چگونه اقتصاد را قوی کنیم؟


یک کارشناس اقتصادی گفت: برای تحقق اقتصاد قوی بایستی موانع تحقق آن که طیفی از مدیران ناکارآمد، سیاستهای غلط و بلاتکلیفی ظرفیتهای بالقوه کشور است، برطرف شود.

2/3/2020 10:14:46 AM
کد خبر: 3575

به گزارش سارنا به نقل ازتسنیم، علیرضا نظری در گفت و گو با تسنیم با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد قوی در گام اول بایستی موانع تحقق آن را شناسایی و اصلاح کرد، گفت: در حال حاضر با موانع مختلفی در مسیر رشد و پویایی اقتصاد مواجه هستیم که همین موضوع اقتصاد ایران را در برابر تکانه‌‌های خارجی آسیب پذیر کرده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه، در کنار تفکرات منسوخ، نظام بانکی و مالیاتی کشور نیز موانع مهم تحقق یک اقتصاد پویا هستند، گفت: در حال حاضر با طیفی از نیروهای ناکارآمد در نظامات اجرایی و برنامه ریزی کشور مواجه هستیم که خود به سدی در برابر تغییرات و اصلاحات تبدیل شده‌اند.

وی افزود، به عبارت ساده‌تر، برای تحقق اقتصاد قوی بایستی موانع تحقق آن که طیفی از مدیران فاسد و ناکارآمد، سیاستهای غلط و بلاتکلیفی ظرفیتهای بالقوه کشور است برطرف شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی، موقعیت جغرافیایی و ظرفیت منابع طبیعی ایران در منطقه به‌گونه‌ای است که تحقق اقتصاد قوی در شرایط فعلی دور از ذهن نیست، اما باید توجه داشت که موانع تحقق اقتصاد قوی فضا را به سمتی برده است که در عرصه اقتصاد داخلی چالشها و آسیبهایی وجود دارد.

نظری گفت: برای تقویت اقتصاد داخلی و تحقق اقتصاد قوی هرچند باید یک سری اصلاحات در حوزه  بانکی، مالیاتی و نظارتی ایجاد شود اما فراموش نکنیم که امروز فساد به عنوان یکی از چالشهای عمده اقتصاد ایران به مانع جدی در مسیر دست یابی به اهداف و چشم اندازهای ترسیمی تبدیل شده است.

وی ادامه داد، در حال حاضر یک طرح و پازل مشخص برای برخورد با فساد ارائه نشده و  دائما در حال آزمون و خطا در این حوزه هستیم. اگر  اقتصاد قوی برای مسئولان اولویت پیدا کرده است بایستی به این سوال نیز پاسخ داده شود که برای شفافیت و مبارزه سیستماتیک با فساد چه برنامه‌ای در نظر گرفته شده است.

به گفته نظری، برخورد با فساد دو وجه کاملا متفاوت دارد، اول برخورد با عوامل ایجاد کننده فساد است که نمونه های آن را می توان در انحصار گرایی و رانت محوری جستجو کرد و دوم برخورد با مدیران فاسد است که نیاز به یک عزم عمومی در بدنه اجرایی، مدیران تصمیم گیر و به طور کلی مجریان و ناظران داریم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.