توسط محققان کشور عرضه شد

نانو سامانه‌ای برای رفع عوامل بیماری‌زا و خالص‌سازی هوا


محققان یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از خاصیت فتوکاتالیستی نانوذرات نانوساختارهای اکسید تیتانیوم سامانه‌ای برای تصفیه هوا عرضه کرده است که بدون نیاز به فیلتر علاوه بر خالص‌سازی هوا امکان میکروب‌کشی و عوامل بیماری‌زا را دارد.

1/26/2020 9:52:59 AM
کد خبر: 3524

محققان یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از خاصیت فتوکاتالیستی نانوذرات نانوساختارهای اکسید تیتانیوم سامانه‌ای برای تصفیه هوا عرضه کرده است که بدون نیاز به فیلتر علاوه بر خالص‌سازی هوا امکان میکروب‌کشی و عوامل بیماری‌زا را دارد.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، یکی از شرکت‌های فناور دستگاهی برای تصفیه هوا ساخته است که در آن نیاز به استفاده از فیلتر نیست، بلکه در این سامانه‌ خالص‌ساز هوا با استفاده از توری‌های آلومینیومی آغشته به نانوذرات TiO2 (نانوساختارهای اکسید تیتانیوم) می‌تواند ذرات آلاینده هوا را از بین ببرد.

عذرا عطایی، مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه طراحی و ساخت این دستگاه محصول ۶ سال تحقیق و پژوهش محققان این شرکت و با همکاری دانشگاه الزهرا بوده است، اظهار کرد: این سامانه قابلیت زدایش مواد آلاینده محیطی و همچنین عوامل بیماری‌زا را دارد.

عطایی، فناوری به کار رفته در این سامانه را شامل سه بخش "دمش هوا"، "لامپ UV" و "توری آلومینیومی آغشته به نانوذرات دی‌اکسیدتیتانیوم" دانست و اظهار کرد: ترکیب این سه بخش منجر به آزاد شدن H2O2 (هیدروژن پراکسید یا آب‌اکسیژنه) می‌شود. تابش UV روی توری باعث انجام فعالیت فتوکاتالیستی شده که با این کار H2O2 رهاسازی می‌شود. H2O2 تولیدشده با عوامل بیماری‌زا نظیر قارچ و باکتری برخورد کرده و منجر به آسیب DNA آنها می‌شود که این امر در نهایت به از بین رفتن عوامل‌بیماری‌زا در محیط کمک می‌کند. بنابراین این فناوری برای استفاده در بیمارستان‌ها و فضاهای حساس مناسب است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر H2O2 می‌تواند با برخی آلاینده‌های محیطی نظیر آمونیاک و بنزن ترکیب شود و آن‌ها را به مواد کم‌خطرتر تبدیل کند، بنابراین از این سامانه برای تصفیه هوای محیط‌هایی نظیر منازل یا فضاهای اداری می‌توان استفاده کرد.

این محقق افزود: تست‌های این فناوری در مراکز مختلف نظیر انستیتو پاستور موردآزمایش قرار گرفته و تایید شده است. به تازگی نیز گواهی نانومقیاس این فناوری از سوی ستاد توسعه فناوری‌نانو صادر شده است.

وی با بیان اینکه نمونه مشابه خارجی این محصول وجود دارد، اما در آنها از ذرات میکرونی استفاده شده است، خاطر نشان کرد: از آنجایی که در این محصول ذرات نانومقیاس به کار رفته، در نتیجه عملکرد این سامانه حداقل ۲۰ درصد بهتر از نمونه‌های خارجی است. این فناوری به دلیل عملکرد بالا و قیمت مناسب مزیت صادراتی دارد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.