزین و گازوئیل یورو ۴ و یورو ۵ از مهمترین اقدامات دولت برای احیای محیط زیست بوده است یکی دیگر از اقدامات دولت توسعه ریل بوده است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: این که امروز متروی گلشهر به طول 25.8 کیلومتر به شهر جدید هشتگرد متصل می‌شود و 60 درصد این کار  و همچنین 85 درصد اعتبار لازم برای اجرای این طرح در دولت یازدهم و دوازدهم و توسط این دولت تخصیص یافته است به این معنا است حتی در شرایط سخت و تحریم تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم در این زمینه از وزیر راه، استاندار کرج، مسوولان قرارگاه خاتم الانبیا و همه کسانی که تلاش کرده‌اند تشکر می‌کنم.

رئیس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: پیش از افتتاح راه آهن شهر هشتگرد ساکنان این منطقه روزانه  حدود 17 هزار تومان هزینه بابت رفت و آمد پرداخت می کردند و ساعات زیادی هم در راه بودند اما امروز وسیله‌ای مطمئن تر و راحتر و سالم تر  در اختیار مردم این منطقه قرار گرفته که ساکنان آن می‌تواند با 1200 تومان به جای 17 هزار تومان به تهران بروند و به جای 2 الی 3 ساعت یک ساعت برای طی کردن مسیر در راه باشند و از وقت خود استفاده کنند.

روحانی با بیان این که از امروز 400 هزار نفر از جمعیت هشتگرد و شهرهای اطراف آن می‌توانند از قطار هشتگرد استفاده کنند خاطر نشان کرد: این موضوع را به فال نیک می‌گیریم و از همه دست اندرکاران و مردم تشکر و این هدیه کوچک دولت را تقدیم مردم می‌کنیم چرا که این مردم برای اسلام، ایران و انقلابشان بسیار لایق هستند و در ایام آبان دیدیم که جمعیتی میلیونی برای امنیت و آرامش کشور و همچنین حمایت از انقلاب، رهبری و نظام به خیابان‌ها آمدند که این به معنای وفادار بودن آنها است. مردم به خوبی درک می‌کنند که انقلاب و نظامشان می‌خواهد به آنها کمک کند ودشمنان به طور مداوم می‌خواهند این پیروزی را از آنها بگیرند.

وی افزود: مردم در انقلاب 16 سال شبانه روزی تلاش کردند تا به پیروزی دست یافتند همچنین 8 سال در جنگ تحمیلی تلاش کردند تا استقلال کشورشان را حفظ کنند و سال‌ها در تحریم فشار را تحمل کردند حال به خاطر فشار و این و آن و آمریکا حاضرند مملکت و زندگی و اراده حکومت و منابع کشورشان را در اختیار غارت گران دیروز قرار دهند؟ فکر می‌کنیم که محاسبه گران غربی بسیار در خطا و اشتباه هستند.

رئیس جمهور با بیان این که باید به اخبار ماه‌های اخیر  و موفقیت‌های که به آنها دست یافتیم نگاه کنیم اظهار کرد: این که ما یک منبع بزرگ ذخیره نفتی به مقدار 53 میلیارد بشکه نفت کرده‌ایم نه کار آمریکایی‌ها و نه کار اروپایی‌ها بلکه کار مهندسان خودمان بوده است؛ ما دست این مهندسان را می‌بوسیم که امروز با تلاش و تکنولوژی خودمان چنین کشفی را انجام دادند ؛ این خبر خوشی برای مردم است اما برخی آن قدر می‌دمند که اصلا این 53 میلیارد بشکه نفت فراموش شد؛ ما که نمی‌توانیم از صدا و سیما و روزنامه‌ها گله کنیم بلکه باید از خودمان گله کنیم که چرا این دستاورد بزرگ از یاد رفت و چرا کمتر از  کارهای بزرگی که در کشور انجام می‌شود، یاد می‌شود.

وی گفت: اگر واقعیت را به مردم بگویم نفع و ضرری برای دولت نیست چرا که دولت و رئیس جمهور کسی نیستند و اگر جایگاهی دارند به خاطر رای مردم است؛ رئیس جمهور یکی از 83 میلیون نفر از جمعیت کشور است؛ اگر او جایگاهی دارد و در دنیا مورد احترام قرار می‌گیرد و می‌تواند در برابر آمریکا قدرتمندانه حرف بزند و در برابر فشار اروپا قدرتمندانه بایستند و با صدای بلند با آنها صحبت کنند و در برابرشان تواضع نکند بلکه با کمال شجاعتی که از آن لیاقت ملت ایران است با آنها صبحت کنند به خاطر رای مردم است.

روحانی با اشاره به مذاکراتی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با کشورها و نهادهای خارجی توسط دپیلمات‌های این دولت انجام شد خاطر نشان کرد: دلم می‌خواهد روزی تمام این مذاکرات در دنیا منتشر شود و همه ببنید که ما با چه لحنی با دنیا حرف زدیم و دستاوردهایمان چگونه بوده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری رزمایش مشترک ایران- روسیه  و چین در منطقه دریای عمان و شمال اقیانوس هند طی روزهای گذشته اشاره و اظهار کرد: این که می‌ببینم در دریای عمان مانور مشترکی میان ایران، روسیه و چین برگزار می‌شود مسئله‌ای ساده‌ نیست چرا که دنیای تاراج گر را خیلی عصبانی کرده است؛ آنها خیلی ناراحت هستند که ایران ، چین و روسیه به عنوان سه قدرت بزرگ در کنار نیروهای دریای‌شان و ارتش و سپاه رزمایشی مشترک برگزار کرده‌اند. این موضوع نه برای کشورهای کوچک منطقه که برخی از آنها متاسفانه در برابر آمریکا متواضع هستند و نه برای آمریکایی ها و همچنین نه برای انگلیسی‌ها قابل تحمل بود؛ معلوم است که آنها عصبانی و ناراحت می‌شوند.  همچنین این که میلیون‌ها نفر از مردم ما به خیابان‌ها می آیند و از نظامشان پشتیانی می‌کند مشخص است که برخی عصبانی می‌شوند.

روحانی با تاکید بر این که مردم ما راه درستی را انتخاب کردند گفت: حکومت از آن مردم و آرای آنها است آن چه که امروز اهمیت دارد امیدواری به آینده است و هرکس که به این امید لطمه‌ای وارد کند، به ملت بزرگ ایران، کشور ایران و انقلاب ایران خیانت کرده است.

وی خطاب به کسانی که برای مایوس کردن مردم تلاش می‌کنند خاطر نشان کرد: چرا مردم را مایوس   و نگران می‌کنید؟ و چرا مردم باید آینده را سیاه و تاریک ببینند.

روحانی با بیان این که امروز در سخت ترین شرایط قرار داریم به سوابق خود اشاره و خاطر نشان کرد: من فردی هستم که هم در انقلاب و هم در دوران پیش از جنگ و بعد از جنگ حضور داشتم و همه فراز و نشیب‌های کشور را در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب دیدم و در هر مقطعی نیز مسئولیتی بر عهده داشتم هیچ دورانی و هیچ سختی مثل این سال‌ها نبوده که همه به ما فشار بیاورند اما در عین حال ما مسیر خود را ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به تصمیمات دولت برای رقم بودجه عمرانی سال آینده و همچنین میزان افزایش حقوق کارمندان در سال 99 گفت: ما برای سال آینده علیرغم همه فشارها 70 هزار میلیارد تومان اعتبار برای بودجه عمرانی‌ تعیین کردیم و همچنین پیش بینی کرده‌ایم که برای سال آینده حقوق کارکنان را 15 درصد افزایش دهیم علیرغم همه فشارها ومشکلات مسیر را به درستی طی کرده‌ایم و من در ماه‌های اخیر به هر استانی که سفر کردم 15 الی 20 هزار میلیارد تومان طرح توسط دولت افتتاح شده است.

روحانی افزود: زمانی که انقلاب به پیروزی رسید 19 سد در کشور وجود داشت اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تا امروز 35 سد افتتاح شده و تا آخر دولت دوازدهم ده‌ها سد دیگر افتتاح خواهد شد که این افتخاری برای ملت ایران است.

وی با انتقاد از تلاش برخی در جهت ناامید کردن مردم نست به آینده اظهار کرد: چرا مردم را ناامید می‌کنید و می‌گویید آینده بد است؟ نه؛ آینده بسیار خوب است و راه این است که مردم امیدوار و با نشاط باشند. آن چه برای دولت مهم است  این است که هر یک از پروژه‌های عمرانی که افتتاح می‌شود ضربه‌ای به دشمن و یک چراغ امید برای ملت ما است.

وی ادامه داد: ملت ما امروز می‌ببیند که ما خودمان راه آهن و پل احداث می‌کنیم و دیگر نیاز نداریم که آلمان برای ما راه آهن و پل ورسک بسازد. همچنین امروز دولت یازدهم و دوازدهم کشور را در ساخت ریل  خودکفا کرد و اصفهان این ریل را تامین می‌کند و دیگر نیاز نداریم تا انگلیس ریل مورد نیاز ما را بسازد. امروز در ساخت واگن مسافر بری 90 درصد روی پای خودمان ایستادیم و براساس گفته وزیر راه در ساخت واگن باری 100 درصد روی پای خود ایستاده‌ایم.

رئیس جمهور با اشاره به خودکفایی کشور در زمینه حفر تونل گفت: امروز 100 درصد کار ساخت مترو و حفر تونل را مهندسان ایرانی انجام می‌دهند. راه آهن، ریل و مترو به عنوان یکی از راه‌های صحیح در حمل مسافر و بار و همچنین سلامت مردم و هوای سالم و اقتصاد کشور است.

روحانی با اشاره به پروژه ریلی چابهار- زاهدان و رشت- آستارا از وزیر راه و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا درخواست کرد تا هر چه سریعتر و با به کارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی احداث و به بهره برداری برساند.

رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: راه ما راه صحیح و مسیرمان مسیر توسعه کشور و رفاه مردم است و همه اینها در سایه انصاف،عدالت، سخن گفتن درست ، اتحاد و وحدت و یگانگی تحقق می‌یابد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.