«شرح اسم ماه»؛ نگاهی به ویژگی‌های ۷۲ شهید کربلا/ انتشار جلد دوم در آینده نزدیک


«شرح اسم ماه»، نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین حسین سرو قامت، تلاش دارد تا با استفاده از منابع معتبر روایی و با قلمی ساده، شخصیت‌های حاضر در رکاب امام حسین(ع) را معرفی کند.

9/1/2020 8:33:17 AM
کد خبر: 4731

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، واقعه عاشورا از جمله وقایع مهم تاریخی است که به خاطر ویژگی و اهمیت منحصر به فردش همواره کانون توجه عام و خاص بوده است. تک تک شهدا و افراد حاضر در آن روز، جزو تأثیرگذاران تاریخ‌ هستند، اما متأسفانه نام و نسب بسیاری از آنان صرفاً در کتب مرجع و خاص تاریخی و نیز مقاتل آمده است که اکثراً برای عموم مردم به سادگی قابل فهم نیست یا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ به همین دلیل عامه مردم با آنها آشنا نبوده و نیستند، جز در پاره‌ای ازمواقع که توسط خطبا از منابر بیان شده باشد.

فقدان وجود متنی روان، مستند و معتبر که برای عموم در دسترس باشد، بعضاً سبب نقل مطالبی غیر معتبر و بیان نسبت‌هایی به برخی از شهدا شده است. با توجه به گسترش فضای مجازی و امکان انتشار بیش از پیش مطالب نادرست، بیم گسترش این خطا در نقل تاریخ وجود داشته و دارد. کتاب «شرح اسم ماه» با در نظر گرفتن این خلأ در حوزه عاشورا نوشته و از سوی نشر معارف منتشر شده است. 

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین سرو قامت در کتاب «شرح اسم ماه»، با زیر عنوان عاشقانه‌ای با مه‌پاره‌های کربلا، در دو جلد به این موضوع پرداخته است. نویسنده در جلد اول این کتاب به ذکر نام مبارک و نسب 18 تن از شهدای والامقام روز کربلا پرداخته است که در رکاب امام حسین(ع) جنگیدند و به شهادت رسیدند. از این 18 شهید، 16 نفر از جمله شهدای بنی هاشمی حاضر در صحرای کربلا هستند و دو شهید دیگر شهدای نماز هستند که در روز عاشورا به وقت نماز ظهر سپر تیر دشمن شدند.

شخصیت‌های والا مقامی چون حضرت ابولفضل(ع)، ابوبکربن حسن، جعفربن عقیل، جعفربن علی بن ابی طالب، عبدالرحمن بن عقیل، عبدالله ابن حسن، عبدالله بن علی بن ابی طالب، عبدالله ابن مسلم، عثمان بن علی بن ابی طالب، حضرت علی اکبر(ع)،علی اصغر(ع)، عون بن عبدالله، قاسم بن حسن، محمدبن ابی سعید، محمدبن عبدالله، محمدبن علی بن ابی طالب از جمله شخصیت‌های بنی هاشمی هستند که در این بخش نام مبارکشان ذکر شده است.  نویسنده در کنار ذکر نام و نسب، به ویژگی‌های شخصیتی و فردی آنان نیز اشاره کرده است. همچنین سعید بن عبدالله و عمرو بن قرظه دو شهید والا مقام نماز روز عاشورا هستند که نویسنده در پایان کتاب به نام و نسبشان اشاره کرده است.  

کتاب براساس تحقیق بر منابع معتبر تاریخی و روایی نوشته شده است، اما سعی شده تا با زبانی ساده مطالب به مخاطب عام ارائه شود. جلد اول کتاب «شرح اسم ماه» در 159 صفحه توسط نشر معارف نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها منتشر شده است و به زدوی جلد دوم آن که شامل اسامی و نسب دیگر شهدای والا مقام روز عاشورا است نیز منتشر و روانه بازار می‌شود.

 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.