۷۰۰ رادیولوژیست زن به چرخه تشخیص و درمان بیماری‌ها افزوده می‌شوند


نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران از افزوده شدن ۷۰۰ رادیولوژیست زن به چرخه تشخیص و درمان بیماری‌ها خبر داد و گفت: از سال گذشته تا کنون ۷۰ درصد از دستیاران پذیرفته شده در رشته رادیولوژی را زنان تشکیل می‌دهند.

12/4/2018 11:08:19 AM
کد خبر: 435

به گزارش سارنا به نقل از فارس، سامانه فارس من «با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده است و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد».

سوژه دلیل کمبود سونوگراف‌های خانم برای زنان از جمله موضوعاتی بود که در سامانه فارس من مطرح و شهروندان خواستار رسیدگی به این مشکل در کشور شده‌اند. در همین راستا با  حسین کرمپور نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت‌وگو کردیم. 

کرمپور  اظهار داشت:‌ طی چند سال اخیر ظرفیت پذیرش دستیاران رادیولوژی سه برابر شده است به طوری که در سال ۹۰، یکصد نفر به عنوان دستیار پذیرفته و پس از گذراندن دوره‌های تحصیلی متخصص رادیولوژی می‌شدند و خوشبختانه در حال حاضر این آمار به ۳۰۰ نفر در سال رسیده است. 

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از دستیاران پذیرفته شده را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: چهار سال قبل ۲ هزار و ۵۰۰ رادیولوژیست در کشور داشتیم ولی اکنون این آمار به ۳ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده و طی دو سال آینده یک‌هزار رادیولوژیست دیگر به جمع رادیولوژیست‌ها افزوده می‌شود که ۷۰۰ نفر از این یک‌هزار نفر خانم هستند. 

رئیس انجمن رادیولوژی ایران با بیان اینکه در سال‌های قبل تنها ۴۰ درصد از پذیرفته‌شدگان در رشته رادیولوژی زنان بوده و اکنون این ظرفیت به ۷۰ درصد رسیده است،‌ ادامه داد: در حال حاضر رادیولوژیست‌های زن حتی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و استانهای مرزی نیز فعالیت دارند و بیشترین سهمیه متخصصین رادیولوژیست طرحی نیز به قم اختصاص یافت، ولی متأسفانه مشکل در توزیع رادیولوژیست‌های زن وجود دارد. 

کرمپور گفت: زنان باید در طول ماه یا هفته در مراکز دولتی خدمات رادیولوژی ارائه دهند ولی به دلیل سوءمدیریت،‌ توزیع نیرو به درستی انجام نمی‌گیرد و حداکثر استفاده به ثمر نمی‌آید که ما بارها در این زمینه با وزارت بهداشت صحبت کرده و درخواست داشتیم که هماهنگی‌های لازم با انجمن رادیولوژی انجام گیرد و امیدواریم به زودی این مشکل نیز مرتفع شود.

یکساله نمی‌توان همه مشکلات را جبران کرد

علیرضا اسپند متخصص رادیولوژی و نایب ئیس شورای عالی نظام پزشکی  نیزدر ارتباط با کمبود رادیولوژیست‌های زن در کشور اظهار داشت: تربیت نیروی متخصص به ویژه در حوزه رادیولوژی هزینه‌بر است و ما با کمبود رادیولوژیست های خانم مواجه نیستیم بلکه خانم ها به دلایل مسائلی همچون بارداری، زایمان، مشکلات خانواده و ... راغب به فعالیت در مناطق دورافتاده نبوده و علی‌رغم دارا بودن تخصص های لازم و هزینه های که برای آموزش آنها صورت گرفته  به خاطر خانواده حتی حاضرند فعالیت حرفه ای خود را کاهش دادند. 

وی افزود: پذیرش رادیولوژیست خانم اکنون کمتر از آقایان نیست و شرایط برای تحصیل آنها فراهم بوده و پذیرش‌ آنها حتی بیشتر از آقایان است ولی باید توجه داشت که سال‌های گذشته تربیت متخصصین رادیولوژی خانم کم تربوده و در مدت زمان کوتاهی نمی‌توان همه مشکلات را جبران کرد. از طرفی رادیولوژی یک رشته رو به گسترش است و نیاز روزافزون به تربیت هرچه بیشتر رادیولوژیست‌ داریم که این مساله توسط بررسی کارشناسی دقیق در وزارت بهداشت بررسی و نیازسنجی‌های مناسب در وزات بهداشت صورت می‌گیرد. 

متخصص رادیولوژی و نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی در پاسخ به عدم تمایل خانم های متخصص جهت تاسیس مراکز رادیولوژی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مراکز و موسسات رادیولوژی بسیار پر هزینه بوده و حداقل یک ونیم تا 2 میلیارد تومان هزینه تجهیزات و دستگاه‌ها به غیر از ملک مورد نظر است و متخصصین خانم به دلیل  عدم صرفه اقتصادی تمایل به راه اندازی مراکز را  به تنهایی ندارند و معمولاً به صورت مشارکتی با سایر پزشکان در این زمینه فعالیت می‌کنند. 

اسپند گفت: مسئولیت کمبود رادیولوژیست با سازمان نظام پزشکی نیست و وزارت بهداشت آن را بررسی کرده و  نیاز به متخصص را  در افق 1404 ترسیم می‌کند و بر این اساس میزان پذیرش و نحوه توزیع مدنظر قرار دارد. 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.