علی میرافضلی، برگزیده جشنواره شعر فجر:

بین شعر و مخاطب فاصله افتاده است


سیدعلی میرافضلی که در بخش «درباره شعر» چهاردهمین جشنواره شعر فجر برگزیده شده‌ است با اعتقاد به این‌که شعر در روزگار ما در عسرت به سر می‌برد می‌گوید بین فضای شعر امروز و مخاطبان آن فاصله افتاده است.

2/4/2020 12:43:57 PM
کد خبر: 3593

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، سیدعلی میرافضلی که در بخش «درباره شعر» چهاردهمین جشنواره شعر فجر برگزیده شده‌ است با اعتقاد به این‌که شعر در روزگار ما در عسرت به سر می‌برد می‌گوید بین فضای شعر امروز و مخاطبان آن فاصله افتاده است.

این شاعر که با «کتاب چهارخطی» در جشنواره شعر فجر برگزیده شناخته‌ شده است در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت شعر امروز اظهار کرد: در روزگاری هستیم که شعر آن تاثیری را که در گذشته بر ذهن و روان مردم داشت از دست داده‌ است؛ یعنی بین فضای شعر امروز و مخاطبان فاصله افتاده است و می‌شود گفت حتی از برخی مسائل روز که البته با وجه شاعرانه‌ باید بیان شود فاصله دارد.

او افزود: بعید می‌دانم امروزه شعر ترنم خواسته‌ها و نیازهای مردم باشد. شعری که می‌بینیم با کمترین مخاطب به مسیر خودش ادامه می‌دهد؛ تیراژ کتاب‌های شعر در جامعه‌ای که ۸۵ میلیون جمعیت دارد، بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ جلد است. البته کتاب شعر هم قیمتی ندارد که بگوییم توان خرید آن را ندارند. شعر امروز آینه تمنا، خواسته‌ها و مشکلات مردم ما نیست و به طور کلی شعر در روزگار ما در عسرت به سر می‌برد و به نسبت سایر هنرها مثل داستان و فیلم چیزی نیست که مردم بتوانند در آن روزگار را تماشا کنند.

نویسنده «کتاب چهارخطی» همچنین در معرفی این اثر برگزیده در جشنواره شعر فجر گفت: این کتاب مجموعه ۱۰۱ یادداشت کوتاه و بلند درباره گوشه‌های مختلف تاریخ رباعی از قدیمی‌ترین دوره‌ها تا دهه ۹۰ در موضوعات مختلف است که در تاریخ رباعی فارسی وجود دارد. این کتاب سیر تاریخی ندارد اما حتی نقد و بررسی برخی رباعی‌هایی را که در آلبوم‌های موسیقی خوانده شده‌اند هم شامل می‌شود. یادداشت‌ها قبلا در کانالی تلگرامی منتشر شدند که البته دوبرابر این تعداد بودند؛ این تعداد پس از ویرایش و افزودن و کاستن برخی نکات در این کتاب آمده‌اند.

میرافضلی سپس با اشاره به لزوم حضور شاعران در همه صحنه‌های فرهنگی بیان کرد: من به دیدگاه کسانی که معتقدند نباید در این شرایط در جشنواره‌ها شرکت کرد احترام می‌گذارم، اما به نظرم شاعران باید در همه صحنه‌های فرهنگی کشور حضور داشته باشند و صدای خودشان را در آن‌جا بلند کنند و برسانند. در حالی که ما بیشتر اعتراض‌های‌مان منفی است، یعنی در صحنه نبودن را به بودن ترجیح می‌دهیم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.