فرصت ویژه برگزاری نمایشگاه مجازی عکس دفاع مقدس/ کم‌کاری کرده‌ایم


جاسم غضبانپور هنرمند عکاس با استقبال از ایده برگزاری آنلاین نمایشگاه عکس دفاع مقدس در دورانی که همه خانه‌نشین شده‌اند، استفاده از فضای جدید برپایی نمایشگاه‌های مجازی را یک فرصت ویژه دانست.

9/20/2020 9:43:10 AM
کد خبر: 4883

به گزارش سارنا به نقل از مهر، جاسم غضبانپور عکاس باسابقه جنگ و دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ثبت لحظات در هشت سال دفاع مقدس و سختی‌های عکاسی آنالوگ در آن دوران و تفاوتش با عکاسی دیجیتال امروزی توضیح داد: مطمئن باشید اگر آن زمان دوربین‌ها دیجیتال بود، آرشیوی کامل‌تر و بهتر از عکس‌ها و لحظات دفاع مقدس ثبت می‌شد که صدها برابر بهتر از امروز بود. از جمله سختی‌هایی که آن زمان داشتیم دغدغه خرید فیلم، هزینه ابزار و ادوات، ظهور و چاپ عکس‌ها بود که چون کیفیت چاپ در همه جا یکسان نبود، مجبور بودیم عکس‌ها را سیاه و سفید چاپ کنیم.

این عکاس پیشکسوت تأکید کرد: مشکلات عکاسی با دوربین آنالوگ زیاد بود اما شیرینی‌های خاص خودش را نیز داشت؛ همین که مجبور بودیم در عکس گرفتن صرفه‌جویی کنیم نکته مهمی بود چراکه باید بهترین عکس را ثبت می‌کردیم، برعکس دیجیتال که دست عکاس برای ثبت باز است.

وی افزود: کار عکاسی چه زمان در زمان جنگ و چه الان که مستند اجتماعی کار می‌کنیم سختی‌های خاص خودش را دارد و برای همین عکاس باید جستجوگر باشد و به تفکیک و آرام‌آرام مساله را پیدا و برای ثبت آن اقدام کند.

یکی از آثار جاسم غضبانپور در نمایشگاه «۴۰*۸»

این عکاس جنگ درباره دوران دفاع مقدس و لزوم پرداختن به این موضوع در شرایط امروز گفت: دفاع مقدس در زندگی ما جاری و ساری است و در واقع بخشی از زندگی و تاریخ ما به حساب می‌آید. به نظر من همه هنرمندان، صاحب‌قلم‌ها، مردم و حتی سیاستمداران باید دوره دفاع مقدس را جلوی چشم داشته باشند و هر آنچه تا الان در این زمینه انجام شده، کافی نیست.

درباره دفاع مقدس کار جدی فرهنگی نکرده‌ایم

غضبانپور افزود: وقتی جنگ‌های جهانی را با هشت سال دفاع مقدس مقایسه کنید، متوجه می‌شویم که در مقایسه با آن‌ها، از سوی سیستم‌های تبلیغاتی نظام، کار جدی فرهنگی انجام نشده است و تنها به اقدامات موردی اکتفا کرده‌اند. هنرمندانی که دغدغه دفاع مقدس دارند، نیز دغدغه‌های دیگری چون معاش و هزینه‌های دیگر را دارند، باید از سوی دولت حمایت شوند.

وی با بیان اینکه در فکر کردن و اندیشیدن برای «هشت سال دفاع مقدس» تکرار جایی ندارد، اظهار کرد: سوم خرداد و هفته دفاع مقدس، دو مناسبتی است که به آن توجه شده است اما حادثه هواپیمای ایرباس، شهدای فاو و حلبچه و… را جدی نمی‌گیریم، به همین دلیل است که برای هزاران نفری که در مناطق جنگی هستند، در واقع هیچ کاری انجام ندادیم؛ در صورتی که می‌توان با کار فرهنگی، به آن‌ها پرداخت و فرهنگ‌سازی کرد.

 

یکی از آثار جاسم غضبانپور در نمایشگاه «۴۰*۸»

 

غضبانپور بیان کرد: متأسفانه من با جوانانی مواجه هستم که به دلیل تبلیغات فرهنگی نادرست و غیرواقعی نمایش دادن واقعیت از سوی مسئولان فرهنگی به ویژه صداوسیما، فکر می‌کنند رسیدن به جایگاه رزمندگان، سربازان مملکت و نیروهای جهادی و آنچه که ما از آن سخن می‌گوئیم، دست نیافتنی است.

فرصتی برگزاری یک رویداد آنلاین

وی درباره ارائه آثارش در نمایشگاه «۴۰*۸» که این روزها به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس از سوی مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار می‌شود هم گفت: ایده برگزاری آنلاین این نمایشگاه در دورانی که همه به دلیل کرونا و قرنطینه خانگی، خانه‌نشین شده‌اند، بسیار خوب بود. استفاده از فرصت جدید در برپایی نمایشگاه مجازی به دلیل قرنطینه، علاوه بر اینکه هزینه‌های کمتری برای هنرمندان و برگزارکنندگان در بر دارد، قاعدتاً مخاطبان بیشتری نیز خواهد داشت و البته می‌توان حرف‌های بیشتری را نیز بیان کرد.

این هنرمند باسابقه تاکید کرد: برگزاری مجازی این نمایشگاه که با موضوع دفاع مقدس است، محدودیت زمانی و مکانی و محدودیت در بازدید ندارد و به نوعی آثار به‌صورت جهانی دیده خواهد شد. بنابراین اینها همه، حُسن‌های این نمایشگاه است که اتفاقاً آن را متفاوت از بقیه نمایشگاه‌های مشابه می‌کند و شاید این نمایشگاه، بهترین اقدام مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، به حساب بیاید.

وی در پایان گفت: امیدوارم نمایشگاه «۴۰*۸» فضایی را ایجاد کند که آثار دفاع مقدسی به صورت دائمی و ماندگار بمانند تا بعد از چندین سال با گنجینه‌ای از آثار دفاع مقدسی مواجه باشیم.

 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.