فعالیت صنوف سینما زیر سایه ثبت در وزارت کار/ برای بقا می‌جنگیم!


دبیر کانون آهنگسازان سینمای ایران از اصناف زیرمجموعه خانه سینما ضمن انتقاد از الزام صنوف سینمایی برای ثبت در وزارت کار،‌ از نابسامانی فعالیت‌های صنفی در سینما گفت.

9/28/2020 11:12:54 AM
کد خبر: 4952

به گزارش سارنا به نقل از مهر، مهدی بزرگمهر دبیر کانون آهنگسازان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های صنفی این کانون گفت: متأسفانه مدت‌ها است که فعالیت‌های صنفی زیر سایه ثبت در وزارت کار قرار گرفته است و می‌توان گفت صنوف بیشتر از آنکه مسائل صنفی را دنبال کند درگیر وزارت کار و ثبت در آن شده‌اند و همین مساله سبب شده که اکثر فعالیت‌های صنفی کنار گذاشته شود.

وی بیان کرد: معتقدم ثبت در وزارت کار یک مساله انحرافی است که صنوف را درگیر خود کرده است به گونه‌ای که انرژی صنوف و خانه سینما در این زمینه گرفته شده است و طی ۴ سال گذشته صنوف به غیر از مساله ثبت وزارت کار هیچ فعالیت صنفی مفید دیگری انجام نداده‌اند.

این آهنگساز ادامه داد: اگر ثبت در وزارت کار برای صنوف سینمایی چاره‌ساز بود، تا امروز می‌توانستیم نتیجه آن را ببینیم و کانون آهنگسازان سینمای ایران نیز ترغیب می‌شد تا ثبت وزارت کار شود. از طرف دیگر گفته شده که اگر صنوف سینمایی ثبت وزارت کار نشوند، فعالیت‌های آن‌ها غیرقانونی است حالا چه کسی و بر چه مبنایی این را گفته، نمی‌دانیم و این مساله نیز مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. البته این را هم باید بگویم که با شیوع ویروس کرونا همان اندک فعالیت صنفی که در صنوف انجام می‌شد نیز تعطیل شده است.

وی بیان کرد: تاکید می‌کنم چنین شرایطی سبب شده است که انرژی صنوف خانه سینما گرفته شده است. مساله دیگر این است که صنوف به بسیاری از امور رفاهی نرسیده‌اند، حتی آن چیزی که در گذشته به عنوان خدمات رفاهی در اختیار صنوف قرار می‌گرفت نیز از بین رفته است.

اعضای خانه سینما از بیمه تکمیلی ناامید شده‌اند

دبیر کانون آهنگسازان سینمای ایران توضیح داد: به عنوان مثال پیش از این بیمه تکمیلی برای صنوف در نظر گرفته بودند که خدمات مناسبی را برای بیمه‌شدگان ارائه می‌کرد که این خدمات نیز بسیار کاهش پیدا کرده است. همین مساله سبب شده است که اعضای خانه سینما از بیمه تکمیلی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است ناامید شوند، چرا که در حال حاضر پرداخت فیش‌های درمانی ماه‌ها طول می‌کشد و یا اصلاً پرداخت نمی‌شود که این هم مشکلاتی را برای اعضا خانه سینما به وجود آورده است.

بزرگمهر گفت: صنوف سینمایی یک سایت رسمی و مجزا ندارند، اگر هم سایتی راه‌اندازی شود شاید فقط ۳ ماه فعالیت کند و پس از مدتی به خاطر عدم پشتیبانی، دیگر فعالیتی در آن صورت نمی‌گیرد و تعطیل می‌شود. در این زمینه به هیأت مدیره خانه سینما نامه نوشتیم و برای طراحی یک سایت مجزا برای کانون آهنگسازان درخواست بودجه کردیم، هیأت مدیره خانه سینما اعلام کرد قرار است اپلیکیشنی طراحی شود که همه صنوف و اطلاعات اعضای صنوف در آن قرار گیرد تا دسترسی به همه اطلاعات برای سینماگران راحت شود، اما این اپلیکیشن هم راه‌اندازی نشد این در حالی است که بودجه‌ای برای این موضوع صرف شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که همه صنوف چه آن‌ها که ثبت وزارت کار هستند و چه آن‌هایی که ثبت نشده‌اند برای بقای خود می‌جنگند اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند، البته این را هم تاکید می‌کنم که ثبت در وزارت کار برای آن‌ها هیچ دستاوردی نداشته است و دردسرهای صنوف را بیشتر کرده است که این خود مشکلات بسیاری را به همراه می‌آورد. چرا که آنها وابسته به وزارت کار می‌شوند و استقلال خودشان را از دست می‌دهند، علاوه بر آن این امکان وجود دارد که صنوف موازی بسیاری تشکیل شود و امنیت شغلی و هویت هنری آن‌ها را به خطر بیاندازد.

دبیر کانون آهنگسازان سینمای ایران توضیح داد: تمام مشکلاتی که بیان کرده‌ام سبب شده است که صنوف سینمایی نتوانند قدمی به جلو بردارند. می‌توانم به جرأت بگویم که وضعیت رفاهی اعضای خانه سینما ۵ سال پیش بسیار بهتر از امروز بود، متأسفانه بعضی از صنوف آنقدر درگیر به‌اصطلاح ثبت در وزارت کار هستند که مسائل مهم صنفی خود غافل مانده‌اند.

وی ادامه داد: کانون آهنگسازان سینمای ایران برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته بود که از آن جمله می‌توان به طراحی و راه‌اندازی بانک موسیقی اشاره کرد که می‌توانست اتفاق مهمی برای موسیقی ایران باشد، اگر این بانک راه‌اندازی می‌شد مسائل مانند سرقت هنری در حوزه موسیقی رخ نمی‌داد و اگر هم این اتفاق می‌افتاد فرقی نمی‌کرد فرد متخلف از اعضای کانون باشند یا خیر، کانون آهنگسازان می‌توانست جلوی این بی‌قانونی بایستد در واقع این بانک می‌توانست در زمینه حفظ حقوق مادی و معنوی و حق نشر یا کپی رایت از اعضایش حمایت کند.

این آهنگساز بیان کرد: همچنین قرار بود که کانون آهنگسازان سینمای ایران هر ساله مراسمی مستقل را همزمان با برگزاری جشن خانه سینما برگزار کند که این مساله نیز اجرایی نشد.

خواسته‌های اعضای خانه سینما تبدیل به آرزو شده است!

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی بسیاری از خواسته‌های اعضای خانه سینما تبدیل به آرزو شده است که از آن جمله می‌توان به تعاونی مسکن اشاره کرد. بیمه تأمین اجتماعی نیز خاصیت خود را از دست داده است و حق بیمه‌ای که این سازمان برای هنرمندان در نظر گرفته است، بیشتر از گذشته شده است و می‌توان حق بیمه هنرمندان را نزدیک به حق بیمه آزاد دانست.

بزرگمهر گفت: بحث مالیات نیز از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، در واقع در تمام دنیا اینگونه است که هنرمندان و ورزشکاران بر اساس قراردادی که می‌بندند حق بیمه پرداخت می‌کنند، اما ما موظف هستیم که هر سال اظهارنامه مالیاتی را پر کنیم. مواردی که درباره آن صحبت کرده‌ام مشکلاتی است که خانه سینما به علت ندانم کاری یا داشتن منافع عده‌ای خاص، ایجاد شده است و می‌توان گفت خانه سینما طی سال‌های اخیر، بیشتر به خودش صدمه زده است.

وی تاکید کرد: شیوع بیماری کرونا نیز سبب شده است برخی از فعالیت‌های صنفی تعطیل شود این در حالی است که بسیاری از صنوف باید مجمع عمومی خود را برگزار کنند که متأسفانه نمی‌توانند در این زمینه کاری کنند.

بزرگمهر در پایان گفت: صنوف سینمایی اعتراضاتی نسبت به اتفاقات اخیر داشته‌اند و نامه‌هایی نیز نوشته شده است اما یک بار هم نشده است که سازمان سینمایی در این زمینه پاسخگو باشد.

 نیوشا روزبان

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.