رئیس‌جمهور: معنی مناطق سفید این نیست دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود/ آمریکا بداند اسم این خلیج، «فارس» است نه «نیویورک»


حسن روحانی با اشاره به تقسیم‌بندی رنگی وضعیت کرونا در کشور اظهار داشت: معنی مناطق سفید این نیست دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند.

4/29/2020 12:01:07 PM
کد خبر: 4068

به گزارش سارنا به نقل از فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: امسال سال سختی برای مردم بود و کرونا مشکلاتی از ماه اسفند هم برای سلامت و هم برای شغل و کار مردم ایجاد کرد. 

وی افزود: در عین حال کارگران عزیز ما در کارگاه‌هایی که فعال بودند، با همه توان برای رفع نیازمندی‌های کشور تلاش کردند. در سایه کار و تلاش کارگران می‌بینیم محصولات غذایی و محصولاتی که مربوط به مسائل بهداشتی است، به وفور در اختیار مردم است.

روحانی با اشاره به مجاهدت کادر درمان و کارگران کشور در عرصه مبارزه با کرونا اظهار داشت:  تلاش بر این بوده که بتوانیم در این ایام سلامت مردم را به عنوان هدف و موضوع اول مورد حراست قرار دهیم و بعد هم بتوانیم نیازهای مردم را در بازار تامین کنیم و کارگاهها و بنگاه‌های تولیدی به کار خود ادامه دهند جمع این‌ها گاهی اوقات سختی ایجاد می‌کند.

 وی افزود: به مردم عزیز می‌گویم به دلیل ناروشن بودن پایان این ویروس ما خودمان را برای کسب و کار، تحقیقات، علم و دانش و امید به جامعه آماده کنیم و چون هیچ کس نمی‌تواند در دنیا پیش بینی کند پایان این اپیدمی چه زمانی است بنابر فرض این که این ویروس برای مدتی در کنار مردم است.

**باید تمام دستور العمل‌های پزشکی را رعایت کنیم

روحانی با بیان اینکه ما باید مقداری بدبینانه فعالیت‌مان را در برابر این ویروس ببینیم، خاطر نشان کرد: باید تمام دستور العمل‌های پزشکی را رعایت کنیم و کار و تولید در کنار این احتیاط ها ضروری است. یک وقتی بود که می‌گفتیم در خانه بمانید الان هم می گوییم برای ضرورت در خانه بمانند.

رئیس جمهور ادامه داد: شرایط، طوری است که اگر کشوری پول هم داشته باشد برخی مواد غذایی و مواد مورد نیاز را حتی با چند برابر قیمت هم نمی فروشند. پس باید خیلی از مواد و محصولات را خودمان تولید کنیم.

روحانی با اشاره به تقسیم بندی رنگی وضعیت کرونا در کشور اظهار داشت: از یک مقطع گفتیم برای فعالیت و کار ضروری با احتیاط از خانه خارج شوید، ما گفتیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن در خارج از خانه بمانید و بعد به منزل برگردید.

رئیس جمهور ضمن بیان اینکه از فاصله‌گذاری اجتماعی به فاصله‌گذاری هوشمند رسیدیم، تصریح کرد: امروز هم که بحث تقسیم مناطق به سفید، زرد و قرمز را داریم، معنی مناطق سفید این نیست دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکنند بلکه آنها باید بیشتر مراقبت کنند که دستاوردهای مناطق سفید حفظ شود. آنهایی هم که در مناطق زرد و قرمز هستند، باید تلاش کنیم که به مناطق سفید تبدیل شوند. 

وی با اشاره به اینکه در ویروس کرونا اصل کار در دست مردم است، اظهار داشت: با توجه به آنکه درمانی برای مقابله با این ویروس نداریم، دارو و واکسنی هم وجود ندارد، اساس بر مراقبت دارد.

روحانی ضمن با اهمیت دانستن مراقبت در روزهای کرونایی افزود: باید در قدم اول، خودمان مراقبت کنیم و در روزهای سخت هم توسط کادر درمانی مراقبت دقیق‌تر، بالاتر و پیچیده‌تر نسبت به فرد مریض انجام شود.

**  شدیدتر از ذخیره‌سازی مواد غذایی، ذخیره‌سازی مواد دارویی و بهداشتی است

وی ضمن اشاره به روز کارگر خاطرنشان کرد: در ایام مقارن روز کارگر، این روز را به همه کارگران، کشاورزان، پزشکان، پرستاران و نظام درمانی تبریک می‌گویم. در شرایطی هستیم که اگر روی پا خود نایستیم، تامین برخی مواد با داشتن پول و امکانات بسیار سخت و گاهی ناممکن است یعنی اگر در مواد غذایی به خارج نیاز داشتیم و مشکلی هم نداشتیم، مواد غذایی به این راحتی در اختیار قرار نمی‌گرفت. 

روحانی با تاکید بر اهمیت ذخیره‌سازی مواد غذایی و ذخیره‌سازی مواد دارویی و بهداشتی ، گفت: امروز ما ونتیلاتور را خودمان تولید می‌کنیم. اگر این را خودمان تامین نمی‌کردیم و می‌خواستیم خودمان بخریم، معلوم نیست چند کشور در دنیا حاضرند این دستگاه تنفس مصنوعی را به ما بفروشند.

رئیس جمهور اظهار داشت: همه کشورها چند برابر گذشته مواد غذایی و پزشکی ذخیره می‌کنند. دستگاه تنفس مصنوعی، ماسک و تجهیزات پزشکی را خودمان تولید می‌کنیم ولی اگر توانید نمی‌کردیم، معلوم نبود بتوانیم واردات داشته باشیم.

وی با یادآوری فرارسیدن ماه مبارک رمضان بیان کرد: همه مردم در ماه رمضان که ماه نعمت، عرفان، معنویت، خلوص، قرب به خدا و انس به قرآن است، همه در پیشگاه خداوند به خاطر کار کارگران، کشاورزان، نظام درمانی، جامعه تحقیقی، بنگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بیان و تولیدگران ما شکرگذار باشیم.

روحانی با اشاره به اینکه برخی از سران کشور های دنیا به وی می گویند که چگونه ایران از فاصله‌گذاری اجتماعی به فاصله‌گذاری هوشمند رسیده است؟ اظهار داشت: ارز، ریال ، آب، برق و گاز را باید تامین کنیم، تورم ماهانه  فروردین نصف تورم ماهانه اسفند است و این به معنای حرکت خوب اقتصادی در کشور است. مردم به بازار پول و سرمایه اعتماد دارند. حضور مردم در بورس نشان اعتماد مردم است. در خارج از کشور تبلیغ می‌کنند که مردم به نظام ایران اعتماد ندارند ولی دروغ می گویند.

** افتخار ماست که می توانیم کیت ها را صادر کنیم

روحانی خاطرنشان کرد: افتخار ماست که می توانیم کیت ها را صادر کنیم. ملت نه خود را باخته نه دچار حزن و اندوه شده است. ما باید مشکلات را تحمل کنیم. الان زمانی است که ملت ما رشادت و قدرت و توانمندی علمی خود را نشان داد. در کرونا ملت ما اعلام کرد به متخصصین به خوبی اعتماد می کند. دولت، مراجع، رهبری صداوسیما و مردم از نظر متخصصین حمایت کرده و به آن عمل کردند.

وی خطاب به آمریکایی ها بیان داشت: اینجا همیشه خلیج فارس است و خلیج فارس می ماند. آمریکا باید بداند اسم این خلیج، خلیج فارس است نه خلیج نیویورک و واشنگتن. آن‌ها نباید علیه ملت ایران توطئه کنند. این ملت در حفاظت از خلیج فارس همیشه موفق بوده و خواهد بود. نیروهای نظامی و انتظامی در حفاظت از خلیج فارس همیشه موفق بوده‌اند.

** تشکر از رهبر انقلاب​

روحانی خاطرنشان کرد: از رهبری تشکر  می‌کنم. در این شرایط سخت هرچه بتوانیم دارایی‌های مردم را بروز و شفاف کنیم و اختیار کار را به صاحبان آن برگردانیم، کار ارزشمندی شده است.

وی ادامه داد: دولت  به فکر ساماندهی به سهام عدالت بود. دولت به دنبال شفاف سازی سهام عدالت بود.در سال۹۴ مردم در سامانه‌ای ثبت نام کردند و مشخص شد هرکسی چه مقدار سهم دارد. ما دنبال آزادسازی سهام عدالت بودیم و مطرح شد رهبری باید اجاره آزادسازی سهام عدالت را بدهند.

رئیس جمهور تصریح کرد: من چند بار به ایشان در این زمینه توضیح دادم و در ۹۶ لایحه آن را به مجلس فرستادیم. سه مکاتبه خدمت رهبری در چند ماه اخیر داشتم تا سهام عدالت آزاد شود و اهداف رهبری هم کاملا رعایت شود.

وی در این باره افزود: در اسفند، فروردین و اردیبهشت با رهبری مکاتبه داشتم رهبری نکاتی را به من گفتند و تاکید داشتند تا چارچوبی برای آزادی سهام عدالت تهیه شود. این چارچوب تهیه شد و در نهایت ایشان موافقت کردند شورای عالی بورس آزادسازی را انجام دهد. موافقت رهبری یک قدم بسیار خوبی برای مردم است.

** حدود پنجاه میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند

روحانی تاکید کرد: حدود چهل و نه تا پنجاه میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند و حساب و کتاب این سهام روشن است. از شورای عالی بورس می‌خواهم در کوتاه‌ترین زمان لازم آیین‌نامه ها و مقررات لازم را تهیه کند. در سه نوبت سود این سهام به ازای یک میلیون تومان، به مردم پرداخت شده است.

روحانی اضافه کرد: مردم اگر تمایل داشته باشند می‌توانند سهم خود را نگه داشته و از سود آن بهره ببرند، ارزش این سهام هر روز بیشتر می‌شود. البته اگر مردم بخواهند، می‌توانند سهام را بفروشند نحوه فروش سهام را شورای عالی بورس مشخص می کند. به نظر من این سهام به کمک مردم آمده است.

رئیس جمهور با اشاره به این‌که احتیاط با امید به آینده باید توام باشد، گفت: نه این‌که احتیاط، امید را خدشه‌دار کند؛ باید دستورالعمل‌ها را رعایت کرده و به آینده کاملا امیدوار باشیم. ان‌شاالله از این شرایط عبور خواهیم کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.