سخنگوی دولت: بازررسی‌های فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی نباید سیاسی شود


سخنگوی دولت با اعلام اینکه « همواره آماده بودیم بر اساس توافقات مقرر پیشین دسترسی‌های مجدد را برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کنیم» گفت: بازررسی‌های فنی نباید سیاسی شود.

6/15/2020 1:10:57 PM
کد خبر: 4320

سخنگوی دولت با اعلام اینکه « همواره آماده بودیم بر اساس توافقات مقرر پیشین دسترسی‌های مجدد را برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کنیم» گفت: بازررسی‌های فنی نباید سیاسی شود.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد:این روزها بیش از گذشته باید از اقدامات گفته شود تا با آن ها آشنا شویم، مردم شایعاتی می‌شنوند که باید برای آن‌ها جواب داشته باشیم.

مرحله ای جدید در سیاست گذاری دولت و نظام سلامت

وی ادامه داد:روزهای سختی است که نیاز است با آرامش روانی و همدلی نسبت به هم پیش برویم.

ربیعی خاطر نشان کرد:کرونا کما کان مهم ترین مسئله دولت است و جزء موضوعات مهم و همیشگی است که در جلسات اقتصادی و ستاد ملی مبارزه با کرونا پیگیری می‌شود.
 
سخنگوی دولت در ادامه تصریح  کرد: سیاست گذاری در دولت و نظام سلامت وارد مرحله جدی شده است و ما روزهای تازه‌ای را  تجربه می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط دولت گفت: روزهای پس از کرونا مطرح است، البته ما به دوران پسا کرونا نرسیده‌ایم  این بیماری از ماه‌های قبل شروع شده است و آثار آن همانطور که گفتیم باقی مانده است و کرونا تمام نشده است.
دستیار اجتماعی رئیس جمهور در همین راستا تاکید کرد تاکید کرد:اگر بتوانیم سه اصل فاصله گذاری ، ماسک گذاری و بهداشت را رعایت کنیم علاوه بر کنترل بیماری به پویایی اقتصاد هم خواهیم رسید.

 وی افزود: تا همین مرحله که مهار صورت گرفته  است به یک تجربه بزرگ دست پیداکردیم که حتی پس از تمام شدن کرونا می‌توانیم در عرصه های جدید  استفاده کنیم.

ربیعی همچنین بیان کرد: یک روح جدید در حمکرانی و  سیاست دمیده شده است، مبازره با کرونا الگویی برای دولت با اشکال نوین عقلانیت  به همراه داشته است.

وی با اشاره به بازگشایی حرم‌ها و اماکن متبرکه نیز گفت: گزارشات ما نشان می‌دهد در بعضی از اماکن فاصله گذاری  خوب رعایت شده است و در بعضی دیگر ضعیف بوده است.

ربیعی افزود: گزارشات می‌گوید رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی ۳۰ تا ۴۰ درصد و در مترو ۹۰ درصد بوده است، اما فاصله گذاری رعایت نشده است.برای همین به وزارت صمت دستور داده شد تولید ماسک را افزایش دهد.

در چند استان به پیک بیماری رسیده‌ایم

سخنگوی دولت همچنین گفت: ما در شرایط  فعلی در چند استان به پیک بیماری رسیده‌ایم؛ این به معنای پیک جدید نیست، بلکه استان هایی که وارد پیک نشده‌اند، امروز وارد پیک شده‌اند. نباید به اشتباه گفته شود وارد پیک جدید شدیم.

وی یادآور شد: برای دولت روزهای سختی است هم برای نرسیدن آسیب به اقتصاد خوانوارها هم جان انسان ها. آثار تعطیلات عید فطر امروز خود را نشان می دهد. عادی سازی که انگار کرونا تموم شده امروز خود را نشان می دهد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: پیک های سرپایی ما افزایش پیدا کرده است. از ۲هزار تست به ۲۶ هزار تست رسیدیم؛ قطعا پیک سرپایی ما افزایش داده شده است.

تصمیمات جدید دولت برای  مستاجران

وی همچنین گفت: بعد از کرونا درباره افزایش قیمت مسکن و نرخ اجاره بهای خانه ها در دولت بحث شد. معاون اول دولت مامور شد کارگروهی برای مسکن تشکیل دهد. به طور خلاصه می گویم در سیاست های کوتاه مدت و بلند مدت فعالیت کرده و برای هر دوره تصمیمات لازم گرفته می شود.

ربیعی افزود: اول برای مستاجران تصمیماتی گرفتیم که به محض نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد. وزارت مسکن مکلف شد برای تامین مسکن پایدار برای کم درآمدها طرح ملی مسکن را به کمک وزارت خانه های ذی ربط و بانک ها برای تامین ۴۰۰ هزار مسکن انجام دهد.

وی ادامه داد: ستاد اجرایی تا وزارت دفاع، وزارت اموزش و پرورش وزارت کار  و مناطق آزاد توافق نامه هایی برای کنترل قیمت و افزایش تولید مسکن بسته اند.

ربیعی گفت: تفاهم نامه هایی بین نهادهای مختلف امضاء و برخی آز ان ها کار را آغاز کردند. سایر دستگاه ها که پای کار نیامدند از طریق مصوبه دولت برای در اختیار گذاشتن زمین در طرح ملی مسکن پای کار خواهند آمد.
ربیعی همچنین یادآور شد: برای جاهایی که مجوز صادر می کنند و هزینه دارد مشغول رایزنی  برای تخصیص هستیم.

وی با اشاره به آمار متقاضیان اخذ مسکن ملی گفت: یک میلیون و ششصد متقاضی در مرحله اول تقاضا دادند. یکی از تصمیماتی که برای کوتاه مدت و بلند مدت گرفته شد ؛ این بود که تسهیلات بانک مسکن دراختیار  افرادی که بخواهند ساخت و ساز کنند، قرار می گیرد.

محدودیتی در ورود ارز به ایران وجود ندارد

ربیعی با اشاره به جلسه شورای هماهنگی اقتصادی  گفت: مصوبات پنجاهمین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی به تایید مقام معظم رهبری رسید و قرار شد، ورود ارز به صورت اسکناس و بدون محدودیت به داخل کشور آزاد شود. مطابق ضوابط و مقررات بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پول شویی اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز هستند که بدون محدودیت ارز را به کشور وارد کنند.

بخشودگی جرایم مالیاتی

 وی همچنین اظهارکرد: بخشودگی جرایم مالیاتی از جمله اقداماتی است که دولت برای رفع دغدغه فعالان اقتصادی در نظر دارد. امسال وزارت اقتصاد و دارایی قصد دارد، بخشودگی را اجرایی کند، این دستورالعمل ابلاغ شده است.  

 

آخرین تمهیدات دولت برای کنترل قیمت مسکن

ربیعی در ادامه با اشاره به تلاش دولت برای اجرای دولت الکترونیک گفت: برای حمایت از هنر و هنرمندان قرار شد سکوهای نرم افزاری در زنجیره ای از ارزش به تولید کننده نهایی محتوا پرداخت شوند، تا تولید کنندگان هم از این مورد منتفع شوند . وزارت ارتباطات به زودی این کار را پی می کند.

ربیعی ادامه داد:با سیاست‌های که  وزارت راه و شهر سازی و وزارت صمت به ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد کردند ضمن تامین تقاضای مسکن و مدیریت قیمت برای ورود نقدینگی به این حوزه قرار است تصمیماتی گرفته شود.
وی ادامه داد:از جمله اقدماتی که صورت گرفت تامین تقاضا با چشم انداز در ایجاد رونق و عرضه مسکن کوچک است که به سهولت قابل دسترس اشخاص کم درآمد باشد.
دستیار اجتماعی رئیس جمهور گفت: تسریع در گسترش مسکن ملی و مسکن اولی ها و انتقال تسهیلات متقاضیان در چارچوب بازار عرضه و کنترل قیمت دنبال خواهد شد.
ربیعی  همچنین گفت: بخشی از افزایش قیمت ناشی از سرمایه‌های سرگشته مردم بوده است که خوشبختانه بورس بخش اعظمی از آن‌ها را مدیریت کرده است و اجرای سیاست‌های دیگری هم باید صورت گیرد تا بازار مسکن درست شود.
سخنگوی دولت ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی موظف به کنترل ساخت هزینه مسکن شد چرا که اگر ما بتوانیم از منشاء اصلی ‌که مرحله ساخت است کنترل کنیم قطعا گام موثری در کنترل قیمت خواهد بود.
سخنگوی دولت سپس  گفت: باتوجه به اینکه تقاضای برخی از افراد برای خرید مسکن صرفا برای سرمایه گذاری است قرار شد این نوع تقاضا را در چارچوب مدیریت بورس پیگیری کنیم .
ربیعی تصریح کرد: ان‌شاءالله بتوانیم بورس مسکن را راه اندازی کنیم تاافراد بتوانند متراژی مسکن خریداری کنند.
وی ادامه داد: تصمیم دیگر درباره اراضی دولت در حاشیه شهرها بود که برای بهره برداری برای مسکن ملی به وزارت راه و شهرسازی واگذار خواهد شد و شوراهای ذی ربط تصمیمات لازم را خواهند گرفت .
سخنگوی دولت با بیان اینکه «سقف تسهیلات اضافه خواهد شد» تاکید کرد: مجموعه عوامل گرانی مسکن را با جدیت دنبال کردیم که بخشی ناشی از سیاست گذاری ها و بخشی از فشارهای ناشی به بازارهای چندگانه است که مرتبط با فشارهای اقتصادی است.

موضع دولت در باره خودکشی یک کارگر

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش ایسنا، در ارتباط با موضع دولت در واکنش به برخی اخبار درباره‌خودکشی افراد به دلایل اقتصادی خصوصا خودکشی اخیر یک کارگر که گفته شده به دلایل اقتصادی انجام شده است، اظهار کرد: به محض شنیدن این خبر ناگوار بررسی ها آغاز شد. مسئله جان یک انسان حتما برای ما مهم است. همینجا لازم می دانم به خانواده این فرد تسلیت بگویم. نباید در این زمینه ها حتی با پیش داوری سوال را مطرح یا قضاوت کرد.

وی ادامه داد: خودکشی علت و عوامل متعددی دارد بدون مطالعه کافی و برسی علل مختلف نمی توان آن را به یک موضوع نسبت داد.
وی افزود: خودکشی از علل اقتصادی از فقر تا علل روانشناختی می تواند ناشی شود. به طور میانگین ۱۴ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر  خودکشی می‌کنند. در ایران از میانگین جهانی آمار کلی کمتر است، اما در برخی استان ها بیشتر است.
ربیعی گفت: خودکشی را هم از سطح فردی و هم محلی باید بررسی  کرد.

وی با اشاره به تلاش دولت برای کنترل آمار خودکشی در کشور و از بین بردن علل ایجاد این امر گفت: یکی از کارهایی که انجام دادیم افزایش مشاوره ها و گسترش اورژانس اجتماعی بود.

وی گفت: فشار های اقتصادی و عوامل روانی در این مورد می تواند تاثیر گذار باشد. سعی می کنیم با حمایت های اجتماعی انگیزه ها را برای خودکشی کاهش دهیم. توضیح بیشتر دادم که بگویم نمی توانیم قضاوت کنیم. در این مورد خاص مرحوم که کارگری بود تحقیقات صورت گرفته و گزارشاتش برای دولت و برای من ارسال شد در این مورد علت شخصی بیش تر بوده است.

وی تاکید کرد: باید روی تاب آوری اجتماعی خود بیشتر کار کنیم. در مجموع حمایت های اجتماعی را باید
بیشترکنیم ؛ ما هم نگران فقر و اقتصاد و هم جنبه روانشناختی خودکشی هستیم. اجازه دهیم نهادهای ذی ربط پاسخ گوی نهایی این موضوع باشند.

امیدواریم اهداف سیاسی بر آژانس بین المللی انرژی اتمی تاثیر نگذارد

سخنگوی دولت درباره انتظار ایران از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: از اعضای شورای حکام انتظار داریم از استقلال این نهاد بین‌المللی در برابر قلدری آمریکا حمایت و استقلال خودش را حفظ کند. همینطور هشدار می‌دهیم استفاده از معیارهای سیاسی در رسیدگی متقابل به تکالیف کشورها در آژانس انرژی اتمی نتیجه‌ای جز از هم گسیختگی رشته‌های اعتماد و تقویت بی‌ثباتی جهانی ندارد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بیشترین دسترسی را که یک کشور ممکن بود به آژانس بین‌المللی اتمی دهد،‌ داده است. در حوزه دسترسی به بازرسان این نهاد امکاناتی را اهدا کردیم که هم اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جهان را داریم. به کشورهای منطقه نگاه کنید هیچ کدام از آنها شفافیت ایران را داشته‌اند؟

ربیعی گفت: ایران انتظار دارد آژانس بین‌المللی درخواست‌های خود را در چارچوب اساسنامه آژانس و قواعد بین‌المللی ارائه کند. ایران ملتزم به تمامی تعهدات بین‌المللی خودش بوده و تضمین آن هم گزارش‌های ۱۷ گانه مثبت آژانس است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه« همواره آماده بودیم بر اساس توافقات مقرر پیشین دسترسی‌های مجدد را برای بازرسان فراهم کنیم» گفت: از این پس هم بر همین اساس به همان روال بر مقتضیات تکنیکی عمل خواهیم کرد بازررسی‌های فنی نباید سیاسی شود؛ چراکه به اختلاف‌نظرهای ما و آژانس کمکی نخواهد کرد، بلکه آن را پیچیده‌تر هم می‌کند و همانطور که آژانس در سال‌های گذشته گزارش‌هایی از ایران منتشر کرده، امیدوار هستیم که این بار هم اهداف سیاسی بر آژانس تاثیر نگذارد که البته آژانس تاکنون این کار را انجام داده است، اما ما بد طینتی رژیم اسرائیل را در این رابطه کاملاً مشاهده و محکوم می‌کنیم.

رفتار کره جنوبی برای ما توجیه‌پذیر نیست

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: واقعیت این است که این منابع مربوط به بانک مرکزی و درآمد صادرات نفت و میعانات گازی بوده که به کشور کره جنوبی صادر شده‌اند و در حساب‌های بانک مرکزی کره‌ وجود دارند.
وی ادامه داد: با فشارهای آمریکا به رغم اینکه استفاده از این منابع ارزی برای کالاهای اساسی مثل دارو و غیره بوده است و مانعی برای این منابع در راستای واردات کالاهای اساسی و دارو نبوده است، اما کارشکنی‌هایی صورت گرفته است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: به دلایل نامعلومی احساس می‌کنیم دولت کره جنوبی همکاری لازم را انجام نمی‌دهد، از سال ۹۷ تاکنون این موضوع را پیگیری می‌کنیم و بانک مرکزی از طریق سیاسی و حقوقی و از طریق وزارت خارجه پیگیری لازم را انجام داده است. راهکارهای مختلفی در این زمینه ارائه شده که امیدواریم دولت کره جنوبی هر چه سریع‌تر این منابع را آزاد کند و اشکالاتی که ایجاد کرده را مرتفع سازد.
وی در همین راستا گفت:  جالب است که این منابع مرتبط است با صادرات نفتی که با مجوز معافیت صادر شده از سوی آمریکا برای کره جنوبی بوده است به همین دلیل رفتار کره برای ما توجیه‌پذیر نیست از کره‌جنوبی انتظار داریم با اقدامات خودشان این پول را به ایران بازگردانند؛ چرا که پیامدهای این رفتار برای همه ما غیرقابل قبول است و در چشم انداز رابطه دوجانبه کره و ایران هم تاثیر بدی خواهد داشت.

نتیجه انتخابات آمریکا تأثیری بر سیاست‌های ایران نخواهد داشت

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری  در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا احتمال تغییر سیاست های ایران در زمان تغییر دولت آمریکا وجود دارد، گفت: من فکر می‌کنم نتیجه انتخابات آمریکا تأثیری بر سیاست‌های اصولی ما در مقابل آمریکا نخواهد داشت؛ هر زمانی که آمریکا آمادگی واقعی برای پایبندی به تعهدات و احترام به توافق‌های پیشین و تن دادن به قوانین بین‌المللی را داشته باشد، دیپلمات‌های ایران حاضر خواهند شد به مذاکره تن دهند.
وی افزود: مواضع روشن ما در خصوص آمریکا بارها تکرار شده است؛ تا زمانی که آمریکا به دیپلماسی و ارزش‌های مشترک برنگردد، ما امیدی به مذاکره نخواهیم داشت. اینکه رویه‌ای تغییر کرده باشد با رفتن و آمدن دولت‌ها چیزی تغییر نخواهد کرد و چارچوب‌های ما همان چارچوب‌های سابق است.

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به اوکراین فرستاده می‌شود

سخنگوی دولت همچنین درباره ارسال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی، گفت: ما باز هم تسلیت خود را خدمت خانواده بازماندگان این سانحه اعلام می‌کنیم، حادثه دردناک و دلخراشی بود؛ ما از نخستین روزها آمادگی خود را برای بررسی جعبه سیاه اعلام کردیم و هیچ چیزی از جانب ما برای پنهان‌کاری وجود نداشت.
وی افزود:‌ تصمیم به ارسال جعبه سیاه به خارج از کشور را گرفته‌ایم که جعبه سیاه با نمایندگان ایران در اسرع وقت به اوکراین فرستاده شود، اگر در اوکراین امکان بازخوانی جعبه سیاه فراهم باشد، این کار در اوکراین انجام خواهد شد و اگر این امکان وجود نداشته باشد، جعبه سیاه در فرانسه بازخوانی خواهد شد.
ربیعی خاطرنشان  کرد: کرونا این تعلل را ایجاد کرد اما با بازگشایی پروازها، سریعاً‌ این کار انجام خواهد شد؛ سازمان هواپیمایی و وزارت امور خارجه در حال انجام انجام این امور هستند.
وی در همین راستا ادامه داد: ما بارها اعلام کردیم که خواستار روشن شدن این موضوع و پرداخت غرامت‌ها هستیم، بر همین اساس این روند را ما از سر خواهیم گرفت.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.