آغاز حکومت پدرخوانده‌ها در بورس


سهامدارانی که از عدم حمایت حقوقی‌های گلایه دارند بیشتر متأخرینی هستند که در چند ماه گذشته، در کارناوالی که دولت به راه انداخت وارد شده و دچار ضرر و زیان شده اند.

9/7/2020 12:13:45 PM
کد خبر: 4771

به گزارش سارنا به نقل از بورس نیوز، ریزش های بازار سرمایه در چند هفته اخیر، انتقادات فراوانی به همراه داشته است. 

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با بورس نیوز ضمن انتقاد از عملکرد مدیران و متولیان بازار سرمایه، بیان کرد: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد به جای آنکه سازمان بورس و اوراق بهادار، رفتار حقوقی‌ها را مدیریت کند؛ خود تحت تاثیر رفتار و سیاست‌های حقوقی‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند. حقوقی‌ها برای بازار تعیین تکلیف می‌کنند و مدیران سازمان هم سعی دارند با تشکیل جلسات با حقوقی‌ها، آنها را ترغیب به حمایت از بازار سرمایه کنند.

بازار سرمایه با کدخدامنشی اداره نمی شود. این بازار نیازمند مدیریتی در حد و اندازه بازار سرمایه است. متاسفانه برخی حقوقی‌ها، نقش پدرخوانده را در بازار سرمایه ایفا می کنند و به بهانه حمایت، در حال نوسان‌گیری از سهامداران خرد هستند. در حالی که هر شرکتی که وارد بازار سرمایه می شود، باید تعهدی برای بازارگردانی سهم بدهد و همانطور که در روندهای صعودی اقدام به فروش سهم در قیمت های بالا می کند، در منفی ها هم خریدار باشد تا سهم ریزش سنگین قیمتی نداشته باشد. اینکه حقوقی ها منابع کافی برای حمایت از سهم شان ندارند و یا اصلا تعهدی برای بازارگردانی ندارند، اصلا منطقی نیست.

وی افزود: آیا ۱۰ شوکی که به بازار سرمایه داده شد، کافی نبود که حالا پدرخوانده‌های بازار در منفی ها، نوسان گیری می کنند؟ چرا مدیران و مسوولانی که در دوران رشد بازار، خود را قیم این بازار می دانستند و مکررا سخنرانی می کردند و رشد این بازار را به خود نسبت می دادند، حالا بازار سرمایه را همچون طفلی سرراهی، به حال خود رها کرده اند؟ اعتماد مردم به بازار سرمایه و ورود خیل کثیر مردم به بورس، ثمره ۱۰ سال تلاش مدیران قبلی این بازار بود و با سیاست های غیر مدبرانه و ضرر و زیانی که در این چند هفته به مردم تحمیل شد، این تلاش ها بر باد رفت. مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، باید از حقوق سهامداران خرد حراست کنند و امیدواریم قبل از آنکه ته مانده اعتماد سرمایه گذاران به بورس هم از بین برود، کاری انجام شود.

رئیس اداره راهبرد امنیت شبکه و فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: با تخریب بازار سرمایه، هیچ بازاری آباد نخواهد شد و حقوقی ها باید بدانند سلب اعتماد سهامداران خرد و حقیقی، برای آنها هم تبعات منفی به همراه خواهد داشت. کما اینکه با ریزش بازار سرمایه در چند هفته اخیر، رشد بازار ارز و خودرو و مسکن و... متوقف نشد! امیدواریم سهامداران هم چشم خود را بر نرخ تورم و رشد بازار ارز و بازار املاک و... نبندند و تحت تاثیر هیجانات منفی، سهم های با ارزش خود را حراج نکنند.

۱۰ شوکی که به بازار سرمایه وارد شد
کاهش اعتبار کارگزاری‌ها
آزادسازی سهام‌عدالت
ابلاغیه حد نصاب صندوق‌ها
ابلاغیه حد نصاب صندوق‌ها
تایید و تکذیب ETF دوم دولت
دو تکه شدن تایم معاملات
تکذیب طرح گشایش اقتصادی دولت
سیاست‌های پولی و بانکی و افزایش نرخ سود سپرده‌ها
تصویب طرح شناوری سهام
فروش حقوقی‌ها
اختلال هسته معاملات

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.