درخواست ستاره‌شناسان برای برخورد قانونی با پروژه "استارلینک"


گروهی از ستاره‌شناسان در نامه‌ای، خواستار توقف پروژه "استارلینک" و اقدام قانونی علیه آن شدند.

2/4/2020 12:42:12 PM
کد خبر: 3592

گروهی از ستاره‌شناسان در نامه‌ای، خواستار توقف پروژه "استارلینک" و اقدام قانونی علیه آن شدند.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، گروهی از ستاره‌شناسان خواستار اقدام قانونی برای توقف پرتاب بسیاری از ماهواره‌هایی شده‌اند که برای برقراری اینترنت با سرعت بالا در سراسر جهان طراحی می‌شوند. خواسته ستاره‌شناسان این است که پرتاب این ماهواره‌ها تا زمانی که تاثیر آنها بر آسمان شب قابل ارزیابی باشد، متوقف شود.

شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) به تازگی، ۲۴۰ ماهواره را به عنوان بخشی از پروژه "استارلینک"(Starlink) به فضا پرتاب کرده است. شرکت‌های دیگری از جمله شرکت انگلیسی "وان‌وب"(OneWeb) نیز در نظر دارند صدها ماهواره به فضا پرتاب کنند. در حال حاضر، ۱۵۰۰ ماهواره فعال در حال گردش در مدار زمین هستند.

ماهواره‌های استارلینک، خطوط روشن بسیاری را در تصاویر فضایی به جا می‌گذارند و می‌توانند تصویر ثبت شده از آسمان را برای عموم مردم و ستاره‌شناسان تغییر دهند.

"مایکل ماریس"(Michele Maris)، از اعضای "رصدخانه نجومی تریسته"(OAT) ایتالیا و یکی از اعضای این گروه معترض گفت: راه حل ایده‌آل برای حل این مشکل، توقف پرتاب چنین ماهواره‌هایی تا زمان بررسی دقیق مشکل است.

این گروه از ستاره‌شناسان معتقدند که برای متوقف کردن این ماهواره‌ها باید پرونده‌ای به "دیوان بین‌المللی دادگستری"(ICJ) برود تا این موضوع مطرح شود که آسمان شب، یک حق مشترک انسانی است.

در نامه اعتراضی این ستاره‌شناسان آمده است: ضرر پرتاب این ماهواره‌ها، آسیب رساندن به میراث فرهنگی ما، آسمان شب و همچنین آسیب‌های مالی است.

یکی دیگر از درخواست‌های ستاره‌شناسان، این است که پرونده‌ای علیه "کمیسیون فدرال ارتباطات"(FCC) آمریکا به خاطر دادن مجوز به پروژه استارلینک تشکیل شود.

در ادامه این نامه آمده است: درخواست ما این است که قطعنامه‌های مشروط و محدود به عنوان قوانین مشترک بین‌المللی به تصویب برسد.

"کریس جانسون"(Chris Johnson)، مشاور حقوقی حوزه فضا باور دارد که احتمال موفقیت‌آمیز بودن واکنش قانونی در این مورد، بسیار کم است اما این استدلالی است که قابلیت مطرح شدن دارد.

کمیسیون فدرال ارتباطات در بیانیه‌ای، هرگونه ادعا در مورد نقض قوانین محیطی را رد کرد و تایید پروژه استارلینک را کاملا قانونی دانست.

"اسپیس‌ایکس" در این راستا تلاش کرده تا با اقداماتی مانند ارائه ماهواره‌های سیاه رنگ، این گونه نگرانی‌ها را تا حدودی تسکین ببخشد.

با وجود همه این صحبت‌ها، پرتاب ماهواره‌ها همچنان ادامه دارد و هدف اسپیس‌ایکس این است که در سال ۲۰۲۰، تا ۱۵۰۰ ماهواره استارلینک را به فضا پرتاب کند.

"استفانو گالوزی"(Stefano Gallozzi)، از اعضای "رصدخانه نجومی رم"(Astronomical Observatory of Rome) در ایتالیا گفت: این امکان وجود ندارد که بتوانیم سیاره بهتری برای نسل‌های آینده به جا بگذاریم اما حداقل می‌توانیم آن را به سیاره‌ای بدتر از این تبدیل نکنیم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.