فراخوان حضور ایران در ۲۳ نمایشگاه گردشگری/۲۷۰ هزار یورو خسارت ITB


فراخوان حضور ایران در ۲۳ نمایشگاه گردشگری داده شد همچنین لغو نمایشگاه ITB توسط برلین ۲۷۰ هزار یورو خسارت به شرکت کنندگان وارد کرد.

7/25/2020 8:31:59 PM
کد خبر: 4565

به گزارش سارنا به نقل از مهر، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری آلمان ITB قرار بود از ۱۴ اسفند ماه در شهر برلین به مدت ۵ روز برگزار شود. برای برگزاری این نمایشگاه هزینه‌های زیادی شده بود و بسیاری از کشورها نیز حضور داشتند. حتی ایران نیز قرار بود در این نمایشگاه پاویون داشته باشد اما به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا این نمایشگاه پس از چندین دوره برگزاری، از سوی دولت آلمان لغو شد.

برای برپایی پاویون ایران در نمایشگاه آلمان شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی فراخوانی را اعلام کرد تا از کسانی که می‌توانند این پاویون را اجرا کنند، دعوت کرده و بهترین گزینه انتخاب شود. چون چند سالی بود که این پاویون تنها در اختیار تعدادی از آژانس‌داران بوده است. تا اینکه بالاخره یک شرکت فرهنگی و هنری انتخاب شد و طرح خود را به شرکت مادرتخصصی ارائه و مورد تأیید واقع شد.

قرار بود افراد فعال در حوزه گردشگری توسط این شرکت از جمله آژانسداران و تعدادی هنرمند بازیگر به همراه هنرمندان حوزه موسیقی راهی آلمان شوند. حتی دکور پاویون نیز راهی آلمان و در محوطه نمایشگاه نصب شد اما ویروس کرونا به حدی شیوع پیدا کرد که آلمان بعد از ۵۴ سال بزرگترین نمایشگاه گردشگری در جهان را لغو کرد.

تمام وسایلی که مربوط به پاویون ایران بود مانند خیلی از دکورهای کشورهای دیگر یا باید به کشور مبدا برمی گشت و یا در انبارهای آلمان برای نمایشگاه سال بعد می‌ماند اما چون قیمت انبارهای نمایشگاه بسیار زیاد شد، این وسایل نیز به انباری در جنوب ایران برگشت. قرار شد متولیان نمایشگاه گردشگری آلمان ضرر و زیان شرکت کنندگان را جبران کنند.

در این باره، خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: حدود ۲۲۰ هزار یورو هزینه زمین و غرفه شد مجری در نظر داشت مراسم شب ایرانی را نیز در آلمان برگزار کند ۸۱ هزار یورو پول زمین نمایشگاه بود که هنوز به دست ما نرسیده است.

وی گفت: مجبور شدیم ۵۰ هزار یورو از جیب به آژانس داران بدهیم و زمانی که ۸۱ هزار یورو توسط نمایشگاه به ما داده شد بقیه حساب آژانس داران را تسویه کنیم. یعنی با این حساب ما حدود ۲۷۰ یورو خسارت دیدیم. چون مسئولان نمایشگاه تنها پول زمین را به ما برمی گردانند. هر چند که ما از امارات پول را ارسال کرده بودیم ولی این حساب به دلیل تحریم‌ها بسته شد و مجبور شدیم شرکت کره‌ای را معرفی کنیم آنجا هم برخی مشکلاتی بوجود آمد و نهایتاً گفته شد که اگر پول را به ما بدهند تا اکتبر طول می‌کشد.

نیکزادفر گفت: در واقع غرفه‌ای که در آلمان ساختیم روی دست ما ماند. با این وجود برپایی غرفه ایران در نمایشگاه‌های خارجی سال ۹۹ هم به ما ابلاغ شده و ما باید برای ۲۳ نمایشگاه فراخوان می‌زدیم لزوماً نباید در همه این نمایشگاه‌ها شرکت کنیم بلکه برخی از آنها مهم است. با این وجود باید فراخوان داده و این فرصت را در اختیار همگان بگذاریم.

وی افزود: این فراخوان خرداد ماه داده شد و همان شرکتی که قرار بود پاویون ایران در آلمان را شرکت کند دوباره پذیرفته شد چون شرکت دیگری درخواست نداده بود. ضمن اینکه سال گذشته شرایط لازم را داشت. برای نمایشگاه‌های داخلی نیز تنها دو شرکت درخواست دادند که یکی از آنها قرار است نمایشگاه صنایع دستی شهریور و نمایشگاه گردشگری بهمن ماه را برگزار کند البته اگر برای اجرای هر یک از این نمایشگاه‌ها ویروس کرونا مشکلی به وجود نیاورد.

فاطمیا کریمی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.