تبلیغات دروغین ترک سیگار و کرونا/ پشت پرده تنباکوهای بدون دود


صنایع دخانی هر روز ترفند تازه ای برای گرایش افراد به مصرف مواد دخانی در پیش می گیرند که استفاده از تنباکوهای بدون دود و سیگارهای الکترونیکی، از جمله این تبلیغات دروغین است.

6/7/2020 8:48:16 AM
کد خبر: 4263

به گزارش سارنا به نقل از مهر، ترویج این باور غلط که استفاده از تنباکوهای بدون دود و سیگارهای الکترونیکی می‌تواند به ترک سیگار کمک کند، موضوعی است که در این سال‌ها بیشتر تبلیغ می‌شود. در حالی که خوب می‌دانیم، این تبلیغات، ترفند صنایع دخانی برای افزایش فروش محصولات دخانی است.

واقعیت این است که تولیدکنندگان مواد دخانی ادعا می‌کنند که محصولات بدون دود می‌توانند به افراد در ترک سیگار کمک کنند، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه محصولات بدون دود به مصرف کنندگان دخانیات در ترک آن کمک می‌کند وجود ندارد و استفاده از این محصولات نه تنها مصرف سیگار را کاهش نمی‌دهد بلکه باعث وابستگی شدید به نیکوتین می‌شود.

تا به امروز، تا حدودی به دلیل تنوع محصولات تدخینی الکترونیک و اطمینان کم پیرامون بسیاری از مطالعات، پتانسیل این ابزار به عنوان یک مداخله ترک دخانیات در سطح جمعیت نامشخص است. مصرف کنندگان دخانیات باید کاملاً مصرف این مواد را ترک کنند و مراقب باشند که به مصرف کننده سیگارهای الکترونیکی که خطراتی برای سلامتی خودشان محسوب می‌شوند، تبدیل نشوند. استفاده از هر یک از این محصولات ممکن است خطر ابتلاء به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را افزایش دهد.

اینکه تنباکوهای بدون دود، سالم‌تر از سیگارهای معمولی هستند، ادعایی کاملاً بی پایه و اساس است و استفاده از تنباکوهای بدون دود بی خطر نیست و با سرطان دهان، سرطان مری و سرطان لوزالمعده در ارتباط است. همچنین می‌تواند موجب بیماری‌های قلبی، بیماری‌های لثه و ضایعات دهانی شود.

یکی دیگر از باورهای غلط، این ادعا است که قرار گرفتن در معرض دود دست دوم محصولات گرم کننده تنباکو و سیگار الکترونیکی مضر نیست. اما واقعیت این است که ذرات معلق در هوا که از محصولات گرم کننده تنباکو تولید می‌شوند، شامل مقادیر کمتری از مواد مضر نسبت به دود سیگارهای معمولی هستند ولی این بدان معنی نیست که این محصولات بی خطر هستند.

اثرات طولانی مدت استفاده از سیگارهای الکترونیکی یا قرار گرفتن در معرض آنها هنوز ناشناخته است. با این وجود، شواهد نشان می‌دهد که ذرات معلق در هوا حاوی مواد شیمیایی سمی از جمله نیکوتین و سایر موادی هستند که می‌توانند منجر به سرطان شوند. اگر چه سیگارهای الکترونیکی مانند سیگارهای حاوی تنباکو دود نمی‌کنند اما مردم را در معرض آئروسل دست دوم یا بخار قرار می‌دهند که حاوی مواد مضر می‌باشد.

اینکه گفته می‌شود استفاده از سیگارهای الکترونیکی و محصولات گرم کننده تنباکو، عامل خطر برای ابتلاء به بیماری کرونا ویروس نیست، یکی دیگر از ترفندهای صنایع دخانی است. در حالی که سیگارهای الکترونیکی و محصولات گرم کننده تنباکو گزینه‌های ایمن تر و بی خطر نیستند و ممکن است منجر به افزایش خطر علائم شدید بیماری کرونا ویروس و بستری شدن فرد مصرف کننده در بیمارستان شود.

 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.