۳۵ محصول درمانی و تحقیقاتی ایرانی در حوزه سلول‌های بنیادی در آستانه عرضه به بازار


دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی از ۳۵ طرح درمانی و تحقیقاتی به‌عنوان دستاوردهای مصوب این ستاد خبر داد و مراحل مختلف این محصولات را تشریح کرد.

11/27/2018 10:05:10 AM
کد خبر: 388

به گزارش سارنا به نقل از گروه علمی باشگاه خبرنگاران پویا؛ امیرعلی حمیدیه از آخرین دستاوردهای محصولات درمانی حوزه سلول‌های بنیادی خبر داد و گفت: ستاد مربوط به این حوزه طرح‌هایی را مصوب کرده است که از میان آنها هفت طرح دارای گواهی پتنت، هفت محصول تحقیقاتی در آستانه ورود به بازار، 10 محصول تحقیقاتی تجاری شده، هفت محصول درمانی تحویل شده به سازمان غذا و دارو برای ارائه مجوز درمان و نیز چهار محصول درمانی دارای مجوز فروش از سازمان غذا و دارو است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی عنوان کرد: طرح‌های متعددی با وجود دارا بودن پتانسیل تولید، هنوز در مرحله اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح از جمله سازمان غذا و داروی کشور و نیز اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ورود به بازار هستند؛ ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی نیز برای تسهیل و کوتاه کردن فرآیند مذکور در حال رایزنی با مقامات مسئول و همین‌طور تدارک آیین‌نامه‌های لازم است.

هر یک از این محصولات ارزش خاص خود را در حوزه درمان دارند که نشان از توانمندی نیروی انسانی است؛ در زیر به برخی از این دستاوردها اشاره شده است:

دریافت مجوز 4 محصول درمانی

4 محصول درمانی موفق به دریافت مجوز فروش از سازمان غذا و دارو شده‌اند که نخستین محصول تولید آمنیوسین  و بدون سلول (Amniosin™) تولیدی‌شده توسط شرکت دانش‌بنیان سیناسل است؛ این دستاورد یک زخم پوست بیولوژیک طبیعی آسلولار برای پانسمان چشم است و توانسته مجوز فروش بیمارستانی را از سازمان غذا و داروی کشور اخذ کند.

محصول درمانی بعدی سل آمنیوسین  (Cell-Amniosin™) است؛ این محصول زخم پوستی سلولار حاوی سلول‌های فیبروبلاست و دارای کاربردهایی برای درمان زخم‌های سوختگی، زخم بیماران دیابتی و زخم بستر است؛ این دستاورد نیز موفق به اخذ مجوز فروش از سازمان غذا و داروی کشور شد.

درمان اسکارهای پوستی و چین‌وچروک با محصولی ایرانی

تولید و تجاری‌سازی فیبروبلاست پوستی (RenuDermCell) توسط پژوهشگاه رویان گام بعدی در تولید محصولات درمانی است؛ این محصول نیز در درمان اسکارهای پوستی و چین و چروک نازولبیال کاربرد دارد و تأییدیه‌های سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دریافت کرده است.

محصول چهارم که تولید و تجاری‌سازی شده است، سلول‌های بنیادی مزانشیمی اتولوگ از مغز استخوان مزستروسل (MesestroCell) در درمان استئوآرتریت مفصل زانو است؛ در حال حاضر خدمات بالینی با اخذ تأییدیه‌های سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این حوزه به بیماران ارائه می‌شود.

7 محصول درمانی در پروسه دریافت مجوز کارآزمایی بالینی

همچنین در این لیست، هفت محصول درمانی در پروسه دریافت مجوز کارآزمایی بالینی از سازمان غذا و دارو قرار دارد؛ تولید سلول‌های بنیادی مزانشیمی اتولوگ از مغز استخوان (StemSin™) یکی از محصولاتی است که در این پروسه قرار دارد.

این محصول در درمان بیماری مالتیپل اسکلروزیز (Multiple Sclerosis) کاربرد دارد؛ البته بررسی پرونده کارآزمایی بالینی فاز دو در سازمان غذا و دارو در حال انجام است.

تولید سلول‌های بنیادی مزانشیمی اتولوگ از مغز استخوان (StemSin™) در درمان بیماری Amyotrophic lateral sclerosis  دومین محصول از هفت محصول ذکر شده است؛ در حال حاضر بررسی پرونده کارآزمایی بالینی فاز دو در سازمان غذا و دارو در حال انجام است.

سلول‌های بنیادی مزانشیمی آلوژن از ژله وارتون (AlloStemSin™) محصول تولیدشده بعدی است که در این لیست هفت‌تایی قرار دارد؛ این محصول برای درمان بیماری مالتیپل اسکلروزیز (MS) کاربرد دارد.

تولید سلول‌های بنیادی مزانشیمی آلوژن از ژله وارتون (AlloStemSin™) محصول بعدی است که می‌توان نام برد و کاربرد آن در درمان بیماری Amyotrophic lateral sclerosis است.

برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته قلبی، نارسایی قلبی، کاردیومیوپاتی ایسکمیک، کاردیومیوپاتی دیلاته بزرگسالان نیز تولید سلول‌های تک‌هسته‌ای مغز استخوان به‌نام MonuCell انجام گرفت؛ پرونده این محصول نیز همچون محصولات دیگر در حال بررسی کارآزمایی بالینی فاز دو و سه در سازمان غذا و دارو در حال انجام است.

تولید و انتقال رنگ‌دانه به پوست با محصولی ساخت داخل

تولید سلول‌های کراتینوسیت و ملانوسیت مشتق‌شده از لایه اپیدرم پوست به‌نام ReColorCell عنوان محصولی است که ضمن داشتن قابلیت تکثیر، قادر به تولید و انتقال رنگ‌دانه به پوست است.

همچنین در درمان انواع مختلف بیماری ویتلیگو با الگوی موضعی، قطعه‌ای یا عمومی در وسعت کمتر از 200 سانتی‌مترمربع کاربرد دارد؛  از این محصول می‌توان در تمام نقاط پوست از جمله پوست ناحیه پلک و ناحیه تناسلی نیز استفاده کرد.

در حال حاضر بررسی پرونده کارآزمایی بالینی فاز دو در سازمان غذا و دارو در حال انجام است.

محصول آخر در این لیست هفت‌تایی تولید پوست تک‌لایه حاوی یک لایه سلول فیبروبلاست انسانی بر روی مش قابل جذب با نام تجاری Sinaderm™ است؛ کاربرد آن در موارد زخم پای دیابتی پیشرفته و سوختگی‌های عمیق نیازمند پیوند پوست است.

در حال حاضر بررسی پرونده کارآزمایی بالینی فاز دو در سازمان غذا و دارو در حال انجام است.

منبع: تسنیم

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.