با حمایت صندوق نوآوری اجرایی شد

ساخت توربین‌های بخار برای صنایع مادر با مزیت رقابتی با نمونه آمریکایی و اروپایی


توربین بخار برای صنایع حیاتی و مادر در کشور محصول دانشی گروهی از محققان یک شرکت دانش بنیان است که از لحاظ کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های اروپایی و آمریکایی است و کاربردی شدن آن در صنایع از خروح ارز جلوگیری خواهد کرد.

8/16/2020 8:06:26 AM
کد خبر: 4652

توربین بخار برای صنایع حیاتی و مادر در کشور محصول دانشی گروهی از محققان یک شرکت دانش بنیان است که از لحاظ کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های اروپایی و آمریکایی است و کاربردی شدن آن در صنایع از خروح ارز جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، مرتضی توسلی، قائم مقام مدیرعامل این شرکت داش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، توربین‌های بخار را از تجهیزات راهبردی در صنعت به ویژه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی دانست و گفت: با اعمال تحریم‌ها، تامین قطعات و تجهیزات در این صنعت حیاتی و مادر با مشکلات اساسی مواجه شد و بر این اساس با هدف بومی‌سازی طراحی و ساخت توربین‌های بخار زیر ۳ مگاوات طرح تحقیقاتی را تعریف و اجرایی کردیم.

وی اظهار کرد: این توربین‌ها دارای کاربردهای فراوان در صنایع گوناگون است که شامل سیستم‌های CHP، به عنوان Driver در پمپ‌ها و کمپرسورهای پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و سایت‌های گازی و به عنوان جایگزین الکتروموتورها در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و سایت‌های گازی است.

توسلی با بیان اینکه در ابتدای تولید این توربین‌ها از طریق مهندسی معکوس اقدام کردیم، ادامه داد: در کنار آن دانش طراحی و ساخت توربین‌های بخار بومی شد، به نحوی که هم اکنون طراحی و ساخت توربین‌های تولیدی شرکت ما به طور کامل توسط کارشناسان داخلی شرکت انجام می‌شود. کیفیت توربین‌های بخار بسیار اهمیت دارد زیرا در صورت خاموش شدن صنایع مادر بسیاری از صنایع کشور نیز با مشکل تولید و تامین مواد اولیه مواجه خواهند بود.

به گفته وی، ژنراتورها و کمپرسورهای واحدهای صنعتی با برق و توربین بخار کار می‌کنند که جایگزین شدن توربین بخار این امکان را فراهم می‌کند که نوسانات برقی تاثیری در خاموش شدن واحد نداشته باشد و تولید متوقف نشود.

قائم مقام مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در مورد ویژگی‌های توربین‌های بخار تولید شده، خاطر نشان کرد: این توربین‌ها از ۱۰ HP تا ۵ مگاوات و بین ۱۵۰۰ تا ۱۲ هزار دور تولید می‌شوند. تاکنون ۱۰۳ دستگاه توربین ساخته شده است که به لحاظ کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های اروپایی و آمریکایی است. ساخت این دستگاه از پیچیدگی بالایی مانند ساخت هواپیما برخوردار است که ما با اتکا به نیروی متخصص فنی و مهندسی خود از دانشگاه‌های امیرکبیر، خواجه نصیر و دانشگاه شریف ساخت آن را محقق کرده‌ایم.

توسلی تاکید کرد: در صورت ایجاد فضای تولید و اعتماد پتروشیمی‌های کشور به توربین‌های ساخت داخل می‌توانیم سالانه ۱۰۰ دستگاه توربین بخار در دو شیفت کاری تولید کنیم که در رقابت با توربین‌های بخار شرکت زیمنس هیچ نقصانی نداشته و به فرایند تولید کمک می‌کند. با وجود توانایی بالای شرکت در ساخت توربین‌های بخار ما همچنان نیازمند حمایت بیشتر مصرف‌کنندگان به استفاده از ساخت داخل هستیم.

قائم مقام مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از این طرح گفت: ما برای تامین هزینه‌های ساخت سه توربین ۳SY ، ساخت یک توربین SY و ساخت سه توربین FY از تسهیلات سرمایه در گردش صندوق نوآوری استفاده کردیم.

توسلی در مورد مزیت محصول تولید شده در این شرکت نسبت به مشابه خارجی آن گفت: به دلیل آنکه این محصولات به صورت خاص طراحی و ساخته می‌شوند قیمت کاملا بستگی به شرایط پروژه و طراحی و ساخت دارد؛ اما به صورت عمومی قیمت محصولات ما در محدوده پایین‌تری از مشابه خارجی قرار دارد. همچنین استفاده از توربین‌های ساخت داخل منجر به صرفه‌جویی ارزی نیز می‌شود، به طوری که در سال ۱۳۹۴ رقمی معادل ۲۲۲ هزار و ۲۵۶ دلار صرف واردات محصولات مشابه شده که بومی‌سازی تولید آن می‌تواند مانع از خروج ارز برای خرید این محصولات شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن ساخت و راه‌اندازی توربین بخار برای واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و نیروگاه‌های برق توسط یک شرکت داخلی در شرایط کنونی کشور و وجود تحریم‌ها بسیار قابل توجه است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.