علت افزایش قیمت مسکن در مناطق شمالی تهران


یک کارشناس مسکن با بیان این هشدار که سازندگان حرفه‌ای در حال ترک صنعت ساختمان هستند گفت: بازار به واحدهای کوچک متراژ نیاز دارد اما چون متقاضیان از توان خرید برخوردار نیستند، سازندگان تمایلی به تولید این واحدها نشان نمی‌دهند و تقاضای نهفته انباشت می‌شود؛ از سوی دیگر ضوابط جدید شهرداری و کاهش تراکم، بازار مسکن را پیچیده‌تر می‌کند.

2/2/2020 9:04:33 AM
کد خبر: 3565

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، یک کارشناس مسکن با بیان این هشدار که سازندگان حرفه‌ای در حال ترک صنعت ساختمان هستند گفت: بازار به واحدهای کوچک متراژ نیاز دارد اما چون متقاضیان از توان خرید برخوردار نیستند، سازندگان تمایلی به تولید این واحدها نشان نمی‌دهند و تقاضای نهفته انباشت می‌شود؛ از سوی دیگر ضوابط جدید شهرداری و کاهش تراکم، بازار مسکن را پیچیده‌تر می‌کند.

سعید آسویار، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به تغییر ضوابط شهرداری و مشکلات ساخت  و ساز، پیش‌بینی افزایش قیمت مسکن از ماه‌ها  قبل می‌شد. شهرداری تهران در ضوابط جدید خود بعضی بخشهای تشویقی ساخت را از بین برده است؛ مثلا اضافه طبقات را کاهش داده و سهم هر واحد از زمین را به حدود ۱۷ درصد رسانده که این تصمیم‌ها شرایط بازار مسکن را سخت‌تر می‌کند.

وی افزود: از طرف دیگر افزایش قیمت مصالح و دستمزد و کمبود بعضی کالاهای تاسیساتی مثل آسانسور و دیگر اجناس وارداتی به بالا رفتن قیمت تمام شده ساختمان منجر می‌شود.

این کارشناس بازار مسکن با بیان  این‌که  معاملات تا اسفندماه به تدریج افزایش پیدا می‌کند گفت: برخی خریداران مصرفی برای یافتن فایل مناسب در بازار می‌گردند اما هرچه زمان می‌گذرد می‌بینند که قیمت‌ها پایین نمی‌آید؛ بنابراین خرید نهایی را قبل از عید انجام می‌دهند. برای سال آینده هم افزایش مویرگی را پیش‌بینی می‌کنم ولی رشد سنگین  قیمت نخواهیم داشت؛ چون جامعه توان خرید ندارد.

علت افزایش قیمت مسکن در مناطق شمالی تهران

آسویار درباره علت افزایش قیمت مسکن در مناطق شمالی تهران طی دو ماه اخیر اظهار کرد: سازندگان به تدریج با مراحل صدور جواز مواجه می‌شوند و می‌بینند که هزینه‌ها بالا رفته است. بسیاری از واحدها که هم‌اکنون در بازار ارایه می‌شود با قیمت تمام شده قبل است. سازندگان تا این واحدها را تبدیل به نقدینگی نکنند نمی‌توانند پروژه جدید تعریف کنند. قیمت تمام شده ساختمان‌های جدید با قیمت فروش آپارتمان‌های فعلی برابری کند. هم‌اکنون در بعضی مناطق شمال شهر، مجموع هزینه‌های ناشی از قیمت زمین، عوراض، مصالح و دستمزد، قیمت تمام شده را به بالای ۵۰ میلیون تومان در هر متر مربع رسانده و سازنده نمی‌تواند پایین‌تر از این رقم بفروشد.

وی تاکید کرد: افزایش پی‌درپی قیمت مسکن در مناطق شمالی تهران به کمبود زمین، طرح تفصیلی و عدم توجیه اقتصادی مربوط می‌شود. هم‌اکنون ساخت و ساز در قواره‌های کوچک و متوسط در مناطق شمالی تهران نه امکان‌پذیر است و نه صرفه اقتصادی دارد. در جنوب تهران هم در جایی که زمین‌های هکتاری موجود است مجوز ساخت نمی‌دهند. بنابراین شهر به شکل افقی توسعه پیدا می‌کند و ساکنان اطراف تهران مجبورند برای اشتغال به پایتخت بیایند که منجر به چند برابر شدن هزینه‌ی خانوارها و مصرف سوخت می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران مدعی شد: با سخت‌گیری‌های جدید شهرداری، نظام مهندسی، آتش‌نشانی وسلیقه‌ای شدن بسیاری از ضوابط و بخشنامه‌های روزانه، عملا حرفه‌ای‌های صنعت ساختمان در حال  کنار رفتن از این بخش هستند.

پیچیدگی بازار واحدهای کوچک متراژ

آسویار با بیان این‌که در بخش واحدهای کوچک متراژ تناقض عجیبی دیده می‌شود گفت: از یک طرف تقاضای واقعی بازار مسکن در خانه‌های کوچک است و از طرف دیگر خانواده‌های متقاضی این واحدها قدرت خرید ندارند که خروجی این وضعیت منجر به ایجاد بحران در بخش مسکن می‌شود که از حدود دو سال پیش، انجمن انبوه‌سازان در این زمینه هشدار داده بود. بعد، وزارت راه و شهرسازی به فکر طرح اقدام ملی مسکن افتاد که یک مدل مسکن مهر است. البته قبلا مسکن اجتماعی بود، بعد شد مسکن مهر، الان شده مسکن ملی. اسم‌ها عوض می‌شود ولی در نظر نمی‌گیرند که نهاده اصلی یعنی زمین در اختیار این  طرح قرار ندارد یا اگر وجود دارد در اختیار سازنده‌ها قرار نمی‌گیرد. تقاضا در کلانشهرها است ولی عرضه را در خارج از شهر می‌برند.

وی درباره پیش‌بینی از آینده  بازار مسکن گفت: رشد قیمت مسکن در سال ۱۳۹۹ حداقل به اندازه تورم عمومی است اما بیشتر از این جا ندارد. البته رشد نهفته وجود دارد ولی چون قدرت خرید نیست، معاملاتی انجام نمی‌شود و قیمت‌ها نیز جهش آن‌چنانی نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، در دی‌ماه ۱۳۹۸ مطابق اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران ۱۳ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان در هر متر مربع بود که نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه هم‌چنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲ و  ۵۹ درصد افزایش داشت.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.