۵ نفری که توافق ابوظبی-تل آویو را مهندسی کردند


با گذشت چند روز از اعلام توافق عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات، آشنایی با افرادی که در رقم زدن این توافق نقش داشته اند، قابل توجه است.

8/16/2020 8:03:51 AM
کد خبر: 4651

به گزارش سارنا به نقل از مهر، همچنان پشت پرده توافق عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی که روز پنجشنبه ۱۳ آگوست ۲۰۲۰ از سوی آمریکا اعلام شد، در حال آشکار شدن است؛ توافقی که آنگونه که رسانه‌های عبری اعلام کرده اند سال‌ها روی آن کار شده است و در جریان آن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دو سفر محرمانه به امارات طی دو سال گذشته داشته و رایزنی‌ها و سفرهای پنهانی در بالاترین سطح از سوی موساد در این باره انجام شده است.

چندین نفر از ابوظبی وتل آویو و واشنگتن در مهندسی این توافق مشارکت داشته اند که در این گزارش به نام ۵ نفر ازبارزترین آنها اشاره می‌کنیم.

۱- حاییم سابان میلیاردر یهودی

آنگونه که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند از جمله بارزترین افرادی که در این توافق نقش داشته اند، تاجر و میلیاردر یهودی اصالتاً مصری حاییم سابان (اسرائیلی-امریکایی) است که میان تل آویو و ابوظبی به شکل زودهنگام و مستقیم وساطت کرده است. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرده است: «سابان دوست نزدیک شیخ محمد بن زائد ولیعهد ابوظبی در امارات و بازرگان اسرائیلی است که سنگ بنای روابط رسمی وعلنی میان امارات و اسرائیل را نهاده است. وی دو سال قبل با ولیعهد ابوظبی دیدار و به وی پیشنهاد برقراری روابط رسمی با اسرائیل را داده است و با یوسف العتیبه سفیر امارات در آمریکا برای جوش دادن این پیوند رایزنی گسترده داشته است».

سابان متولد ۱۵ اکتبر ۱۹۴۴ در اسکندریه است اما مصر را به همراه خانواده اش در سال ۱۹۵۶ ترک کرد و به فلسطین اشغالی و از آنجا به آمریکا مهاجرت کرد و ثروتش را با سرمایه گذاری در برنامه‌های انیمیشن به دست آورد و مرکز مطالعات خاورمیانه سابان وابسته به مرکز بروکینگز را در واشنگتن پایتخت آمریکا بنا نهاد و ثروت سابان ۲.۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و مجله فوربس در سال ۲۰۰۶ وی را در فهرست ۴۰۰ ثروتمند آمریکا و در رتبه ۹۸ قرار داد.

۲- یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن

بدون شک سفیر امارات در واشنگتن یعنی یوسف العتیبه نقش محوری و اساسی در مهندسی کردن روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی ایفا کرد و او همان کسی است که در رسانه‌های اسرائیلی استارت عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را کلید زد.

وی در آن زمان در مقاله‌ای با عنوان الحاق یا عادی سازی این نکته را القا نمود که که فلسطینی‌ها باید بین آنها و عادی سازی یکی را انتخاب کنند.

۳- یوسی کوهن رئیس موساد رژیم صهیونیستی

نفر سومی که به طور مستقیم نقش آفرینی کرد و رایزنی‌های طولانی داشت و بارها به امارات برای اتمام این توافق سفر کرد، یوسی کوهن بود. وی روابط قوی و محکمی با شاهزادگان و مقامات امارات دارد. به طور کلی تبدیل روابط پنهانی به علنی تا حدی زیادی به خاطر سرویسی جاسوسی اسرائیل است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه از یوسی کوهن به خاطر کمک به توسعه روابط این رژیم با شیخ نشین ها بسیار تشکر کرد.

۴- جرد کوشنر

جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز دراین باره نقش مهمی را ایفا کرد و از وی به عنوان مهندس معامله‌قرن نیز یاد برده می‌شود وی شش هفته پیش درباره طرح عادی سازی امارات و رژیم صهیونیستی صحبت کرده بود و گفته بود که این اقدام یک اقدام تاریخی خواهد بود.

۵ -محمد دحلان

محمد دحلان فلسطینی که پیش ازآن در مسئولیت‌های امنیتی در تشکیلات خودگردان فلسطین بر عهده داشت واز جنبش فتح جدا شده و مشاور ولیعهد ابوظبی است. می‌شود محمد دحلان در طول دو سال گذشته رایزنی‌های گسترده‌ای با مقام‌های امنیتی امارات و رژیم صهیونیستی داشته است. رسانه‌های صهیونیست از دحلان به عنوان مشاور محرمانه بن زائد نام برده و اینکه این توافق با تلاش‌های وی یعنی دحلان که مدام در گوش حاکم امارات پچ پچ کرده و به دنبال جانشینی محمود عباس برای ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین است، شکل گرفته است.

به نظر می‌رسد که اسرائیلی‌ها و آمریکاییها مایل به دادن مزد این تلاش‌های دحلان با آماده کردن وی برای ریاست تشکیلات خودگردان پس از محمود عباس هستند به طوری که رسانه‌های عبری به نقل از منابع آمریکایی فاش کرده اند که توافق سه گانه آمریکا، اسرائیل و امارات تضمین کننده بازگشت محمد دحلان به تشکیلات خودگردان هم هست. توافق ابوظبی و تل آویو فرصتی برای محمد دحلان ایجاد می‌کند به ویژه که مورد حمایت مصر، اردن، امارات و عربستان است.

دحلان طی سالیان گذشته چندین نشست محرمانه میان مسئولان اماراتی و اسرائیلی را تنظیم کرده است. جریان دحلان در فتح از موضع امارات حمایت می‌کنند.

وی متهم به ایفای نقش مشکوکی به نفع امارات در چندین کشور است از جمله اینکه ترکیه دحلان را به نقش داشتن در کودتای نافرجام ۲۰۱۶و نقش داشتن در ترور جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال گذشته متهم می‌کند. وزارت کشور ترکیه در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۹ دحلان را در فهرست قرمز قرار داده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.