اف‌بی‌آی ناخواسته هویت مقام سعودی مظنون به ارتباط با حادثه 11 سپتامبر را فاش کرد


پلیس فدرال آمریکا در بیانیه‌ای که به دادگاه ارائه کرد و عمومی شد، به صورت ناخواسته هویت یک مقام اسرارآمیز سفارت سعودی در واشنگتن را که مظنون به حمایت از عاملان حادثه 11 سپتامبر است، منتشر کرد.

5/13/2020 11:52:53 AM
کد خبر: 4137

به گزارش سارنا به نقل از فارس، پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) ناخواسته یکی از حساس‌ترین اسرار دولت آمریکا را درباره حادثه ۱۱ سپتامبر افشا کرد. راز فاش شده هویت یک مقام اسرارآمیز سفارت عربستان سعودی در واشنگتن است که ماموران اف‌بی‌آی مظنون هستند به طور مستقیما از دو عامل القاعده در جریان این حادثه حمایت کرده است.

این اطلاعات در بیانیه جدیدی که در دادگاه فدرال از سوی یک مقام ارشد اف‌بی‌آی در پاسخ به دادخواست خانواده‌های قربانیان این حادثه درباره هم‌دستی دولت سعودی در این حملات تروریستی ارائه شد، لو رفت. بنابر اطلاعات فاش شده، این مسئول سعودی، «احمد الجراح» رایزن فرهنگی عربستان در واشنگتن بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ بوده است.

بیانیه مذکور ماه گذشته ارائه شد اما اواخر هفته گذشته منتشر شده است. به گفته یک سخنگوی خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر، این بیانیه پیشرفت بزرگی در روند این پرونده طولانی‌مدت محسوب می‌شود که برای اولین بار تاییدی است بر این که ماموران اف‌بی‌آی که بر روی این پرونده کار می‌کنند به وجود ارتباط کشف نشده بین هواپیماربایان و سفارت عربستان در واشنگتن اعتقاد داشتند.

مشخص نیست که این مدرک تا چه حد علیه مقام سابق سفارت ریاض محکم محسوب می‌شود زیرا مسئله نقش وی سالها محل اختلاف شدید بین مقامات پلیس فدرال آمریکا بوده است. اما این افشاگری که یک مقام ارشد دولت آمریکا تایید کرد که به صورت ناخواسته انجام شده، به نظر می‌رسد سوالاتی را درباره ارتباط احتمالی عربستان با این حادثه تروریستی احیا کند.

این مسئله همچنین تلاشهای غیرعادی مقامات ارشد دولت ترامپ در ماه‌های اخیر برای جلوگیری از عمومی شدن اسناد داخلی در ارتباط با این حادثه را بیش از پیش آشکار خواهد کرد.

«برت ایگِلسون» سخنگوی خانواده‌های قربانیان که پدر خود را در این حادثه از دست داده، در همین ارتباط گفت: این نشان می‌دهد لاپوشانی کاملی در خصوص مشارکت سعودی از سوی دولت انجام شده است. این همچنین نشان می‌دهد سلسله مراتب صدور دستور از سفارت عربستان تا وزارت امور اسلامی (عربستان) به هواپیماربایان انجام شده است.

او همچنین تایید کرد که از اشتباه انجام شده از سوی این اداره در افشای هویت مقام سفارت سعودی در یک مدرک عمومی، دچار شوک شده است. گرچه وکلای وزارت دادگستری آمریکا سپتامبر گذشته وکلای قربانیان را از هویت این مقام سعودی آگاه کرده بودند، اما این اقدام تحت دستوری محافظتی انجام شده بود که خانواده‌ها را از افشای عمومی آن منع می‌کرد. ایگلسون گفت: حالا اداره (پلیس فدرال آمریکا) خودش نام این مقام سعودی را ذکر کرده است. این یک افتضاح بزرگ است.

بعد از آن که «یاهو نیوز» که این خبر را به طور اختصاصی منتشر کرد، روز دوشنبه با وزارت دادگستری آمریکا تماس گرفت، مقامات این وزارتخانه دادگاه را از بروز این اشتباه آگاه کردند و سپس بیانیه اف‌بی‌آی از دید عموم خارج شد.

تاکنون مقامات اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری از ارائه توضیح درباره چگونگی انجام این اشتباه خودداری کرده‌اند. سخنگوی دولت سعودی هم به تماسهای مکرر برای اظهارنظر درباره این مسئله پاسخ نداده است.

دولت عربستان مرتباً هر گونه ارتباط با حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا را رد کرده است. یک مقام دولت سعودی در ماه ژانویه در مصاحبه با روزنامه «نیویورک تایمز» مدعی شد: «عربستان سعودی همواره متحد نزدیک و کلیدی آمریکا در مبارزه علیه تروریسم بوده است.»

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.