سرزمین های اشغالی و آغاز پروژه عبور از نتانیاهو


مجموع تحولات سیاسی سرزمین های اشغالی حکایت از آن دارد که پروژه عبور از «بنیامین نتانیاهو» آغاز شده و سیاستگذاران صهیونیست در پی پایان دادن به حیات سیاسی وی هستند.

3/16/2020 2:52:50 PM
کد خبر: 3863

به گزارش سارنا به نقل از مهر، حمایت اعراب اسرائیلی و همچنین آویگدور لیبرمن از «بنی گانتز» کافی بود تا رئیس رژیم صهیونیستی گزینه نخست وزیری گانتز را جدی تر از قبل بررسی کند.

نتانیاهو که با کمک ویروس کرونا توانسته دادگاه بررسی پرونده‌های فساد مالی خود را تا خرداد ماه به تأخیر بیندازد اکنون با خطر حذف از عرصه سیاسی اسرائیل مواجه است.

بنی گانتز، رئیس ائتلاف آبی- سفید، دیروز یکشنبه ۲۵ اسفند از حمایت شمار کافی از نمایندگان دوره جدید پارلمان رژیم صهیونیستی برخوردار شد و رئیس این رژیم قرار است او را مأمور تشکیل کابینه کند. این امر ممکن است به مفهوم پایان دوره رهبری بنیامین نتانیاهو باشد که بیش از هر سیاستمدار دیگر، در مسند نخست‌وزیری اسرائیل بوده است.

این تحول سیاسی ناگهانی پس از آن رخ داد که هیأتی از حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن روز یکشنبه در دیدار با روون ریولین، رئیس رژیم اسرائیل اعلام کرد که این حزب حامی نخست‌وزیری بنی گانتز است.

حزب لیبرمن در دوره جدید کنیست تنها هفت کرسی به دست آورده اما در پی حمایت آن از بنی گانتز، شمار منتخبین جدید کنیست که از ریولین خواسته‌اند وظیفه تشکیل کابینه را به گانتز محول کند، به ۶۱ تن رسید.

حد نصاب برای تشکیل ائتلاف هر کابینه در رژیم صهیونیستی حمایت ۶۱ نفر از میان ۱۲۰ عضو کنیست است.

دفتر ریولین نیز شامگاه یکشنبه اعلام کرد که او تصمیم گرفته است بنی گانتز را مأمور تشکیل کابینه جدید کند.

لیبرمن در برابر نتانیاهو

ائتلاف آبی- سفید در انتخابات دو هفته قبل که سومین انتخابات در کمتر از یک سال بود، ۳۳ کرسی به‌دست آورد؛ فهرست مشترک اعراب اسرائیل نیز با ۱۵ کرسی و ائتلاف احزاب میانه و چپ با شش کرسی از نخست‌وزیری بنی گانتز حمایت کرده‌اند.

آویگدور لیبرمن در دو انتخابات فروردین و شهریور با اصرار بر لزوم تشکیل ائتلاف میان دو حزب بزرگ، از حمایت از یکی از آنها خودداری کرده بود.

اما لیبرمن روز یکشنبه گفت، شواهد نشان می‌داد که بنیامین نتانیاهو درصدد کشاندن اسرائیل به سوی چهارمین انتخابات بود در حالی که حزب «اسرائیل خانه ما» پیش‌تر تاکید کرده بود مانع از برگزاری یک انتخابات دیگر خواهد شد.

در این میان نتانیاهو که ظاهراً از نیت آویگدور لیبرمن برای حمایت از نخست‌وزیری بنی گانتز خبردار شده بود، صبح دیروز یکشنبه از گانتز خواسته بود یک ائتلاف اضطراری، دستکم برای شش ماه، برای عبور اسرائیل از بحران کرونا تشکیل دهد.

اما گانتز در پاسخ گفته بود که درخواست بنیامین نتانیاهو «نمایشی» است.

موشه یعلون، چهره ارشد ائتلاف آبی- سفید، نیز به صراحت گفته بود که تشکیل کابینه با نخست‌وزیری یک متهم به فساد به نام نتانیاهو، خطا است.

تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل می‌گویند، هر چند بنی گانتز، سیاستمدار ۶۰ ساله تازه کار و رئیس پیشین ستاد کل ارتش، از حمایت کافی نمایندگان برای تشکیل کابینه برخوردار شده اما هنوز زود است که او را در این امر موفق دانست.

حزب «اسرائیل خانه ما» نه تنها با احزاب عربی موجود در اسرائیل اختلافات عمیق دارد بلکه بسیاری از اصول حزب لیبرمن با سیاست‌ها و دیدگاه‌های سران ائتلاف آبی- سفید در تضاد است.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که اراده عبور از بنیامین نتانیاهو، عامل اصلی اشتراک رویه احزاب آبی- سفید، اسرائیل خانه ما و احزاب نماینده اعراب اسرائیل باشد.

سیاستمدار مکلف به تشکیل کابینه چهار هفته و حداکثر شش هفته برای تشکیل ائتلاف مهلت دارد.

لحظه شماری برای انتقال به زباله دان تاریخ

این وضعیت در حالی برای نتانیاهو رقم خورده است که وی با چهار پرونده سنگین در خصوص فساد مالی مواجه است. نتانیاهو تاکنون توانسته برگزاری دادگاه و صدور حکم در خصوص این پرونده‌ها را به تعویق بیندازد اما اکنون با کنار رفتن وی از روند تشکیل کابینه، سیستم قضائی رژیم صهیونیستی به راحتی می‌تواند وی را پای میز محاکمه بکشاند.

در شهریورماه سال جاری شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل فاش کرد که نتانیاهو در صدد است به شرط تبرئه شدن از اتهامات، از صحنه سیاسی کناره‌گیری کند. پیش از این نیز «آویخای مندلبیت» دادستان کل اسرائیل گفته بود نتانیاهو در سه زمینه متهم به قانون‌شکنی است.

نتانیاهو ماهها است که درصدد است از روون ریولین رئیس اسرائیل بخواهد که وی را از اتهامات تبرئه کند و در مقابل او هم از صحنه سیاسی کناره‌گیری کند.

پرونده‌های فساد و تکرار تاریخ

نتانیاهو در چهار پرونده فساد شامل ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ متهم به دریافت رشوه، سوء استفاده از قدرت و خیانت است. وی در پرونده نخست متهم است که حدود ۳۰۰ هزار دلار رشوه به عنوان هدیه از سرمایه داران یهودی دریافت کرده است. در پرونده دوم نیز متهم به زد و بند با «ارنون موزس» صاحب امتیاز روزنامه معروف یدیعوت آحارونوت است تا پوشش مثبتی از او و فعالیت‌هایش در این روزنامه منعکس شود و روزنامه خصوصی اسرائیل هیوم (اسرائیل امروز) یعنی رقیب یدیعوت آحارونوت توسط کابینه اسرائیل زیر فشار قرار گیرد.

پر سر و صداترین پرونده نتانیاهو پرونده ۳۰۰۰ مربوط به خرید سه زیر دریایی از آلمان است و در سال ۱۳۹۵ جنجال زیادی به راه انداخت و برخی نمایندگان کنیست (پارلمان) و سیاستمداران اسرائیلی، به شدت از نتانیاهو انتقاد کردند.

پرونده موسوم به ۴۰۰۰ نیز مربوط به زد و بند نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مالک شرکت «بزک» که خود صاحب امتیاز پایگاه خبری واللا است که بر اساس گزارش دادستانی رژیم اسرائیل، وی در این پرونده متهم به فساد گسترده است.

نتانیاهو در این پرونده متهم است که میلیون‌ها دلار تسهیلات مالی در اختیار «شاؤول الویچ» مالک این شرکت قرار داده است تا پایگاه خبری واللا رسانه زیر نظر این شرکت از نخست وزیر و خانواده اش حمایت رسانه‌ای کند.

فساد مقامات ارشد رژیم صهیونیستی موضوعی فراگیر است و بعد از محاکمه و زندانی شدن افرادی چون «موشه کتساف» رئیس اسبق و «ایهود اولمرت» نخست وزیر پیشین این رژیم به دلیل فساد اخلاقی و مالی اکنون نوبت به بنیامین نتانیاهو رسیده است.

 عبدالحمید بیاتی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.