ایران زیرساخت‌های لازم برای میزبانی جام ملت‌های آسیا را دارد


مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی با اشاره به پیشنهاد فدراسیون فوتبال برای میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷ گفت: از حیث زیرساختی آمادگی لازم برای این میزبانی را داریم.

5/11/2020 9:25:30 AM
کد خبر: 4128

به گزارش سارنا به نقل از مهر، طرح پیشنهاد ایران به کنفدراسیون فوتبال آسیا برای میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷ آسیا از اقدامات فدراسیون فوتبال بود که با واکنش‌های انتقادی زیادی در بخش رسانه مواجه شد درحالیکه به گفته مهدی علی‌نژاد معاون وزیر ورزش، این پیشنهاد حمایت صد درصدی وزارت ورزش را به همراه دارد.

حالا هم شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کنار فدراسیون فوتبال و پیشنهاد مسئولانش برای میزبانی قرار گرفته چرا که مدیریت این شرکت تاکید دارد در سطح کشور و به خاطر ورزشگاه‌هایی که استاندارد و قابلیت برگزاری دیدارهای آسیایی را دارا هستند، مشکلی برای میزبانی نیست اگرچه در تهران محدودیت‌هایی وجود دارد.

حسن کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه ایران همیشه میزبان خوبی برای رویدادهای بین‌المللی فوتبال بوده است، گفت: فینال لیگ قهرمانان آسیا که دو سال پیش میان دو تیم پرسپولیس و کاشیما برگزار شد، از جمله میزبانی فوتبال بود که آبرومندانه و طبق استانداردها برگزار شد و حتی از طرف AFC و FIFA هم تایید شد.

وی با یادآوری اینکه این دیدار همانند خیلی از رویدادهای بین‌المللی دیگر در ورزشگاه آزادی برگزار شد، خاطرنشان کرد: ساختار مجموعه آزادی برای این دیدار کامل بود و از حیث حضور تماشاگران هم هیچ مشکلی جریان بازی را قبل و در حین آن تهدید نکرد. در کل آزادی از مجموعه‌های کامل و همیشه آماده برای میزبانی‌های بزرگ است به خصوص که به بهانه فینال لیگ قهرمانان، خیلی از کم و کسری‌های آن برطرف شد. حتی بعد از آن فینال، برای پوشش برخی ضعف‌های باقی مانده دیگر در این مجموعه هم اقدام شد.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی تصریح کرد: علاوه بر آزادی، در سطح کشور استادیوم‌های دیگری داریم که برای برگزاری رقابت آسیایی استاندارد هستند. در اصفهان استادیوم نقش جهان مجموعه کامل و به روز برای مسابقات بین‌المللی است. استادیوم ۵ هزار نفری پارس شیراز که سال ۹۷ افتتاح شد هم استاندارد لازم برای برگزاری چنین رقابتی را دارد.

مشاور وزیر ورزش ادامه داد: پروژه فولاد اهواز از جمله ورزشگاه‌هایی است که می‌توانیم برای برگزاری رویدادهای بین‌المللی روی آن حساب کنیم. در مشهد دو استادیوم ثامن و امام رضا (ع) هم از جمله پروژه‌های ورزشی هستند که می‌توان برای برگزاری مسابقات برون مرزی روی آنها حساب کرد. در مجموع اینکه برای میزبانی رویدادی مانند جام ملت‌های آسیا شاید با در نظر گرفتن یکسری ملاحظات، تغییرات در این ورزشگاه‌ها داشته باشیم اما در کل به لحاظ زیرساختی کمبودی نداریم.

کریمی در واکنش به این موضوع که «ورزشگاه های موردنظر در سطح کشور پراکنده هستند درحالیکه به نظر می‌رسد در تهران با کمبودهایی از این حیث مواجه باشیم»، گفت: تاکید من این است که در سطح کشور کمبودی به لحاظ زیرساختی و برای برگزاری جام ملت‌ها نداریم. در تهران هم به جز ورزشگاه آزادی که همیشه برای برگزاری مسابقات گزینه است، ورزشگاه اسلامشهر را داریم که سال گذشته با ظرفیت ۷۰ هزار نفر افتتاح شد.

وی افزود: اگر ایرادی به این ورزشگاه وارد باشد مربوط به ظرفیت آن می‌شود. به هر حال برای مسابقاتی در سطح آسیا میزان حضور تماشاگران به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد که ورزشگاه اسلامشهر گنجایش آن را ندارد. از این حیث در تهران به جز آزادی ورزشگاه استاندارد دیگری برای برگزاری مسابقات نداریم. در این زمینه هم می‌توان برای دیدارهایی که یک طرف آن تیم ایران است، روی ورزشگاه آزادی حساب کرد و برای سایر دیدارها از ورزشگاه اسلامشهر استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نمی‌دانم پیشنهاد فدراسیون فوتبال برای میزبانی جام ملت‌های آسیا با چه نگاهی مطرح شده اما در کل به لحاظ زیرساختی برگزاری چنین رویدادی در ایران شدنی است.

کریمی همچنین در پاسخ به این پرسش که «ورزشگاه آزادی نیازمند بازسازی و بهسازی‌های دوباره نیست؟»، تاکید کرد: از نگاه ما ورزشگاه آزادی امروز و با همین شرایط فعلی برای برگزاری هر رویدادی آماده است اما به هر حال در مورد پروژه‌ای که ۵۰ سال از عمر آن می‌گذرد و برای اینکه بتوان کماکان از آن بهره برداری کرد، نباید از مرمت و نگهداری غافل شد. به طور میانگین هر روز بخشی از این ورزشگاه به مرمت نیاز دارد اما اینها مانع از برگزاری مسابقات در آزادی نمی‌شود.

مشاور وزیر ورزش با تاکید دوباره بر اقداماتی که پیش از این برای بهسازی و نوسازی ورزشگاه آزادی انجام شد، خاطرنشان کرد: بعد از پایان بحران کرونا ایران میزبان دو دیدار از مرحله مقدماتی جام جهانی است که طبیعتاً حداقل ۸۰ - ۷۰ هزار نفر از آن استقبال می‌کنند. با همین شرایط فعلی در آزادی می‌توانیم این دیدارها را به نحو احسن برگزار کنیم. اگر بر بهسازی و مرمت تاکید می‌کنیم صرفاً برای مقاوم سازی است و اینکه با توجه به عمر چند دهه‌ای ورزشگاه آزادی، مشکلی برای این مجموعه پیش نیاید وگرنه با شرایط فعلی منع و محدودیتی در برگزاری مسابقه نداریم.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی همچنین با تاکید بر اینکه نگرانی از تخریب و ریزش ورزشگاه آزادی به خصوص به هنگام زلزله هم بیشتر نتیجه افکار روانی و توجه به قدمت ورزشگاه آزادی است، گفت: حتی زلزله اخیر هیچ تاثیری بر این ورزشگاه نداشت. البته شاید زلزله ۸ - ۷ ریشتری به تاسیسات آزادی آسیب بزند اما در کل این مجموعه مشکل حادی ندارد.

 زینب حاجی حسینی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.