تلویزیون با کدام برنامه ها به استقبال افطار می رود؟/ از «دعوت» تا جای خالی «ماه عسل» و حضور عمو پورنگ


تلویزیون امسال هم به روال سالهای گذشته ویژه برنامه های متنوعی را برای ساعات منتهی به افطار در ماه مبارک رمضان تدارک دیده است.

4/13/2020 3:06:12 PM
کد خبر: 3984

به گزارش سارنا به نقل از فارس، نشستن روزه داران پای برنامه های افطار تلویزیون سالهاست که به سنتی شیرین تبدیل شده است. بسیاری از این روزه داران در آن ساعت منزل و کنار خانواده هستند و از دعا و عبادت فارغ شده اند و حالا ساعاتی را هم پای تلویزیون می گذرانند و اصلا برخی از آنها همانطور که درگیر و دار آماده کردن افطار و چیدن سفره هستند، برنامه ها را هم دنبال می کنند.

همین موضوع باعث شده که شبکه های مختلف تلویزیونی اهتمام ویژه ای برای تولید برنامه در این ساعات داشته باشند و تلاش بر این است تا محتوایی معنوی در حوزه های مختلف به بینندگان ارائه شود. حال در این میان برخی برنامه ها بیشتر دیده می شوند و برخی هم کمتر. برخی می توانند علاوه بر ایجاد حال معنوی، شرایطی برای آموزش را هم فراهم کنند و با ورود به حوزه هایی نظیر خانواده و سبک زندگی موارد آموزش و تربیتی را هم لحاظ کنند.

امسال اما با توجه به شیوع کرونا به نظر می رسد تلویزیون تصمیم گرفته همچنان قید برنامه هایی با حضور مردم را بزند و برنامه هایی را روانه آنتن کند که احتیاجی به حضور مخاطب در استودیو نباشد.

**شبکه یک و ادامه «دعوت»

شبکه یک سیما امسال هم به روال سال گذشته بنا دارد برنامه «دعوت» را روانه آنتن کند. این برنامه سال گذشته نیز به روی آنتن رفت و از جمله برنامه های متفاوتی بود که با توجه به سبک زندگی و مهمانانی که دعوت می کرد، خیلی زود توانست توجهات را به خود جلب کند.

برنامه‌ای بدون مجری و پلاتو، با یک کارشناس محتوایی و ثابت به‌نام حجت‎الاسلام محمد برمایی که در مدت زمان 50 دقیقه پخش زنده این برنامه با میهمانان گفت‎وگو می‌کرد. مجتبی کشاورز تهیه‌کننده برنامه که رمضان 95 این برنامه را با اجرای نیما کرمی و همسرش با عنوان جنگ شبانه شبکه یک سیما روی آنتن برد، سال گذشته تصمیم گرفت شکل و شمایل این برنامه را تغییر دهد و برنامه‌اش را در استودیو و به‌عنوان ویژه‌برنامه قبل از افطار تولید کند. محور برنامه نیز به موضوع ازدواج و سبک زندگی مطلوب در زمان حاضر اختصاص داشت.

برنامه‌ای که با سرلوحه قرار دادن امیدبخشی، خانواده و امید به زندگی بهتر، هر شب ساعت ۱۹:۳۰ با میهمان‎های ویژه به استقبال یک روایت و تجربه موفق رفت.

حالا امسال هم بناست این برنامه در شکل و شمایلی جدید باز هم در ماه مبارک رمضان به روی آنتن برود و سرفصل های متنوع تری نسبت به سال گذشته در آن گنجانده شده است که از جمله آنها می توان به فرزندآوری، حسن معاشرت در خانواده، نظم و انضباط، وجود روحیه مشورت در خانواده، فرزندخواندگی، سبک زندگی و تربیتی ایرانی اسلامی و ... دیگر عوامل تحکیم خانواده بپردازد.

این برنامه اولین برنامه ویژه افطار تلویزیون است که ساز و کار آن مشخص شده و سازندگان آن علاوه بر انتخاب مهمانان و سوژه ها، کارشناس، تیتراژ و ... آن نیز مشخص شده و تنها کار ساخت دکور آن باقی مانده است.

**از «دو نیمه ماه» تا حضور عمو پورنگ

شبکه دو سیما سال گذشته «هزار راه نرفته» را به عنوان ویژه برنامه افطار روانه آنتن کرد که بیشتر رویکردی اجتماعی و آسیب شناسانه به مقوله ازدواج داشت. این برنامه بعد از حدود ۱۰ سال دوباره به آنتن بازگشته بود و به بررسی مسائل زوج‌ها می‌پرداخت. در این برنامه زوج‌های مختلفی سوژه برنامه بودند که با مشکلات و معضلات اجتماعی مواجه بودند. بخشی از برنامه به گفتگو با این زوج‌ها و بخشی نیز به گفتگوی مشاوران اختصاص داشت.

انتخاب این برنامه برای باکس پیش از افطار شبکه دو از همان ابتدا تکلیف مخاطب را با آنچه قرار است با آن مواجه شود روشن کرده بود و تجربه‌های شخصی مهمانان گمنام را مرور می کرد و چیزی شبیه همان فرمول آشنای «ماه عسل» داشت.

امسال اما از 24 اسفندماه برنامه «دو نیمه ماه» با هدف ایجاد ساعاتی خوش برای افراد خانواده روی آنتن شبکه دو سیما رفت که به نظر می رسید بناست پخش آن تا ماه مبارک رمضان ادامه پیدا کند.

دعوت از بازیگران و هنرمندانی که با نقش‌آفرینی در مجموعه آثار و سریال‌های شبکه دو سیما خوش درخشیده‌اند در بخش عیدانه، گفت‌وگوی سخت و ویژه (هارد تاک) محمد سلوکی با هنرمندان، مسئولان، نخبگان، ورزشکاران و ... از جمله بخش های این برنامه بود.

اما در همان برنامه های ابتدایی «محمد سلوکی» که هم تهیه کنندگی و هم اجرای برنامه را بر عهده داشت به دلیل بیماری از اجرای برنامه بازماند و به جای او «نجمه جودکی» برنامه را اجرا می کند.

اما نکته جالب توجه این است که درحالی که از «دو نیمه ماه» به عنوان گزینه شبانگاهی شبکه دو یاد می شود، از سوی دیگر عموپورنگ به تهیه کنندگی مسلم آقاجان زاده در تدارک تولید برنامه ای است که گفته می شود بناست در حوالی همان ساعات افطار به روی آنتن برود و بناست حال و هوای خانوادگی داشته باشد و پخش آن نیز زنده خواهد بود.

 

اینکه شبکه دو با چه رویکردی تصمیم گرفته از گروه کودک خود برای ساخت برنامه ویژه افطار بهره ببرد، مشخص نیست اما به نظر می رسد که یک موازی کاری با شبکه کودک صورت بگیرد.

از نکات قابل توجه دیگر در شبکه دو در سال گذشته پخش برنامه «مسافر ماه» به عنوان جنگ شبانه شبکه دو سیما بود که با اجرای محسن آزادی هرشب در ماه مبارک رمضان روانه آنتن می شد.

محوریت این برنامه پرداختن به سبک زندگی انسان‌هایی بود که پس از عبور از مسیری دشوار به اهداف خود رسیده‌اند و پس از رسیدن به قله‌های موفقیت تلاش کرده‌اند تا در زندگی دیگران نیز به صورتی مثبت موثر باشند. ظاهرا امسال نیز خبری از این برنامه در شبکه دو نیست و جای خود را به «دو نیمه ماه» داده است.

**شبکه سه و انداختن طرحی نو

شبکه سه سیما امسال دومین سالی است که پس از 12 سال دیگر برنامه «ماه عسل» را به روی آنتن نمی برد و حالا انتخاب جایگزین برای این شبکه به یک کار دشوار تبدیل شده است.

شبکه سه امسال در تدارک تولید یک برنامه گفت و گو محور با شکل و شمایلی متفاوت است که هنوز جزئیات آن اعلام نشده است.

**شبکه پنج و جای خالی «اختیاریه»

سال گذشته شبکه پنح برنامه «اختیاریه» را به روی آنتن برد. «اختیاریه» با اجرای سیدمرتضی فاطمی پیش از ماه رمضان تنها یک برنامه چالشی در تلویزیون بود که هر بار یکی از چهره‌های هنری، سیاسی، اجتماعی و… به استودیو دعوت می‌کرد و مجری برنامه با این دیالوگ که «صریح‌تر صحبت کنیم» مهمان را به صحبت‌هایی غیر محافظه‌کارانه فرامی‌خواند.

«اختیاریه» اما با شروع ماه رمضان تغییراتی در رویکرد، ساختار و حتی دکور خود داشت و در برخی موضوعات هم با حواشی بسیاری همراه شد.

حالا امسال در شبکه پنج خبری از «اختیاریه» نیست و این شبکه به روال سال های قبل تولید برنامه ای با سبک و سیاق ماه مبارک رمضان را در دستور کار خود قرار داده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.