آغاز آخرین خورشیدگرفتگی قرن/ ۶۸ درصد خورشید در خراسان‌جنوبی می‌گیرد


پژوهشگر پسا دکترای نجوم دانشگاه بیرجند گفت: خورشیدگرفتگی یکم تیرماه ۹۹ که به‌عنوان آخرین کسوف قرن چهاردهم شناخته می‌شود در خراسان‌جنوبی با ۶۸ درصد پوشیدگی قابل رؤیت و رصد است.

6/21/2020 9:05:37 AM
کد خبر: 4351

به گزارش سارنا به نقل از فارس، سعید یوسفی امروز در گفت‌وگو با فارس در بیرجند، اظهار داشت: این خورشیدگرفتگی از مرکز آفریقا آغاز می‌شود از یمن، عمان و جنوب ایران عبور و به سمت پاکستان، هند، چین و اقیانوس آرام حرکت می‌کند.

وی بیان داشت: این خورشید گرفتگی آخرین خورشید گرفتگی قابل مشاهده در ایران در قرن ۱۴ هجری شمسی خواهد بود و شرایط رصدی برای گرفت خورشید توسط مردم استان خراسان‌جنوبی فراهم است و هر چه به سمت جنوب برویم درصد بیشتری از آن قابل مشاهده می‌شود.

پژوهشگر پسا دکترای نجوم دانشگاه بیرجند بیان داشت: این خورشیدگرفتگی از ساعت ۹:۰۲  دقیقه صبح یکم تیرماه ۹۹ آغاز می‌شود و در ساعت ۱۰:۲۴ دقیقه به حداکثر گرفت می‌رسد و در ساعت ۱۱:۵۸  دقیقه نیز پایان می‌یابد.

یوسفی با تأکید بر اینکه شهروندان به‌هیچ عنوان با چشم غیر مسلح، کسوف را رصد نکنند زیرا تماشای مستقیم خورشیدگرفتگی خطرناک است، مطرح کرد: درصد خورشید گرفتگی در نهبندان ۷۳ و بیرجند ۶۸ درصد است.

وی عنوان کرد: در کسوف حلقه‌ای اگر در مرکز مسیر اصلی خورشید گرفتگی هم قرار گیریم، نمی‌توانیم خورشید را کاملا پوشیده ببینیم زیرا در این نوع خورشیدگرفتگی، فاصله ماه از زمین بیشتر است بنابراین در بهترین حالت وقتی ماه از مقابل خورشید عبور می‌کند، نور باریکی را خواهیم دید.

پژوهشگر پسا دکترای نجوم دانشگاه بیرجند با بیان اینکه رصد خورشید گرفتگی بدون تجهیزات مناسب، باعث آسیب شدید نور ماورای بنفش و مادون قرمز خورشید به چشم می‌شود، افزود: برخی افراد علاقه‌مند به دیدن خورشیدگرفتگی از وسایلی مانند سی. ‌دی، فلاپی و عینک جوشکاری استفاده می‌کنند کار درستی نیست و باید با تجهیزات لازم این پدیده را مشاهده کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.