جعل اطلاعات درباره آمار فرار مغزهای ایران/ چه کسی آمار دروغ از بانک جهانی ارائه داد؟


دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران هیچگاه رتبه زیر ۲۰ جهانی در موضوع مهاجرت نخبگان نداشته است، گفت: در گزارش جعلی سال ۲۰۰۹ میلادی بانک جهانی(IMF)، ایران رتبه اول فرار مغزها را دارد، در حالیکه هیچ گزارشی از سوی این بانک منتشر نشده و این آمار دروغ است.

2/9/2020 4:41:58 PM
کد خبر: 3616

به گزارش سارنا به نقل از فارس و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری؛ اولین رویداد فناورانه ساپکو صبح امروز در محل این شرکت و با حضور مدیرعامل ساپکو، رئیس و اعضای انجمن قطعه سازان و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

در این رویداد پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این‌که آرزوی چندین ساله ما باز شدن درهای بازار صنعت خودروسازی به روی دانش‌بنیان‌ها بود، گفت: همیشه آرزو داشتیم که دانش‌بنیان‌های ما جایگاه موثر و توانمندی‌های خود در صنعت خودرو را پیدا کنند.

وی افزود: تا چند سال پیش اگر حرفی از دانش‌بنیان‌ها می‌زدیم برای جامعه نامفهوم بود می‌گفتند در این زیست‌بوم جدید به دنبال تحقق چه هدفی هستید؛ اما امروز این زیست‌بوم فناوری و نوآوری جای خود را در کشور باز کرده و به جامعه معرفی شده و در این زیست بوم توانسته‌اند قدرت و توان خود را به نمایش بگذارند.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه بیان کرد: اگر جامعه ۴ سال پیش با عناصر زیست‌بوم فناوری و نوآوری در سطح دانشگاه‌ها، پارک‌های فناوری و مراکز رشد آشنا شده بودند، امروز بازیگران خوب و موثری در این حوزه افزوده شده و در جامعه نقش آفرینی می‌کنند که از آن جمله می‌توان  وی سی‌ها، صندوق‌‌های نوآوری وشکوفایی، مراکز نوآوری، شتاب دهنده‌ها و اخیرا کارخانه‌های نوآوری اشاره کرد که در کنار دانش‌بنیان‌ها توانسته‌اند جایگاه خود را به خوبی تثبیت کنند و توانمندی‌شان را به جامعه نشان دهند.

وی با اشاره به وجود ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور، بیان کرد: این شرکت‌ها به خوبی توانسته‌اند در کنار ۶ هزار استارتاپ فعال در حوزه‌های مختلف فناوری‌های پیشرفته، توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند و به نوعی خود را به جامعه تحمیل کنند.

کرمی با اشاره به تجربه خوب کار مشترک با شرکت‌های حوزه بیوتک و با تاکید بر جایگاه خوب دانش‌بنیان‌ها در صنعت دارو و واکسن، گفت: در حوزه بیوتک  با کمک شتابدهنده‌های تخصصی و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال این حوزه توانسته‌ایم ۹۸ درصد داروهای مورد نیاز کشور را به صورت بومی تولید کنیم، امروز هر دارو یا واکسنی که بخواهیم ظرف دو سال به چرخه تولید و مصرف وارد می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت‌ها و ساختارهای بزرگی در کشور از پیش از انقلاب اسلامی شکل گرفتند که شاید طی این سال‌ها دو یا سه واکسن بیشتر نتوانستند تولید و عرضه کنند؛ اما در این چند سال اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته و توانسته‌اند واکسن‌های مختلف در حوزه‌های انسانی، دامی و طیور تولید و آماده عرضه و روانه بازار کنند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان در ادامه بیان کرد: تمام این داروهای تولیدی ایران ساخت استاندارد و تاییدیه‌های مراکز داخلی و حتی بین‌المللی را اخذ کرده‌اند. این پلت فرم می‌تواند با حضور ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه صنعت و قطعات خودرو هم شکل بگیرد و به روند تولید ملی و خودکفایی کمک کند.

وی افزود: همیشه برای من سئوال بوده که چرا صنعت خودروسازی کشور نمی‌تواند به کیفیت و جایگاه اصلی خود برسد. در حالی‌که صنعت خودروسازی ایران هشتمین صنعت بزرگ خودروساری در دنیا است.

کرمی همچنین تاکید کرد: کاری که شرکت ساپکو آغاز کرده است یک گام بزرگ، مهم و موثر در حوزه خودکفائی و تحقیق و توسعه خودروسازی است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم ثابت کرده است که حامی این‌گونه کارهای بزرگ است که در این رابطه این معاونت در چند طرح کلان ملی با  گروه صنعتی ایران خودرو در حال همکاری دارد.

وی در تعریف طرح‌های کلان ملی فناوری، بیان کرد: طرح کلان ملی فناوری پلتفرمی است که یک شرکت دانش بنیان، یک بهره‌بردار  یا خریدار بخش خصوصی و یک حامی دولتی دارد. در این نوع طرح‌ها معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تضمین‌کننده ریسک به انجام رساندن آن پروژه می‌شود و ورود به تولید و ساخت محصول برای بار اول محسوب می‌شود.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بیان کرد: حدود هزار شرکت دانش‌بنیان خلاق در حوزه صنایع فرهنگی موجود هستند و این امکان نیز وجود دارد که در حوزه تریم شرکت‌های خلاق و شرکت‌های بزرگ که در زمینه دیزاین و طراحی داخلی و خارجی خودرو وجود دارند به کمک صنعت بیایند.

کرمی با اشاره به کار مشترک معاونت علمی با شرکت‌های بزرگ و مجمع پیشگامان ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه  شرکت‌های بزرگ از طریق برنامه مجمع پیشگامان وارد شده است و قصد دارد که در این  برنامه  و در مشارکت با حوزه شرکت‌های بزرگ مانند ایران خودرو که توانایی تولید، اشتغالزایی بالا و نیز صادرات خوبی دارند دعوت کند و حامی شرکت‌های دانش‌بنیان و کوچک در یک پلتفرم همکاری مشترک باشند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان در ادامه افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان هم‌اکنون ۳۰۰ هزار شغل به صورت مستقیم ایجاد کرده‌اند و گردش مالی این شرکت‌ها در سال گذشته ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

کرمی بیان کرد: اگر در کشور جایگاه و محل استقرار یک نخبه فراهم نشود مثل بسیاری از کشورها این نخبگان به سمت دیگر کشورهایی که این محل و جایگاه را فراهم کرده باشند حرکت خواهند کرد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به موضوع چرخش نخبگان و مهاجرت و فرار مغزها اشاره و بیان کرد: موضوعی به نام فرار مغزها در کشور وجود ندارد، فرار مغزها یک واژه جعلی است که دشمنان برای کشورهایی که می خواهند با آنان برخورد سیاسی کنند، ساخته و به‌کار می‌برند.

کرمی اشاره کرد که در منبع یکی از این جعلیات که منتشر شده است گفته شده: در گزارش سال ۲۰۰۹ میلادی بانک جهانی  (IMF)کشور ایران رتبه اول فرار مغزها را به خود اختصاص داده است، این درحالی است که هیچ گزارشی از سوی این بانک منتشر نشده است و بانک جهانی اصلا مسوولیت ارائه گزارش در حوزه مهاجرت را ندارد و این دروغ توسط فردی به نام عباس میلانی جعل شده و بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی مورد استناد واقع شده و این درحالی است که این گزارش وجود خارجی ندارد.

وی افزود: ایران هیچ گاه رتبه زیر ۲۰ جهانی در موضوع مهاجرت نخبگان نداشته است ولی متاسفانه این موضوع بعضاً به اشتباه و عمدتاً به دروغ درباره کشورمان مطرح شده و طوری وانمود شده است که کشورمان در صدر کشورهایی وجود دارد که نخبگان‌اش میل به مهاجرت به خارج از کشور را دارند.

کرمی همچنین به موضوع چرخش مغزها و دانشجویان کشور اشاره کرد و گفت: موضوع مهاجرت و چرخش مغزها برای کسب آموزش در علوم نو مورد نیاز کشور است و متاسفانه در اعزام دانشجو نسبت به دیگر کشورها  در این حوزه ضعیف هستیم؛ زمانی دانشجویان ایرانی بزرگترین کلونی دانشجویان در کشور آمریکا را تشکیل داده بودند اما اکنون این موضوع معکوس شده است و تعداد دانشجویان ایرانی کمترین تعداد در بین دانشجویان بین‌المللی به خود اختصاص داده‌ است و رتبه ایران از کشورهای پاکستان، عربستان و کره نیز پایین‌تر است.

شایسته یادآوری است؛ اولین رویداد فناورانه ساپکو با هدف معرفی نیازمندی های فناورانه قطعات خودرو و به صورت ارائه معکوس در تاریخ ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه در ساپکو در حال برگزاری است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.